دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

مولاژ های بدن

مولاژ های بدن

مدل های آناتومی | مولاژ بدن

مولاژ به نوعی ماکت گفته می شود که به طور معمول نمایانگر بخش و قسمت هایی از بدن است. به طور معمول این ماکت ها برای مصارف آموزشی استفاده می گردند. به عبارتی اغلب جنبه آموزشی و کمک آموزشی دارند و جزو تجهیزات پزشکی بیمارستانی نیز به شمار می آیند.

ساختار برخی از این ماکت ها به گونه ای است که نسبت به عوامل بیرونی واکنش نشان می دهند. همانند مولاژ‌های شبیه سازی خونریزی و حوادث یا اتاق عمل و یا صرفا برای تماشا و نمایاندن آناتومی بدن باشند.

مولاژ یک کلمه فرانسوی (به فرانسوی: Moulage) و در لغت به معنای “قالب” است سعی می شود مولاژ‌ها واقعی بنظر بیایند و بیشترین شباهت را به بدن انسان داشته باشند. مولاژ به معنی قالب بوده و معمولا از فوم، لاتکس یا لاستیک ساخته می شود. همواره سعی می شود که مولاژها به گونه ای ساخته بشوند که طبیعی به نظر بیایند.

از جمله مولاژهایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ماکت هایی هستند که در کالبد شناسی پزشکی قسمتی از بدن انسان را به تصویر می کشند همانند مولاژ های مربوط به قسمت سر و جمجمه، دندان، لگن، مچ پا، مفصل آرنج، ستون فقرات، قفسه سینه ، حنجره، گوش، چشم ، مغزانسان ،قلب انسان ، دستگاه گوارش انسان ، کلیه انسان ، کبد انسان ، معده انسان، عضلات بدن، نیم تنه انسان و… مولاژ ها تنها برای تشریح و کالبد شکافی بدن انسان مورد استفاده قرار نمی گیرند، برخی از آن ها نیز برای تشریح بدن و آناتومی بدن جانوران مورد استفاده قرار می گیرد.

مولاژها اغلب به سه صورت تولید می شوند: ایستاده که بیشترین حالت مدل هاست و به صورت نیم تنه یا کامل است مدل رومیزی که قابل استفاده بر روی میز بوده و مدل دیواری که به راحتی بر روی دیوار توسط قلاب نصب می شود. مدل هایی که در اندازه های طبیعی تولید می شوند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

  مولاژ های بدن - مولاژ های بدن  

مولاژ بدن انسان

این نوع مولاژ از مواد پلیمری پلاستیکی و از مواد درجه یکی تهیه و ساخته شده است. کاربرد این ماکت ها اغلب برای آموزش اندام بدن برای دانش آموختگان بوده و در آزمایشگاه های مدارس برای تشریح اندام داخلی اصلی بدن انسان نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. کیفیت و رنگ طبیعی در این ماکت ها در معرفی اعضای داخلی بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند چرا که این ماکت ها می بایست به گونه ای باشند که شباهت بسیار زیادی نسبت به نمونه طبیعی داشته باشند.

 

 

مولاژ دانش آموزی

به مولاژهایی گفته می شود که از پیچیدگی و تعداد قطعات کمتری نسبت به مولاژ های پزشکی برخوردار هستند. این گروه از ماکت ها برای تفهیم بیش تر اعضای بدن مخصوص نوجوانان و کودکان طراحی و ساخته شده اند و قیمت های کمتری نسبت به مولاژهای پزشکی و حرفه ای دارند.

این ماکت ها انتخاب بسیار مناسبی برای آزمایشگاه های مدارس ابتدایی و دوره های متوسطه است. به عبارتی ماکت بدن انسان انتخاب بسیار ایده آلی برای دانش آموزانی ست که علاقه بسیار زیادی به رشته های پزشکی و زیست شناسی دارند.

سایز مولاژ بدن

در سایز بندی مولاژها مقیاس نسبت به نمونه اصلی در نظر گرفته شده و ساخته می شوند. برای مثال نسبت ۱/۱ یک مولاژ بیانگر این است که ابعاد این این مولاژ منطبق با نمونه اصلی آن است . در مقیاس ۲/۱ نیز منظور این است که اندازه و مقیاس تمام بخش های مولاژ نصف یا یک دوم اندازه نمونه طبیعی آن می باشد.

کاربردهای مولاژ های بدن

مولاژ می تواند به دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی اطلاعات کاملی در رابطه با آناتومی بدن و محل دقیق قرارگیری هرکدام از اعضا نشان دهد. مولاژها در اندازه های مختلفی ساخته می شوند که برای مولاژهای نیم تنه یا مولاژهای کامل بدن انسان، معمولا اندازه واقعی مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است قطعات مولاژ بتوانند از آن جدا شده و دوباره سرجای خود نصب شوند و البته که در بعضی مولاژها این قابلیت وجود ندارد و اعضا در جای خودشان ثابت هستند.

 

مولانژ - مولاژ های بدن

 

موارد استفاده و کاربرد مولاژ بدن انسان

• جهت تدریس در سالن های تشریح بیمارستان ها و در مدل های کوچک تر امکان هدیه به دانش آموزان • هدیه به کودکان از سن ۶ الی ۱۸ سال • آموزش و یادگیری موثر و مفید • استفاده در آزمایشگاه های مدارس

انواع مولاژ و ماکت اعضای بدن انسان

مولاژ کامل بدن انسان یا ماکت بدن انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح تمامی اعضا و قسمت های بدن انسان به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ نیم تنه بدن انسان یا ماکت نیم تنه بدن انسان: این مولاژ یک ماکلت بدون دست و پا است که برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف تنه بدن انسان به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ قلب انسان یا ماکت قلب انسان با نام گذاری: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف قلب انسان به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ کلیه یا ماکت کلیه انسان با نامگذاری: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف کلیه به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ مغز انسان یا ماکت مغز انسان با نامگذاری: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف مغز به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ گوش یا ماکت گوش انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف گوش به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ چشم یا ماکت چشم انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف چشم به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ کبد یا ماکت کبد انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف کبد به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود.

  مولاژ های بدن - مولاژ های بدن  

 سایر مولاژها 

مولاژ جمجمه یا ماکت جمجمه سر انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف جمجمه سر انسان به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود. مولاژ پا یا ماکت پای انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف پای انسان به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود. مولاژ استخوان بندی اسکلت بدن انسان یا ماکت اسکلت انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف استخوان بندی اسکلت بدن انسان به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود. مولاژ دستگاه تنفس یا ماکت دستگاه تنفس انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف دستگاه تنفس به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود. مولاژ دستگاه دفع ادرار یا ماکت دستگاه دفع ادرار انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف دستگاه دفع ادرار به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ ستون فقرات یا ماکت ستون فقرات انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح قسمت های مختلف ستون فقرات به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ حنجره یا ماکت حنجره انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح قسمت های مختلف حنجره به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ معده یا ماکت معده انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح قسمت های مختلف معده به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ ماهیچه یا ماکت ماهیچه انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح قسمت های مختلف ماهیچه به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ مثانه یا ماکت مثانه انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح قسمت های مختلف مثانه به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ مو یا ماکت موی انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح قسمت های مختلف مو به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ عضلات یا ماکت عضلات بدن انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف عضلات بدن به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود مولاژ سر و گردن یا ماکت سر و گردن انسان: این مولاژ برای آموزش و تشریح اعضا و قسمت های مختلف سر و گردن به شکل ماکت سه بعدی و قابل لمس به کار می رود ماکت بدن انسان برای کودکان: این مولاژ برای آموزش مبتدی اعضای بدن انسان به کودکان در مدارس به کار می رود

شما می توانید برای مشاوره و خرید انواع مولاژهای بدن انسان با کارشناسان فروش شرکت افراطب به صورت ۲۴ ساعته در تماس باشید.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب