دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تفاوت تجهیزات پزشکی بیمارستانی و با تجهیزات مطب های شخصی

تفاوت تجهیزات پزشکی بیمارستانی و با تجهیزات مطب های شخصی

تفاوت تجهیزات پزشکی بیمارستانی و با تجهیزات مطب های شخصی

امروزه فناوری در حوزه سلامت به طور غیر قابل توقیفی در حال پیشرفت است. تجهیزات پزشکی مورد استفاده در تشخیص و درمان بیماری ها – چه در بیمارستان ها و چه در مطب ها – که به عمر طولانی تر و سالم تر افراد کمک می کنند، همگام با پیشرفت تکنولوژی توسعه یافته است.

با این حال تجهیزات پزشکی بیمارستانی تفاوت هایی با تجهیزات مطب های شخصی دارد که در این مقاله به مقایسه آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

تجهیزات پزشکی چیست؟

به جرات می توان گفت که علم پزشکی حیاتی ترین علوم در جهت بقای انسان و جهان است. این علم روز به روز پیشرفت می کند و ابزارهای خاص جدیدتری را به خدمت میگیرد که به آن تجهیزات پزشکی گویند. این تجهیزات در خدمت تشخیص و درمان انواع بیماری ها بوده که با عملکردهای متفاوت تولید و عرضه می شوند. این ملزومات هم شامل تجهیزات پزشکی بیمارستانی می شود و هم تجهیزات مطب های شخصی که به منظور درمان بیماران استفاده می گردند.

pic 4 - تفاوت تجهیزات پزشکی بیمارستانی و با تجهیزات مطب های شخصی

ترکیب فناوری های جدید با صنعت تجهیزات پزشکی

فناوری های نوین پزشکی، صفحه جدیدی را در بخش سلامت باز کرده است. جهان به طور خستگی ناپذیری برای ترکیب فناوری های جدید با صنعت تجهیزات پزشکی کار می کند. به این ترتیب، دستگاه های پزشکی تولید شده قبلی توسعه یافته و تجهیزات پزشکی بیمارستانی و تجهیزات مطب های شخصی با توجه به نیاز تولید می شوند.

کیفیت تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی مورد استفاده در بیمارستان ها و مطب های شخصی می توانند صدها میلیارد پارامتر مختلف از مشکلات سلامتی را که صدها میلیون نفر در سراسر جهان تجربه کرده اند ثبت کنند. این داده ها را می توان در پایگاه های داده به شیوه ای از پیش تعیین شده ذخیره نمود و به لطف فناوری اینترنت اشیاء با کیفیت های مختلف مشخص کرد. یکی از تفاوت های تجهیزات پزشکی بیمارستانی با تجهیزات پزشکی مطب های شخصی کیفیت این دستگاه هاست.

مدیریت مرکزی

امروزه اکثر بیمارستان ها با نرم افزار مدیریت مرکزی اداره می شوند. هر دو معاملات اداری و پزشکی در این نرم افزار ثبت می شود. اکثر تجهیزات پزشکی بیمارستانی نیز به صورت سیمی یا بی سیم به این نرم افزارها متصل می شوند.

به طوری که روش های پزشکی و گزارشات پزشک فوراً در این نرم افزار ثبت می شود. به این ترتیب، داده ها و سابقه بیماری، نتایج آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای تشخیص و درمان در عرض چند ثانیه با واحدهای مربوطه به اشتراک گذاشته می شود. این پارامتر در تجهیزات مطب های شخصی وجود ندارد. چون احتیاجی به این سیستم یکپارچه و گسترده ندارند.

تجهیزات پزشکی بیمارستانی

تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مطب های شخصی دارای اهمیت خاصی هستند. این تجهیزات به پزشکان امکان ارزیابی نیازهای بیمار را می دهد. گاهی به دلیل گستره فعالیت تفاوتی در عملکردهای تجهیزات پزشکی بیمارستانی با تجهیزات مطب های شخصی وجود دارد. روز به روز تجهیزات پزشکی بنا به نیاز جامعه پزشکی در حال افزایش است.

به طور کلی می توان ملزومات پزشکی را به گروه های اصلی تجهیزات پزشکی الکترونیکی، جراحی، بادوام (DME)، تشخیصی، مراقبت های حاد و ذخیره و حمل و نقل تقسیم کرد. از انواع این تجهیزات پزشکی بیمارستانی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ محصولات پزشکی درمانی تخصصی بیمارستانی و عمومی‌خانگی الکتروشوک

تخت بیمارستانی

تخت جراحی اتاق عمل

تخت خونگیری

دستگاه سونوگرافی

دستگاه سی آرم کاپنوگراف

دستگاه نوار مغزی

دستگاه نوار قلب

فشارسنج‌‌‌ های بیمارستانی

شنوایی سنجی

ابزار‌‌‌های جراحی

استیل جات بیمارستانی سانتریفیوژ

کولپوسکوپ

مانیتور علائم حیاتی بیمار

سی تی اسکن

چراغ جراحی

بادی کامپوزیشن آنالایزر

ماشین بیهوشی ونتیلاتور

کلسترول سنج

گرم کننده سرم

پمپ تزریق سرنگ

درماتوسکوپ

ام آر آی

کوتر الکتروسرجری

نگاتوسکوپ

ساکشن جراحی

تونومتر

ترمودرمی

سطل‌‌‌های بیمارستانی

الکتروشوک

سانترال اکسیژن

تنس فیزیوتراپی

تشک مواج

دستگاه آندوسکوپی

دستگاه رادیولوژی

اکسیژن ساز

دستگاه کرایوتراپی

سونیکید

سالپنژوگراف

پمپ تزریق سرم

فور و تست اسپیرومتری

  pic 1 - تفاوت تجهیزات پزشکی بیمارستانی و با تجهیزات مطب های شخصی

اهداف کلینیکی و بیمارستانی

پیشرفت تجهیزات پزشکی نقش بسزایی در نظام سلامت دارد. متخصصان علم پزشکی با به کارگیری فناوری های روزافزون به پیشگیری، تشخیص و درمان انواع بیماری ها می پردازند.

بیمارستان های دولتی و مطب ها بسته به نیاز و تخصص خود تجهیزات پزشکی متناسب و منطبق با مرکزشان را انتخاب می کنند. آنچه مسلم است اهداف کلینیکی با بیمارستانی متفاوت بوده؛ همانطور که نیروی انسانی آنها نیز تفاوت دارد. لذا تجهیزات پزشکی بیمارستانی و تجهیزات مطب های شخصی از بین بخش های زیر بسته به نیاز و هدف انتخاب می شود. دستگاه نوار قلب، پوست مو و زیبایی، تصویربرداری، توانبخشی، بیهوشی، دستگاه تست ورزش، تجهیزات نمونه برداری، پمپ سرم، تنس الکتریکی، زنان و زایمان، تجهیزات هتلینگ، تجهیزات تنفسی، ساکشن، دستگاه سنجش تراکم استخوان، دستگاه ضدعفونی کننده، مولاژ و ماکت آناتومی، تجهیزات امداد و نجات، مانیتورینگ بیمار، تجهیزات دسترسی عروقی، لامپ های پزشکی، تجهیزات سنجشی پزشکی، مراقبت در منزل، هدلایت، زیبایی، گوشی پزشکی، گوش و حلق و بینی و …

گروه های تجهیزات پزشکی

در واقع هر کدام از تجهیزات پزشکی با هدف سلامتی انسان و کاربردهای متنوع تولید شده اند. تجهیزات بیمارستانی و نیز کلینیکی از وسایل و ابزارهای خاصی ساخته می شوند. با وجود تفاوت هایی که در تجهیزات تجهیزات پزشکی بیمارستانی و تجهیزات مطب های شخصی وجود دارد هر کدام به نوبه خود اهداف زیر را دنبال کرده و حداقل در یکی از بخش های زیر قرار می گیرند؛

  • تجهیزات تشخیص پزشکی
  • تجهیزات و لوازم دندانپزشکی
  • تجهیزات و وسایل پزشکی عمومی
  • تجهیزات و امکانات معاینه بیمار
  • تجهیزات مخصوص زنان و زایمان
  • تجهیزات و وسایل مخصوص اتاق عمل
  • لوازم و وسایل مربوط به تجهیزات بیمارستانی
  • ملزومات استریل و ضدعفونی وسایل و محیط
  • وسایل و لوازم آزمایشگاهی برای استفاده در آزمایشگاه ها
  • حمایت کننده هایی که برای ادامه حیات بیمار ساخته شده اند.
  • تجهیزاتی که در خدمت تشخیص و کنترل بارداری به کار می روند.
  • تجهیزات پزشکی که به طور تخصصی برای بیماری خاصی ساخته شده اند.
  • ابزار پزشکی که مربوط به اصلاح یا جایگزینی بخشی از آناتومی به کار می روند.
  • وسایل پزشکی که در خدمت تشخیص و درمان معلولیت یا صدمه خاصی ساخته شده اند.

تجهیزات تشخیص پزشکی

یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی بیمارستانی و تجهیزات مطب های شخصی مربوط به تشخیص بیماری است. این لوازم که بیشتر در بیمارستان ها و درمانگاه ها استفاده می شود بسته به نیاز و تخصص پزشک در مطب ها نیز به کار می رود. پزشک به کمک پرستار با کمک تجهیزات زیر به تشخیص و درمان بیمار کمک می کنند؛ تجهیزات پزشکی هسته‌ای، تجهیزات و لوازم مربوط به ثبت نوار عصبی و عضله، الکتروانسفالوگرام یا دستگاه ثبت نوار مغز، تجهیزات مربوط به شنوایی سنج (ادیومتر)، رکتوسیگموئیدوسکوپ (دستگاه تشخیص و جلوگیری از افزایش سرطان روده بزرگ)، تجهیزات پرتو پزشکی، تجهیزات فراصوتی در پرتونگاری، اسپیرومتر (کنترل حجم هوای دم و بازدم بیمار)، دستگاه الکتروانسفالوگرام (دستگاه نوار مغز آزمایشی که سیگنال های الکتریکی مغز را ثبت می کند)، دستگاه سی تی اسکن و درون‌بین (آندوسکوپ).

تجهیزات پزشکی بیمارستانی

برخی از تجهیزات پزشکی فقط در بیمارستان ها و درمانگاه ها کاربرد داشته و در مطب ها و کلینیک ها مورد استفاده ندارند. در واقع یکی از تفاوت های تجهیزات پزشکی بیمارستانی با تجهیزات مطب های شخصی محسوب می شود. مهم ترین آنها به شرح زیر هستند؛ دستگاه تنفس مصنوعی، مانیتور علائم حیاتی، دفیبریلاتور (دستگاه شوک الکتریکی برای بیماران دچار ایست قلبی)، تجهیزات سنگ شکن، سردخانه و تجهیزات سرمایشی، الکتروکاردیوگرام (دستگاه نمایشگر اطلاعات امواج الکترونیکی محرک قلب)، لوله تراشه (برای استفاده در درون نای بیمار به منظور اطمینان از حفظ راه هوایی برای تنفس)، پالس اکسیمتر (دستگاه اندازه گیری اکسیژن اشباع موجود در خون و ضربان قلب)، آمبوبگ (مخزن هوا برای تنفس مصنوعی) و اکسیژناسیون غشایی برون پیکری (تصفیه اکسیژن موجود در قلب و ریه بیمار به صورت مصنوعی).

  pic 3 - تفاوت تجهیزات پزشکی بیمارستانی و با تجهیزات مطب های شخصی

تجهیزات مطب های شخصی

در یک تعریف کلی مطب به محلی اطلاق می‌شود که پزشک با در اختیار داشتن پروانه فعالیت، در آن به بیماران رسیدگی می کند. چنانچه درمان بیمار از امکانات مطب خارج باشد، پزشک معالج او را به بیمارستان ارجاع می‌دهد. خدمات پزشکی مطب ها به دو صورت عمومی و تخصصی است. در حالت اول پزشک با توجه به نیازهای پزشکی و درمانی مردم منطقه، به نیازهای درمان عمومی بیماران رسیدگی می کند. مطب های تخصصی که در رشته های خاص فعالیت دارند نیازمند فضایی به خصوص و در خور تخصص خود هستند. هر کدام از این دو گروه تجهیزات خاص خود را دارند. اما به طور کلی تجهیزات مطب های شخصی باید شامل لوازم پزشکی و اورژانس باشد. تجهیزات معاینه که وجودش در مطب الزامی است شامل موارد زیر می شود؛ فشارسنج جیوه‌ای، فشارسنج عقربه ‌ای، فشارسنج دیجیتال، گوشی پزشکی، چراغ قوه، ترازو، دماسنج طبی، افتالموسکوپ، آبسلانگ، رتینوسکوپ و اتوسکوپ. علاوه بر این مطب باید مجهز به تجهیزات ترالی اورژانس باشد. این لوازم که استفاده از آن در اورژانس ضروری است شامل موارد زیر می شود؛ پایه سرم، سرنگ و سرسوزن، آمبوبگ و ایروی (اطفال و بزرگسالان)، سفتی باکس، دستگاه ساکشن، تخت معاینه، آنژیوکت (صورتی و آبی)، کپسول اکسیژن، رابط اکسیژن، ماسک صورت و مانومتر، پاراوان و چکش رفلکس.

نکات لازم برای تجهیز مطب های شخصی

برای تجهیز مطب های شخصی لازم است چند نکته رعایت و یادآوری شود:

  • مطب هایی که خدمات تزریقات انجام می دهند باید به وسایل تزریقات و پانسمان مجهز باشند.
  • تجهیزاتی وجود دارد که استفاده از آن ها در مطب نیاز به اخذ پروانه های مربوطه دارد. لوازم رادیوتراپی، توانبخشی، پرتو پزشکی، اپی لیزر، پزشکی هسته ای و لیزر چشم از این موارد به شمار می آیند.
  • برخی از تجهیزات نیز در صورت رعایت مقررات و قوانین مورد تایید وزارت بهداشت امکان استفاده در مطب را دارند. چراغ مادون قرمز، سونیکید، الکترولیز، هیدرودرمی، دانسیتومتری و الکترو اکوپانکچر از آن جمله اند.
  • مطب های شخصی که در آن خدمات معاینات زنان یا جراحی سرپایی انجام می شود لازم است به دستگاه فور و یا اتوکلاو به منظور استریلیزه کردن ابزار معاینه مجهز باشند.

انواع تجهیزات پزشکی بر اساس سطح کلاس

به طور کلی بر اساس تقسیم بندی سازمان غذا و داروی آمریکا، تجهیزات پزشکی در ۳ سطح کلاس قرار می گیرند:

  1. کلاس ۱ یا A – این تجهیزات بسیار ساده طراحی شده و خطر و تاثیری بر روی انسان ندارند. حدود ۷۴ درصد ملزومات پزشکی مانند دستکش، ماسک و باند در این گروه جای می گیرند. این وسایل بعد از کنترل عمومی باید به ثبت سازمان غذا و داروی آمریکا برسند.
  2. کلاس ۲ یاB – این تجهیزات بعد از کنترل عمومی باید به ویژه نیز کنترل شوند. تشک های مواج و کیسه آب گرم جزو این گروه می شوند.
  3. کلاس۳ یا C – تجهیزاتی بسیار حساس هستند که به جان بیمار بستگی دارند. این اقلام علاوه بر کنترل عمومی باید تست های مختلف را پشت سر بگذارند. فشارسنج، نمایشگر ضربان قلب و بسیاری از تجهیزات پیشرفته پزشکی شامل این گروه می شوند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب