دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دستگاه سی آرم

دستگاه سی آرم

دستگاه سی آرم

دستگاه سی آرم | دستگاه C Arm

دستگاه سی آرم یک اسکنر تصویربرداری با اشعه ایکس است. نام این دستگاه از بازوی C شکل نشات گرفته که به منبع اشعه ایکس و دتکتور آن متصل است. این دستگاه توانایی های رادیوگرافی داشته و همچنین برای تصویربرداری در حین عمل جراحی استفاده می گردد. CRM از دستگاه های مهم تجهیزات پزشکی بیمارستانی می باشد.

این سیستم تصاویر ایکس ری را به صورت real time با رزلوشن بسیا ربالا را تولید می کند. بنابراین به فیزیست این امکان را فراهم می نماید که پروسه عمل جراحی را مشاهده نماید و به سرعت اصلاحات لازم را انجام دهد.

این دستگاه تصاویر تشدید شده ای بنام (x-ray image intensifier(XRII را تولید می کند که اشعه ایکس را به نور مرئی با شدت بسیار بالاتر از صفحه نمایش فلوروسنت تبدیل می کند. طی انجام این عمل، بیننده بسیار راحت تر ساختار ریز و آناتومی بدن را در تصاویر نسبت به صفحه فلوروسنت مجزا مشاهده می نماید. XRII دوز بسیار پایینی دارد زیرا اشعه ایکس را به نور مرئی تبدیل می کند.

  دستگاه سی آرم1 - دستگاه سی آرم  

سیستم های فلوروسکوپی دائم و ثابت

دو نوع پیکربندی متفاوت از سیستم های فلوروسکوپی وجود دارد. دارای یک تخت بوده و تیوب در زیر آن نصب شده است و یک سیستم تصویربرداری به دور تخت قابلیت چرخش دارد. سیستم سی آرم که سازگاری بیشتری با پروسه انجام تصویربرداری دارد.

دستگاه سی آرم اغلب برای انجام مطالعات و تست هایی انجام می گیرد که حداکثر انعطاف پذیری و سازگاری را از نظر پوزیشن دهی داشته باشد. این مطالعات شامل موارد زیر می باشد.

• مطالعات آنژیوگرافی • مطالعات درمانی (قرار دادن استنت در عروق، بایوپسی پروستات و آمبولیزاسیون) • مطالعات قلبی • ارتوپدی

 

دستگاه سی آرم چگونه کار می کند

این سیستم از یک ژنراتور(منبع اشعه ایکس) و یک تقویت کننده تصویر یا دتکتور فلت پنل تشکیل شده است. بازوی C شکل آن به سایر اجزای دستگاه متصل است و اجازه حرکت افقی، عمودی و همچنین در اطراف محورها را می دهد. بنابراین اشعه ایکس از هر زاویه ای از بدن بیمار قابلیت عبور کردن را دارد.

ژنراتور، در تولید اشعه ایکس کمک می کند. تشدید کننده تصویر یا دتکتور، اشعه ایکس را به تصاویر مرئی بر مانیتور سی آرم تبدیل می کند. فیزیست ها جزئیات آناتومی بدن از جمله استخوان ها، مکان دقیق ایمپلنت ها را چک می کند.

  دستگاه سی آرم2 - دستگاه سی آرم  

تصویربرداری سه بعدی در دستگاه سی آرم c arm

تصویربرداری سه بعدی (۳D(C-arm یک نوآوری در سیستم های تصویربرداری می باشد. این سیستم با استفاده از تصاویر دو بعدی که با دتکتور های فلت پنل FDP اکتساب می شوند تصاویر سی تی ایجاد می نماید.

بازوی دستگاه سی آرم اطراف بیمار می چرخد تا چند صد تصویر دو بعد را ایجاد نماید و آن را برای بازسازی تصاویر سه بعدی cone-Beam وارد سیستم پردازش تصویر نماید. نتایج حاصل از داده های وکسل می توان به صورت تصاویر متقاطع یا به عنوان مجموعه داده های سه بعدی با استفاده از تکنیک های مختلف render حجم، نمایش داده شوند.

در دستگاه سی آرم همانطور که گفته شد تصاویر سه بعدی از بافت نرم مشابه سی تی با کنتراست بالا ایجاد می گردد. با ترکیب تصاویر دو بعدی فلوروسکوپی یا رادیوگرافی، تصاویر سه بعدی سی آرم اطلاعات بسیار با ارزشی از بدن برای طراحی درمان، هدایت تصویر، ارزیابی خروجی اطلاعات در تمام تصویر و داده های مداخله ای فراهم می نماید.

دستگاه سی آرم، حفاظت در برابر اشعه

یکی از روش های افزایش کیفیت تصویر موازی سازی یا کالیمیت کردن پرتوهای اشعه ایکس است که از بین رفتن این ویژگی در تصویر برداری باعث می شود که پرتودهی اشعه ایکس خارج از ناحیه تعریف شده ایجاد شود.

این موضوع باعث از بین رفتن کیفیت تصویر می شود. نور تولید شده خارج از ناحیه ورودی تقویت کننده تصویر دربزرگنمایی باعث از بین رفتن کنتراست تصاویر شده و همچنین باعث افزایش دز بیمار می شود. دستگاه سی آرم دارای ویژگی هایی است که موازی سازی پرتو ها را ایجاد می نماید.

اگر دستگاه سی آرم و اتصالات آن صدمه ببیند تیوب اشعه ایکس و تقویت کننده ممکن است که باعث ناهماهنگی و تخریب در کیفیت تصویر و همچنین باعث آسیب جدی به کارکنان و بیمار شود.

 

به طور کلی دستگاه های رادیولوژی به دو دسته تقسیم می شوند

۱- دستگاه های رادیولوژی ساده که نیاز به کاست و فیلم رادیولوژی دارند و اغلب ثابت هستند.(ظهور و ثبوت فیلم) ۲- دستگاه سی آرم که تصویر به شکل لحظه ای بر روی مانیتور ثابت می ماند و با اکسپوز بعدی تصویر قبلی محو می شود مگر اینکه توسط وسایل ضبط کننده تصویر، تصاویر ضبط شوند. این دستگاه ها معمولا سیار هستند و قابلیت جا به جایی دارند.

دستگاه سی آرم3 - دستگاه سی آرم  

اجزا دستگاه سی آرم

• مانیتور جهت نمایش تصاویر • کی برد مانیتور جهت ثبت اطلاعات بیمار بر روی مانیتور • بازوی سی آرم • پدال پائی اکسپوز اشعه • کنترل دستی اکسپوز اشعه • اهرم های حرکت دادن بازوی دستگاه • کنترل پنل جهت چرخش تصاویر و تغییر مد اکسپوز اشعه • قفل مرکزی چرخها • تیوب تولید اشعه

کاربرد سی آرم در اتاق عمل

۱- در عمل های جراحی ارتوپدی (گذاشتن پیچ و پلاک، چک کردن محل صحیح قرار گرفتن پروتز) ۲- در عمل های جراحی مغز و اعصاب ( گذاشتن پروتز در ستون فقرات و گردن) ۳- در عمل های جراحی یورولوژی (در عمل های جراحی pcnl جهت دسترسی به محل سنگ) ۴- کارگذاری پیس میکر قلبی ۵- در موارد مفقود شدن گاز خط دار، ابزار جراحی و نیدل ۶- در عمل جراحی خارج سازی جسم خارجی

تشدید کننده ی تصویر در دستگاه سی آرم

دستگاه سی آرم انواع مختلفی از تشدید کننده ی تصویر را عرضه می کند. معمولا اندازه ی تشدید کننده ی تصویر یا همان Image Intensifier 9 یا ۱۲ است که هرچه این عدد بزرگتر باشد قیمت دستگاه نیز بیشتر می شود. برای جراحی های عمومی، ارتوپد و اورولوژی (یورولوژی) معمولا عدد ۹ کافی است. برای جراحی قلب هم، تشدید کننده ی ۹ کافی است اما لازم است ظرفیت ذخیره ی عکس، سرعت عکس برداری و ظرفیت ژنراتور بالا باشد. برای جراحی های مربوط به مغز و عروق، بهتر است اندازه ی تشدید کننده ی تصویر با قدرت ۱۲ باشد، زیرا میدان دید بیشتری دارد که به شما اجازه می دهد بخش بزرگ تری از بدن را ببینید. همچنین برای این جراحی ها لوله یا تیوب بلندتر، ظرفیت ژنراتور بیشتر و حجم حافظه ی عکس زیادتری لازم است. در صورتی که نیاز باشد عکس برداری با اختلاف رنگ یا کانترست انجام بگیرد(Contrast)، لازم است دستگاه سی آرم گزینه های Road Map و Substruction را پشتیبانی کند.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه سی آرم

شدت تابش:

اولین نکته ای که در هنگام استفاده از این دستگاه باید رعایت شود میزان دوز تابش است. این دوز باید با انتخاب روش پرتودهی مناسب تا حد امکان کاهش یابد.

زمان تابش:

مدت زمانی که بیمار در معرض اشعه قرار می گیرد نیز اهمیت بالایی دارد. انتخاب یک روش پرتودهی مناسب مثلا نوع تک پالس یا متناوب می تواند در زمان تابش به بیمار نیز تاثیرگذار باشد.

فاصله از مولد:

هرچقدر فاصله بیمار از مولد اشعه ایکس بیشتر باشد در معرض خطر کمتری است. البته این فاصله نباید از حد استانداری نیز بیشتر شود چون امکان تصویر برداری مناسب وجود ندارد. معمولا برای این دستگاه فاصله ی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری از مولد پیشنهاد شده است. هم چنین بیمار باید تا حد امکان به تشدید کننده تصویر نزدیک باشد.

اپراتور:

افرادی که عمل تصویربرداری را انجام می دهند باید در این زمینه آموزش داده شوند. این افراد در هنگام تصویربرداری باید فاصله ی حدود ۳۵ سانتی متری یا بیشتر از بیمار داشته باشند و ترجیحا در سمت تشدیدکننده تصویر بایستند زیرا در این صورت در مقابل اشعه های نشتی از مولد پرتو ایکس ایمن می شوند.

حفاظ:

استفاده از حفاظ های سربی مخصوص از جمله عینک سربی، پیشبند های سربی و… می تواند جذب اشعه توسط بدن را کاهش دهد.

تحلیل عکس های رادیوگرافی قبلی:

قبل از انجام این آزمایش بهتر است تصاویر رادیوگرافی قبلی بیمار به دقت بررسی شود. این کار می تواند در کاهش دفعات تصویربرداری بسیار موثر باشد.

 

نگهداری و استفاده از CRM

جابجایی و نگهداری دقیق این دستگاه می تواند بر عملکرد آن تاثیر مستقیمی داشته باشد. یکی از روش های افزایش کیفیت تصاویر موازی سازی پرتوهای اشعه ایکس است. هر ضربه فیزیکی یا آسیب دیگر به این دستگاه می تواند باعث انحراف پرتوها و پایین آمدن کیفیت و کنتراست تصاویر شود.

هم چنین میزان دوز اعمالی به بیمار افزایش یافته و پرسنل نیز در معرض تابش های بیشتری قرار می گیرند. بنابراین باید در هنگام جابه جایی دقت کافی به عمل آید. استفاده از یک تثبیت کننده ولتاژ در مسیر کابل برق این دستگاه می تواند آن را دربرابر آسیب های ناشی از نوسانات برق حفاظت نماید.

شما میتوانید از شرکت تجهیزات پزشکی افراطب که دارای سابقه درخشان در زمین تامین و توزیع صفرتاصد تجهیزات پزشکی و دارای مجوز تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی می‌باشد کالای مورد نظر خود را تهیه کنید. شما عزیزان می‌توانید به صورت شبانه روزی با شرکت افراطب تماس بگیرید و برای خرید کالای پزشکی مورد نظر خود ازطریق کارشناسان و مشاوران فروش ما اقدام کنید

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب