دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تجهیزات پزشکی زایمان

تجهیزات پزشکی زایمان

تجهیزات پزشکی زایمان

تجهیزات پزشکی زایمان باید مطابق با استاندارها تهیه شونتا کادر پرشکی و پرستاران این بخش بتوانند خدمات بهتری را به مادران ارائه کنند.

این استاندارد پارامترهایی دارد که علاوه بر استاندارد بودن تجهیزات این بخش، به حضور افراد متخصص و مجرب نیز مربوط میشود. همچنین لارم است تا فضای فیزیکی این بخش استاندارد باشد و وسائل و لوازم به طور کامل تهیه و فراهم شوند.

    تجهیزات بخش زایمان - تجهیزات پزشکی زایمان

دسته بندی تجهیزات بخش زایمان

تجهیزات پزشکی زایمان به دو دسته ترجیحی و ضروری تقسیم میشوند. برخی از این تجهیزات در بخش اورژانس کاربرد دارند و برخی در بخش زنان که وجود این دسته ضروری است.

 

تجهیزات ضروری اداره راه هوایی

این تجهیزات شامل وسائلی است که برای راه هوایی نوازد و تنفس او استفاده میشوند. از جمله انها ساکشن راه هوایی نوزاد و کپسول اکسیژن به همراه چرخ حامل کپسول و ماسک یکبار مصرف می باشد. ماسک ها به همراه لوله رابط مورد استفاده قرار میگیرند.

تخت ژنیکولوژی - تجهیزات پزشکی زایمان

تجهیزات هتلینگ بخش زایمان

تخت ژنیکولوژی :

این تخت شامل دو مدل مکانیکی و برقی است که مهمترین تفاوت آنها در تنظیم تخت پیش از معاینه بیمار می باشد. تخت ژنیکولوژی مکانیکی از نظر استحکام و مواد به کار رفته در ساخت آن بسیار باکیفیت است. تنظیم این تخت به صورت دستی انجام میشود و اهرام به این منظور در پشت تخت قرار گرفته است.

میتوان در حالت های مختلف این تخت را تنظیم نمود و شیب آن قابل تغییر است. جنس فوم مورد استفاده در ساخت تشک از نوع فوم سرد می باشد تا در صورت استفاده مکرر از آن دچار فرورفتگی نشود.

برخی از این محصولات دارای پایه ثابت و برخی دارای پایه ها و سری متحرک می باشند.

مدل برقی تخت ژنیکولوژی پرکاربرد تر است و با فشار یک دکمه میتوان شیب آن را تنظیم کرد. تنظیمات به گونه ای است که با فشردن یک دکمه از روی ریموت کنترل به راحتی امکان پذیر می باشد.

  فتال مانیتورینگ - تجهیزات پزشکی زایمان  

فتال مانیتورینگ :

این دستگاه برای بررسی وضعیت خونرسانی و ضربان قلب جنین کاربرد دارد. در تشخیص بسیاری نارسایی های جنین نیز به کار میرود. به طور کلی بررسی فعالیت و وضعیت قلب نوزاد اهمیت زیادی دارد.

فتال مانیتورینگ اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار کاربر قرار میدهد و به تشخیص اختلالات جنین در طول بادرای و در مراحل زایمان نیز کمک میکند. تجزیه و تحلیل وضعیت مادر و جنین با مانیتورینگ در بازه های زمانی معین میتواند مشکلات و موارد خطرناک را به خوبی مشخص نماید.

این یک روش کمتر تهاجمی است و برای بهبود و افزایش قدرت سیگنال اخذ شده از قلب جنین، استفاده از آن پیشنهاد شده است. میزان ضربان قلب جنین به درستی و صحیح به وسیله آن بررسی میشود.

  تخت زایمان - تجهیزات پزشکی زایمان

تخت زایمان تمام الکترونیک :

تخت ویژه زایمان از سه بخش تکیه گاه، محلی برای دراز کشیدن و نشستن بیمار و جای پای بیمار تشکیل شده است. این تخت دارای ضربه گیر و چرخ های بزرگی است که امکان حرکت سریع و راحت را به بیمار میدهد. به این وسیله بیمار را میتوان در راهروها و سطوح مختلف جابجا کرد. همچنین امکان اتصال تجهیزات اورژانس در مواقع ضروری به تخت وجود دارد.

در برخی از انواع تخت های زایمان، امکان اتصال قطعاتی همچون محافظ پای بیمار، ظرف جمع آوری مایعات فیزیولوژیک و مایعات حاصل از شستشوی بیمار وجود دارد. این ویژگی نیازهای مادر و نوزاد را پس از زایمان به خوبی فراهم میکند.

همچنین تجهیزات مختلفی مانند تجهیزات الکتریکی، هیدرولیکی و گازی نظیر جای دست بیمار، مسکن های گازی، تشک های هوا و … نیز امکان اتصال به تخت زایمان را دارند. به طور کلی این محصول برای اهدافی چون راقبت بهتر از مادر در حین زایمان و پس از آن طراحی شده است.

 

تخت احیاء نوزاد :

این تخت نیز تمام اتوماتیک است و مجهز به یک میز، سیستم تابشی و کنترل دما، سیستم هشدارهای مختلف، ساکشن و سیستم کنترل اکسیژن می باشد. این تخت در زمان نیاز به احیای نوزاد و نیز برای انجام عمل های جراحی نوزادان، ساکشن و اکسیژن مورد استفاده پزشکان قرار میگیرند.

در گذشته این تخت برای تعویض خون به کار میرفت. اما امروزه نیازی به این کار نیست و به دلیل طراحی فتوتراپی اینتنزیو نیازی به تعویض خون وجود ندارد.

از تجهیزات تخت نوزاد میتوان به هشدارهای قطع سنسور پوستی، سیستم روشنایی، کشوی کاست رادیولوژی و عکسبرداری Xray نیز اشاره کرد. دمای بدن نوزاد نیز به وسیله سنسور پوستی که به بدن او متصل میشود قابل کنترل است.

 

دستگاه نبولایزر

دستگاه نبولایزر برای رساندن دارو از طریق استنشاق به نوزاد کاربرد دارد و در حین زایمان و پس از آن مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این دستگاه تاثیر داروها بر بافت های دیگر بدن را کاهش میدهد و منجر به بهبود عملکرد ماهیچه های تنفسی، استقامت فعالیت های عمومی و … خواهد شد.

 
چیتل فورسپس

این وسیله از ابزارهای دستی کاربردی در بخش زایمان است که برای گرفتن و نگه داشتن اشیائ استفاده میشود. گاهی به دلیل عمیق بودن ناحیه جراحی نیاز به وسیله ای با دسته بلند و جاانگشتی برای فیکس کردن انگشتان می باشد.

امروزه انواع پلاستیکی و یکبار مصرف این محصول نیز کاربرد دارد. در مامایی برای زمانی که نوزاد با سر به دنیا می آید، کاربرد دارد. فورسپس مامایی دارای دو تیغه مسطح با اندکی قوس می باشد و نوزاد را به طور کامل در بر میگیرد. با کششی بسیار ملایم در این شرایط نوزاد به دنیا می آید.

  تجهیزات بخش زنان و زایمان - تجهیزات پزشکی زایمان  
تجهیزات تزریق و نمونه گیری در بخش زایمان

آنژیوکت در سایزهای مختلف

سه راهی آنژیوکت

سرنگ در سایزهای مختلف

سرسوزن

پد الکی

پنبه

انواع لوله آزمایش

ست انفورزین

ست پانسمان

ست زایمان

کیسه ادار

قیچی

کلمپ بند ناف برای دستبند نوزاد

کانترنلاتون در سایزهای مختلف

انواع گاز معمولی، گاز استریل، باند ساده و کشی دراندازه های مختلف و سرجیفیکس شورتی

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب