دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دستگاه اکو قلب

دستگاه اکو قلب

دستگاه اکو قلب

اکوکاردیوگرافی | دستگاه اکو ECO | دستگاه اکو قلب

دستگاه اکو قلب یا اکوکاردیوگرافی از انواع دستگاه های تصویربرداری است که مانند دستگاه سونوگرافی از امواج فرا صوت فرکانس بالا استفاده می کند و مختص تصویربرداری از سیستم قلبی عروقی است. اسن دستگاه جزو تجهیزات بیمارستانی و کلینیکی می باشد.

در این روش تصاویر تک بعدی، دو بعدی، سه و چهار بعدی از دیواره ها و دریچه های قلبی و عروق بدست می آید. انواع بیماری های قلب، رشد باکتری ها روی دریچه ها، اندازه قلب، جریان خون در قلب، حرکت دیواره قلب، فشار داخل قلب، ضخامت دیواره قلب و … با این روش تصویربرداری قابل تشخیص و اندازه گیری هستند

نوع پروب مورد استفاده می تواند Linear، Phase Array، Curved-Phased Array و … باشد که تاثیر مستقیم بر نحوه شکل دادن سیگنال، نوع اسکن، محل تمرکز امواج و در نهایت مشخصاتی دارد که کیفیت تصویر را می سازند.

در بیشتر فرآیندهای قلبی از پروب های آرایه فاز (Phase Array) و در معاینات عروقی از پروب های آرایه خطی (Linear-Array) استفاده می شود. اکوکاردیوگرافی انواع مختلف دارد که پرکاربردترین آن اکوکاردیوگرافی قفسه سینه است که کاملا غیرتهاجمی و بدون درد است.

همچنین اکوکاردیوگرافی ورزشی به عنوان بخشی از تست ورزش، اکوکاردیوگرافی از طریق مری و اکوکاردیوگرافی قلب جنین نیز از انواع اکو قلب هستند.

دستگاه اکو1 - دستگاه اکو قلب

تست اکو قلب یا اکوکاردیوگرافی 

برای انجام تست با دستگاه اکو قلب از بیمار خواسته می‎شود که به پشت یا به روی پهلو دراز بکشد. سپس تکنسین الکترودهای کوچکی را بر روی قفسه سینه بیمار قرار می‌دهد. این الکترودها توسط سیم‎هایی به دستگاه الکتروکاردیوگراف متصل شده اند و اطلاعات را به این سیستم منتقل می‏ نمایند. الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) ضربان قلب را در طول تست نشان می‎دهد. معمولا اتاق های اکو تاریک هستند تا تکنسین بهتر بتواند صفحه مانیتور را ببیند.

تکنسین ژل مخصوصی را بر روی قفسه سینه شما قرار میدهد و سپس پروب را بر روی آن به آرامی فشار می دهد. وجود این ژل موجب می‎شود تا امواج صوتی با کیفیت بهتری به بدن منتقل شوند.

توجه : برای انجام برخی از اکوها لازم است تکنسین سالین یا ماده رنگی مخصوصی را وارد یکی از رگهای شما کند تا تصاویر واضح تری از قلب شما ایجاد شود. این ماده رنگی با آنچه در آنژیوگرافی از آن استفاده میشود متفاوت است.

ممکن است تکنسین از شما بخواهد که کمی جابه جا شوید و یا اینکه نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس نمایید تا بتواند تصاویر بهتری را به دست آورد.

پروب باعث تابش امواج فراصوت به بافت بدن می‏شود و سپس امواج برگشتی آن را جذب می نماید و با انتقال به دستگاه اکو، تصاویر قلبی بر روی مانیتور پدیدار می‎شوند. این تصاویر به صورت ویدئو ذخیره می گردند در نتیجه پزشک می‎تواند بعدا آنها را مشاهده نماید.

  دستگاه اکو2 - دستگاه اکو قلب  

انواع روش های اکوکاردیوگرافی

چندین روش برای اکوکاردیوگرافی وجود دارد. در تمامی روش ‎ها از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر قلبی استفاده می‌شود. برخلاف تصویربرداری اشعه ایکس و سایر آزمون‎ها، تست اکو تشعشعی ندارد.

 

تست اکو قلب از میان قفسه سینه

اکو ترانس توراسیک رایج ترین نوع تست اکوکاردیوگرام می‎باشد. این تست غیرتهاجمی و بدون عارضه و درد است. در این روش، ابتدا تکنسین قفسه سینه را آغشته به ژل مخصوص می‎کند و سپس پروب دستگاه اکو قلب را بر روی آن قرار می‎دهد. این پروب امواج صوتی را به قلب وارد و سپس اکوی بازجذبی آن را به مانیتور دستگاه منتقل می‌کند تا تصاویر قلبی حاصل شوند.

 

اکوی استرس قلب

اکو استرس به عنوان بخشی از تست استرس انجام می‌گیرد. در طول تست استرس شما ورزش می‌کنید و یا داروی خاصی که توسط پزشک تجویز شده را دریافت میکنید تا عملکرد قلب و ضربان آن در آن شرایط مورد ارزیابی قرار بگیرد. این ارزیابی می تواند به تشخیص بسیاری از مشکلات قلبی کمک کند.

خطراتی از جانب تمرین یا دارو برای بیمار در تست او استرس وجود دارد اما هیچ کدام از این خطرات مربوط به اکو نمی باشند. به طور کلی عوارض جدی از آزمون‎ های استرس بسیار نادر است.

 

تست اکو قلب از طریق مری

ممکن است نیاز پزشک شما با انجام اکو قفسه سینه به صورت استاندارد برطرف نگردد و به دید بهتری از آئورت و بعضی قسمت‎ های قلب نیاز داشته باشد. در این صورت پزشک اکوکاردیوگرافی از طریق مری (TEE) یا اکوی مری را درخواست می‎ کند.

در طول این تست پروب بسیار کوچکی که به انتهای یک تیوب انعطاف پذیر متصل شده است، از طریق دهان وارد مری شما میشود. این نوع از اکو به پزشک تصاویر دقیق تری از قلب شما می‎دهد.

منظور ایجاد آرامش در طول تست، عموما پزشکان داروهای آرام بخش تجویز می کنند. پس از انجام اکوی مری ممکن است بدن شما واکنش هایی به داروهای آرام بخش نشان دهد و عارضه هایی مانند حالت تهوع را تجربه کنید. همچنین گلوی شما نیز تا چند سال پس از انجام آزمایش دچار درد خواهد بود که آسیب جزئی را در بر خواهد داشت.

 

تست اکو قلب جنین

اکو جنین به منظور شنیدن صدای قلب جنین انجام می‎گیرد. پزشک ممکن است انجام این تست را به منظور بررسی مشکلات قلبی جنین درخواست کند. این تست معمولا در حدفاصل ۱۸-۲۲ هفتگی بارداری انجام می‏پذیرد. به منظور انجام این تست، پروب بر روی شکم مادر که آغشته به ژل شده است، قرار می‎گیرد.

 

تست اکو قلبی سه بعدی

اکو سه بعدی، تصاویر سه بعدی از قلب شما ایجاد می ‎نماید. این تصاویر با جزییات دقیقی که ایجاد میکنند نشان میدهند که قلب شما چگونه به نظر میرسد و چطور کار میکند. در طول اکو قفسه سینه یا مری ، تصاویر سه بعدی میتوانند توسط قسمتی از پروسه اکو ایجاد شوند.

پزشکان از اکو سه بعدی برای تشخیص بیماری‎های قلبی کودکان استفاده می کنند. آنها همچنین از اکو سه بعدی برای برنامه ریزی و نظارت بر جراحی دریچه های قلب استفاده می‎کنند. پژوهش‎ها هنوز برای ادامه مطالعات استفاده از اکو سه بعدی ادامه دارد.

 
تست اکو قلبی داپلر

تکنیک های داپلر عموما در اکو استاندارد قفسه سینه و یا اکو مری استفاده می‎شوند. این تکنیک‌ها می‏توانند برای بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون در عروق قلبی مورد استفاده قرار گیرند. جریان خون در مانیتور به صورت رنگ آمیزی شده نشان داده میشود تا پزشک با اعتماد تشخیصی بالاتری نظر دهد.

 

دستگاه اکو3 - دستگاه اکو قلب

 

نکاتی که باعث ایجاد تفاوت در دستگاه اکو قلب می شود:

۱- نرم افزار پردازش های دستگاه اکو قلب

۲- داپلر

یک ویژگی بسیار مهم برای دستگاه های سونوگرافی و اکو کاردیو گرافی است و با آن می توان نرخ فلو و جریان خون را بررسی کرد و در بررسی گرفتگی های عروق کمک شایانی می کند.

 

۳- پروب های دستگاه

دستگاه اکوکاردیوگرافی می بایست بر اساس نوع بیمارهای مراجع دارای پروب ها مناسب و برای بررسی هر بیماری و نحوه بررسی آن دارای مدل ای مختفی از پروب دستگاه اکو باشد.به طور کلی پرکاربرد ترین پروب ها در دستگاه اکوکاردیوگرافی موارد زیر می باشد:

 

۴- پروب Phased Array یا ارایه فازی

این پروب با فرکانس بین ۵ الی ۱۰ مگاهرتز کار میکند که می توان پروب اصلی و عمومی این کالای پزشکی دانست.

۵- پروب TEE که برای ملاحظات با دقت بالاتر به صورت اینترنال استفاده می شود و وارد نای شده و از دیواره قلب به صورت اینترنال ( مانند دستگاه آندوسکوپی ) تصویر برداری اولتراسونیک انجام می دهد و وضوح تصویر در این حالت بسیار بالاتر است.

 

۶- پروب اطفال

برای خرید دستگاه اکو قلب موارد مهمی را باید در نظر گرفت. این دستگاه می تواند به صورت مبله و یا پرتابل باشد. همچنین میزان استفاده از دستگاه، کیفیت و نوع تصاویر مورد نظر، نوع پروب ها، عملکرد و ویژگی های اسکنر، قیمت، سهولت استفاده، قابلیت ارتقاء، ذخیره سازی تصویر و خدمات پس از فروش، از عواملی هستند که هنگام خرید باید به آنها توجه کرد.

همچنین چنانچه دستگاه برای کاربردهای پیشرفته اولتراسوند قلب استفاده شود ویژگی های دیگری نیز مانند: داپلر PW و CW، کنترل عمق و گین، تعداد فریم در ثانیه و … در هنگام خرید اهمیت پیدا می کنند.

افراطب با دانش پیشرفته مهندسی پزشکی بهترین خدمات مشاوره، انتخاب و خرید انواع دستگاه اکوکاردیوگرافی را در سراسر کشور ارائه می دهد.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب