دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دستگاه نوار قلب

دستگاه نوار قلب

 

قابلیت خرید آنلاین - دستگاه نوار قلب

دستگاه نوارقلب 

دستگاه نوار قلب | دستگاه ECG

دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام روش بدون دردی است که فعالیت الکتریکی قلب را ضبط کرده و با استفاده از امواج الکتریکی قلب افراد، به وضعیت فیزیکی و بیماری‌ های احتمالی قلبی در فرد پی می ‌بریم. استفاده از نوار قلب یکی از بی ‌خطرترین و ساده ‌ترین اقداماتی است که اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به پزشک می ‌دهد.

 

اجزای اصلی دستگاه نوار قلب (ECG):

اتصالات: مشتمل بر کابل برق و کابل اتصال لید ها است.

باتری: دستگاه های ECG علاوه بر برق شهری با باتری قابل شارژ نیز کار می کنند.

پرینتر: به جهت ثبت اطلاعات گرفته شده از بیمار روی کاغذ از این سیستم استفاده می شود. صفحه نمایش های به کار رفته در انواع ECG های موجود در بازار از نوع LCD های سیاه و سفید تک خطی و یا رنگی هستند و بسته به نوع دستگاه خروجی لید ها را نشان می دهند.

  دستگاه نوار قلب3 - دستگاه نوار قلب  

انواع دستگاه نوار قلب ECG :

دستگاه های نوار قلب در انواع تک کانال، دو، سه، شش و دوازده کانال عرضه می شوند. همچنین در انواع جدید تر این دستگاه ها ممکن است صفحه نمایش و پرینتر وجود نداشته باشند و دستگاه به کامپیوتر متصل شود و اطلاعات در مانیتور کامپیوتر نمایش داده شود.

 

نحوه عملکرد دستگاه نوار قلب یا دستگاه ECG

از دستگاه الکتروکاردیوگرام ۱۰ سیم خارج می‌ شود که ۴ سیم به دست ‌ها و پا ها و ۶ سیم به جلوی قلب می ‌روند . این سیم ‌ها پس از آغشته شدن بادکش سرشان با ژل لوبریکانت به محل مربوطه وصل می ‌شوند.

الکترود های فلزی کوچکی بر روی مچ دست، قوزک پا و سینه افراد قرار داده می ‌شود و سیگنال ‌های الکتریکی از الکترود ها و از طریق این سیم‌ ها به دستگاه نوار قلب منتقل می ‌شوند و این دستگاه سیگنال‌ ها را به صورت امواج نمایش می ‌دهد. نوار قلب در بررسی درد های قلبی و سکته ‌های قلبی ارزش بالایی دارد و به عنوان اقدام روتین در تمام کسانی که مشکلات قلبی دارند صورت می ‌گیرد.

ECG یک قطعه ST و چهار فاصله اصلی دارد: QRS,P.R,R-R,Q.R که تغییرات هر کدام نشان ‌دهنده بیماری خاصی است.

یکی از مهم ترین تغییراتی که در نوار قلبی افراد پیگیری می ‌شود علایم و نشانه ‌های مربوط به سکته قلبی یا M.I است که بسته به نقطه ‌ای از قلب که دچار مشکل شده است به صورت تغییرات T یا ST و QRS در لیدهای مختلف قلبی می ‌شود که پزشک با کمک آن می ‌تواند به میزان و شدت و همچنین نوع سکته قلبی پی ببرد.

 

دستگاه نوار قلب2 - دستگاه نوار قلب

 

نکات ایمنی هنگام استفاده از ECG

۱- بهتر است فرد وعده غذایی سنگین نخورده باشد. ۲- اتاق نوار قلب باید گرم باشد تا وی دچار لرزش بدن نشود، زیرا لرزش بدن( چه عمومی یا در اثر سرما) روی نوار قلب تاثیر منفی گذاشته و به اصطلاح پارازیت ایجاد می‌ کند. ۳- موهای بلند سینه نیز مانع ثبت صحیح نوار قلب می ‌شوند. ۴- نوار قلب هیچ ‌گونه برق یا جریان الکتریسته ای به بیمار القا نمی‌ کند. ۵- فرد باید ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد. کاربرد الکتروکاردیوگرام ۱- تشخیص آمبولی حاد ریوی (لخته خونی که جریان خون را در ریه مختل کرده است) ۲- بررسی اختلالات الکترولیتی به خصوص تغییرات پتاسیم- کلسیم روی فعالیت قلب ۳- تشخیص بیماری ‌های عمومی که به نحوی بر قلب اثر می‌ گذارد ۴- تشخیص وسعت محل و میزان پیشرفت انفارکتوس میوکارد ۵- تعیین اثر دارو های قلبی به خصوص دیژیتال و کینیدین ۶- ارزیابی افزایش فشار خون یا بزرگ شدن قلب ۷- تعیین جهت قرار گرفتن قلب از نظر تشریحی ۸- تشخیص پریکاردیت (التهاب پرده دور قلب) ۹- ارزیابی دردی که در بالاتر از ناف قرار دارد ۱۰- تشخیص هیپرتروفی دهلیزی و بطنی ۱۱- تشخیص انواع اختلالات ریتم قلبی ۱۲- تشخیص گرفتگی رگ‌ های کرونر ۱۳- ارزیابی قبل از عمل جراحی ۱۴- ارزیابی حملات سنکوپ

 

گاهی اوقات نوار قلب به عنوان قسمتی از معاینه فیزیکی معمول یا برای غربال ‌گری افرادی که ریسک بالای مشکلات قلبی دارند، شامل افرادی که فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا تاریخچه فامیلی محکمی از بیماری ‌های قلبی دارند و افراد سیگاری، بکار برده می ‌شود.

گاهی اوقات نوار قلب نماینگر بیماری قلبی در افراد است، حتی اگر فرد هیچ علامتی نداشته باشد و در طول جراحی نوار قلب مکرر عملکرد قلب را حین عمل نشان می ‌دهد.

  دستگاه نوار قلب1 - دستگاه نوار قلب

تفاوت دستگاه ‌های تک‌کاناله و چندکاناله نوار قلب ECG

۱- الکتروکاردیوگراف‌ های چند کاناله، سیگنال‌ ها را از دو لید یا بیشتر به ‌صورت همزمان ثبت می‌ کنند و غالبا به جای دستگاه‌ های تک کانال استفاده می ‌شوند.

۲- الکتروکاردیوگراف ‌های چند کاناله مزیت ‌های متعددی نسبت به تک کانال‌ ها دارند. آن ‌ها باعث ساده ‌تر شدن و تسهیل تفسیر سیگنال ثبت شده از طریق امکان مقایسه لید های ثبت شده در همان ضربان قلب می ‌شوند. در نتیجه اغلب، دقت تشخیص بهبود می ‌یابد. به عنوان مثال، یک ضربان غیرطبیعی که در دو یا تعداد بیشتری از لید ها به طور همزمان شناسایی می ‌شود می ‌تواند یک آرتیفکت باشد بدون اینکه لازم باشد لید ها را تغییر دهیم.

۳- الکتروکاردیوگراف‌ های چندکاناله در حالت اتوماتیک تمام ۱۲ لید را می ‌توانند در حدود ۱۲ ثانیه ثبت کنند که باعث صرفه‌جویی در زمان و کار می شود.

شما می توانید جهت مشاوره و خرید انواع دستگاه نوار قلب با کارشناسان شرکت افراطب به صورت ۲۴ ساعته در تماس باشید.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب