دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا

نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا

نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا

از زمان شیوع ویروس کرونا، درباره نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا چیزهای زیادی شنیده ایم. این مسئله انکار ناپذیر است و باید توجه زیادی به آن بشود. از آنجا که بدن در زمان ورود ویروس اگر امکان تکثیر و بیماری زایی را به ویروس ندهد، درمان و بهبودی زودتر اتفاق میافتد.

افرادی که دارای کمبود مواد غذایی مفید و یا ضعف بدنی هستند، سریعتر درگیر این بیماری میشوند و تشدید بیماری در بدن آنها سریعتر اتفاق میافتد. کمبود ویتامین و ضعف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به عفونت های ویروسی را تشدید میکند و درمان این گونه افراد سخت تر خواهد بود. پس برطرف کردن ضعف بدن و کمبود مواد غذایی مفید برای همه افراد ضروری است.

در صورت ابتلا به کرونا، نیاز خواهید داشت که از دارو ها و ویتامین ها بر اساس تجویز پزشک استفاده کنید. همچنین برای بیماران درگیر با سطح حاد بیماری استفاده از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز ضروری خواهد بود.   نکات مهم درباره استفاده از ویتامین ها در دوره کرونا - نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا  

نکات مهم درباره استفاده از ویتامین ها در دوره کرونا

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف کافی مواد غذایی مفید :

مصرف مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی در تقویت عملکرد بدن دارد و ایمنی بدن را تامین میکند. به ویژه نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا را نمیتوان نادیده گرفت. مهمترین این ویتامین ها عبارتند از :

ویتامین A

ویتامین A از ویتامین های محلول در چربی است. کمبود این ویتامین زمینه بروز عفونت را فراهم میکند. ویتامین A نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و در مواد غذایی همچون جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزی های زرد رنگ وجود دارد.

 

ویتامین D

ویتامین D از ابتلا به عفونت های تنفسی جلوگیری میکند و دریافت میزان مناسبی از آن به صورت روزانه میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این ویتامین در ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ وجود دارد.

 

ویتامین E

این ویتامین محلول در چربی است و در بدن نقش آنتی اکسیدان قوی دارد. مصرف ویتامین D بدن را در مبارزه با عوامل بیماری زا مانند باکتری ها و ویروس ها محافظت میکند.

منابع ویتامین E بادام، بادام زمینی، فندق و روغن های گیاهی همچون روغن آفتابگردان، ذرت و سویا است.

 

ویتامین B6

این ویتامین به تولیدگلبول های سفید خون کمک میکند و در خوراکی هایی از جمله سبزیجات نشاسته ای (سیب زمینی، میوه ها و …) و منابع پروتئینی یافت میشود.

 

ویتامین B12

کمبود ویتامین B۱۲ باعث پیشرفت سریع عفونت های ویروسی می شود. این ویتامین در تولید سلول های سفید خون نقش حیاتی دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی می شود. توصیه می شود این ویتامین از منابع غذایی آن تامین شود.

 

ویتامین C

ویتامین C نیز از ویتامین های محلول در آب است که به کمک تجمع در سلول های داخلی ایمنی بدن را بالا میبرد. به این ترتیب مانع ورودویروس ها و میکروب ها به بدن خواهد شد. ویتامین C مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل میکند و منجر به بهبود جذب آهان در بدن خواهد شد.

نگهداری طولانی مدت منبع ویتامین C در یخچال، پختن و قرار گرفتن در معرض نور یا هوای گرم اثربخشی آنرا کم میکند.

منابع غذایی برای تامین ویتامین C مرکبات مانند لیمو، پرتقال و همچنین انواع کلم، گوجه فرنگی، کیوی و فلفل دلمه ای هستند.

 

روی (زینک)

کمبود روی با کاهش تعداد ماکروفازها و افزایش استرس اکسیداتیو میتواند منجر به ضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. منابع غذایی برای تامین روی در بدن، غلات کامل، لبنیات و منابع حیوانی است.

 

سلنیوم

سلنیوم در پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه ای وجود دارد و مصرف آن موجب کاهش استرس، التهاب و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

 

آهن

مصرف مواد غذایی حاوی آهن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. اگر مواد غذایی دارای آهن همراه با ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد. آهن در منابع گیاهی و حیوانی از جمله گوشت قرمز، مرغ، سبزی ها، میوه های خشک، تخم مرغ و غلات کامل وجود دارد.

مصرف دوز بالا از ویتامین ها و مواد معدنی تاثیر آنها را بیشتر نمیکند. بهتر است مکمل ها نیز در حد استاندارد و بر طبق توصیه پزشک باشد. افرادی که دریافت کافی از منابع غنی مواد غذایی ندارند بهتر است از مکمل ها استفاده کنند.

  شیوه مصرف مواد غذایی در دوران کرونا - نقش مصرف ویتامین در پیشگیری و کنترل کرونا

شیوه مصرف مواد غذایی در دوران کرونا

در ابتدای شیوع کرونا شایعه انتقال این ویروس از طریق مواد غذایی گزارش شده بود. اما بعدا این موضوع تکذیب شد. اما بهتر است در هر صورت در مصرف مواد غذایی بهداشت رعایت شود. همچنین لازم است تا مواد خوراکی گوشتی به طور کامل پخته شوند و هرگز آنها را خام مصرف نکنید. مواد غذایی خام که امکان شست و شوی آنها وجود ندارد بهتر است مصرف نشوند.

وسایل آشپزخانه نیز باید به طور جداگانه برای مواد خام و پخته مورد استفاده باشند و در زمان پخت و پز نیز بهتر است دست های خود را کاملا بشوئید.

در زمان سرو غذا، از ظروف مشترک استفاده نکنید. بهتر است هر فرد یخچال، قاشق، کارد و لیوان خود را داشته باشد.

مصرف مایعات در این دوران بسیار توصیه شده است. هیدراته کردن بدن به دفع سموم و حفظ ایمنی بدن کمک میکند.

استفاده از برخی مواد غذایی گیاهی مانند سیر که حاوی ترکیبات و فیتوکمیکال ها هستند، در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر زیادی دارند. استفاده از سیر و مواد غذایی از این دست، از عفونت های باکتریایی و ویروسی جلوگیری میکند و درمان بیماری را آسان تر خواهد کرد.

اما مصرف بی رویه این مواد غذایی نیز اثر سوء روی بدن دارد و ممکن است با داروهای مصرفی تداخل ایجاد کند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب