دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

مراحل تجهیز مرکز درمانی به صورت حرفه‌ای

مراحل تجهیز مرکز درمانی به صورت حرفه‌ای

مراحل تجهیز مرکز درمانی به صورت حرفه‌ای

مهم‌ترین گام برای راه‌اندازی  بیمارستان یا دیگر مراکز درمانی، تامین تجهیزات پزشکی اولیه و تجهیز مرکز درمانی است. تجهیز مرکز درمانی در هر مقیاس، از یک مطب یا کلینیک گرفته تا یک بیمارستان بزرگ باید براساس نوع عملکرد  و نیازهای آن مرکز صورت بگیرد. تجهیز مرکز درمانی، به معنای تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی موردنیاز در هر مرکز است و تمام مراحل برنامه‌ریزی، نصب، راه‌اندازی، آموزش، بهره‌برداری و حتی انبار کردن این تجهیزات را در بر می‌گیرد. تجهیزات پزشکی ضروری برای آغاز به کار مراکز درمانی شامل تمام ملزومات رسیدگی به بیماران از جمله دستگاه‌ها، تجهیزات هتلینگ مانند تخت، پایه سرم، تجهیزات مصرفی، تجهیزات آزمایشگاهی و غیره است. در ادامه این مقاله مراحل تجهیز یک مرکز درمانی را بررسی می‌کنیم.  

ICU - مراحل تجهیز مرکز درمانی به صورت حرفه‌ای

 

راه‌اندازی یک مرکز درمانی چه مراحلی دارد؟

راه‌اندازی مراکز درمانی، یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود که علاوه بر جنبه تجاری و سودرسانی آن، نقش موثری در افزایش سرانه سلامت جامعه دارد. مراحل راه‌اندازی و تجهیز یک مرکز درمانی در ادامه به صورت گام به گام معرفی شده است؛  

طی کردن مراحل قانونی و ثبتی

نخستین گام برای راه‌اندازی یک مرکز درمانی، ثبت یک شرکت تجاری و دریافت مجوزهای لازم برای آن است. معمولا مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در قالب شرکت‌های سهامی و به‌ویژه شرکت سهامی خاص ثبت می‌شوند و برای ثبت مرکز درمانی در قالب شرکت سهامی خاص می‌توانید از طریق سامانه سازمان ثبت شرکت‌ها اقدام کنید. پس از ثبت مرکز درمانی به عنوان یک شرکت، باید موافقت اصولی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را کسب کنید. شرایط دریافت موافقت شامل برخورداری از تابعیت ایرانی، عضویت اکثریت موسسین، یعنی نصف به علاوه یک آن‌ها از گروه پزشکی و پیراپزشکی و حداقل یک نفر پزشک، برخورداری از حداقل ۱۸ سال سن، احراز اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی و غیره است. در نهایت برای آغاز به کار مرکز درمانی، باید اقدام به کسب پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت کنید. دریافت این پروانه مشروط به راه‌اندازی بیمارستان براساس شرایط مقرر در آیین‌نامه تاسیس بیمارستان و سامانه مجوزهای کشور است.  

محوطه‌سازی و تعیین بخش‌های مختلف مرکز

محوطه‌سازی و تعیین بخش‌های مختلف در یک مرکز درمانی براساس مقیاس و نوع عملکرد مرکز درمانی موردنظر صورت می‌گیرد. هریک از مراکز درمانی از یک مطب و کلینیک گرفته تا مراکز درمانی بزرگ‌تر مانند درمانگاه‌ها و در نهایت بیمارستان‌ها، دارای سطوح مختلفی هستند. این سطوح شامل راه‌اندازی بخش اورژانس و پذیرش، بخش بستری، اتاق‌های جراحی سر پایی، بخش تشخیص و درمان، مدیریت، کنترل (حراست) و بخش اداری، سرویس‌دهی مانند غذاخوری، شست و شو و استریل و غیره، بخش‌های تحقیق و توسعه، خدمات عمومی مانند داروخانه و ویزیت عمومی مراجعین و حتی در برخی مقیاس‌های بزرگ بخش‌های اطلاع‌رسانی مانند اتاق کنفرانس و سالن همایش است.  

خرید وسایل و تجهیزات پزشکی موردنیاز

تهیه تجهیزات پزشکی با توجه به این‌که مرکز درمانی موردنظر شامل چه بخش‌ها و چه سطوحی است صورت می‌گیرد. برخی از تجهیزات پزشکی از جمله مانیتور علائم حیاتی ، فشار سنج پرتابل، دستگاه الکترو شوک، تخت، برانکارد، ماشین بیهوشی و غیره در اکثر مراکز درمانی مشترک است. تجهیزات پزشکی موردنیاز برای هریک از سطوح مراکز درمانی در ادامه معرفی شده است؛  

تجهیزات اتاق CPR - مراحل تجهیز مرکز درمانی به صورت حرفه‌ای

 

بخش اورژانس

با توجه به خدمات متنوعی که در بخش اورژانس به افراد با بیماری‌های مختلف ارائه می‌شود، تجهیزات پزشکی مورد نیاز در این بخش نیز بسیار متنوع است. از جمله تجهیزات موردنیاز اورژانس می‌توان به تجهیزات تشخیصی برای غربالگری اولیه، همراه با یک یا دو تخت معاینه، تجهیزات احیا قلبی ریوی همراه با تخت مخصوص احیا، اتاق عمل سرپایی همراه با تجهیزات مورد نیاز برای اقداماتی چون ترمیم، بخیه و پانسمان‌های پیچیده زخم، لیگاتور شریان، ابزار و مواد پانسمان سوختگی، کاتترگذاری، لوله‌گذاری قفسه سینه، گچ‌گیری شکستگی‌های باز، تجهیزات سوزاندن رگ برای جلوگیری از خونریزی و غیره اشاره کرد. ضمن این‌که تجهیزات لازم برای فعالیت‌هایی چون گچ‌گیری و آتل‌بندی، انبار گچ، تخت اتاق معاینه ارتوپدی و گچ‌گیری و تجهیزان پانسمان، تزریقات و سرم درمانی و همچنین بخش نمونه‌گیری و غیره نیز باید تامین شود.

Webp.net resizeimage 7 min - مراحل تجهیز مرکز درمانی به صورت حرفه‌ای

بخش عکس‌برداری

تجهیزات مورد استفاده در بخش تصویربرداری نیز شامل سیستم‌های رادیوگرافی و تصویربرداری با اشعه ایکس، تجهیزات رادیوگرافی مانند تک تیوب، پانورکس، سفالومتری، پری اپیکال، تجهیزات فلوروسکوپی، سی تی اسکن، ام آر ای، آنژیوگرافی، تجهیزات اولتراسوند مانند اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی، ماموگرافی و همچنین تجهیزات پزشکی هسته‌ای از جمله پت اسکن، گاما اسکن، اسپکت اسکن، پت سی تی اسکن و غیره می‌شود.  

بخش آزمایشگاه

تجهیزات بخش آزمایشگاه نیز با توجه به انواع آزمایش‌های موردنیاز، بسیار متنوع است. از جمله این تجهیزات می‌توان به تجهیزات آسیب شناسی بالینی شامل تجهیزات بیوشیمی، خون شناسی و غیره، تجهیزات ایمنی شناسی شامل سرم شناسی، هورمون شناسی و غیره، تجهیزات آنالیز ادرار و مایعات، تجهیزات میکروب شناسی شامل باکتری شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی و  قارچ شناسی، تجهیزات تشخیص مولکولی، آزمایش‌های ژنتیک، تجهیزات سم شناسی، تجهیزات آسیب‌شناسی تشریحی مانند مطالعه بافت و سلول و غیره اشاره کرد.  
نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب