دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار

تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار

تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار

در این مقاله به توضیح تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار پرداخته ایم.

بهداشت و ایمنی در محیط کار از سال ۱۸۸۵ و بعد از انقلاب صنعتی، همزمان با هم مطرح شدند. مباحث ایمنی در محل کار به دلیل افزایش تعداد کارگران مورد توجه بود و به دلیل شرایطی که کارگران در آن کار میکردند، مورد توجه قرار گرفت.

مسائل محیط زیست نیز پس از آن مطرح شد. به دلیل شرایط سخت کارگان در معادن ذغال سنگ و افزایش بیماری های ناشی از آن و همچنین کشف ارتباط بین بیماری ناشی از کار و وقوع حوادث در محل کار، توجه به ایمنی بیشتر شد.

  تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار کلاه ایمنی - تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار  

HSE چیست؟

HSE به موضوعات بهدشات، ایمنی و محیط زیست در پروژه ها و محییط کاری میپردازد. به طور کلی این کلمه مخفف Health (بهداشت)، Safety (ایمنی) و (Environment) محیط زیست می باشد.

– بهداشت شامل بهداشت عمومی و فردی است و بسیار در محیط های کاری حائز اهمیت است.

– برخی مخاطرات در محیط کاری به دلیل نبود ایمنی اتفاق میافتد. عدم رعایت ایمنی و نبود تجهیزات مربوط به آن میتواند حادثه آفرین باشد.

– محیط زیست شامل هوا، آب و خاک است و در صورتیکه محل پروژه یا صنایع ممکن است آسیبی را به آنها وارد کند.

از آنجا که اهمیت به سلامت انسان و محیط زیست باید در صدر اولویت ها قرار بگیرد، تا جامعه را به سمت توسعه پایدار هدایت کند. جریان توسعه اقتصادی و دست یابی به توسعه پایدار نیازمند توجه به سلامتی و بهداشت است و باید در فرآیند پیشرفت کشور مورد توجه قرار بگیرد.

اما این ایمنی و سلامت نیازمند توجه کارفرمایان و تهیه برخی اقلام تجهیزات پزشکی است. این تجهیزات در کارگاه ها و ادارات و کارخانه ها باید در دسترس پرسنل قرار بگیرند تا میزان آسیب ناشی از وقوع حوادث احتمالی را کاهش دهند. این مهم به افزایش بهره وری کارکنان و کارمندان نیز منجر میشود.

  تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار کفش کارگاهی - تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار  

تجهیزات پزشکی مورد نیاز کارگاه ها

در تمام کارگاه ها (اعم از کارگاه های ساختمانی، معادن و …) کارگران باید به وسائل حفاظت شخصی مجهز باشند. این وسئل از قبیل دستکش های ایمنی، کلاه ایمنی، لباس کار، کفش و عینک می باشد. این اقلام اما به منظور جلوگیری از آسیب به شخص به او داده میشود و جزو مقرارت هر کارگاه عملیاتی می باشد.

اما برخی اقلام و تجهیزات مربوط به استفاده در شرایط اضطراری است. این تجهیزات در برخی موارد به اشخاص تحویل داده میشود. اما برخی از انها باید به صورت ثابت در کارگاه وجود داشته باشد. به طور مثال ماسک ایمنی یا دستگاه تنفسی بر حسب موقعیت شغلی ممکن است به فرد تحویل داده شود.

اما در برخی کارگاه های عملیاتی به طور دائم در دسترس هستند تا در شرایط اضطرار استفاده شوند.

دیگر اقلام محافظت فردی برای کارگران شامل دستکش، گان، عینک محافظ یا محافظ صورت و محافظ پا می باشد. این اقلام در ادامه معرفی میشوندو استفاده از آنها در اغلب کارگاه های عملیاتی ضروری و لازم است.

 

دستکش :

استاده از دستکش فرد را در برابر آلودگی ها و خطرات محیط زیست حفظ میکند. بهتر است دستکش ها تا مچ را بپوشانند و در صورت مشاهده پارگی استفاده نشوند. این محصول یکبار مصرف است و باید پس از هربار استفاده دور انداخته شود. زیرا آلودگی ها را به آسانی منتقل میکند.

همچنین پس از درآوردن دستکش باشد دست ها کاملا شسته شوند. به این ترتیب از انتقال میکرو ارگانیسم ها جلوگیری خواهد شد.

 

گان :

گان یک محافظ بسیار مناسب برای جلوگیری از آلوده شدن لباس های فرد می باشد. به این ترتیب در برابر آلودگی و ترشحات در امان خواهید بود. توجه داشته باشید، این وسیله نیز مانند دستکش یکبار مصرف است و باید پیش از استفاده از سالم و استریل بودن آن مطمئن شوید.

معمولا در کارگاه ها از نوع ضخیم تر این محصول استفاده میشود و ممکن است این مدل قابل شست شو و ضدعفونی نیز باشد. تمام قسمت جلویی بدن و دست ها با گان پوشانده میشود و از یقه تا زیر زانو به این وسیله از آلودگی در امان خواهد بود.

معمولا نوع مورد استفاده این محصول در کارگاه ها ضدآب است و در غیر این صوت باید گان پلاستیکی روی آن پوشیده شود. به طور کلی این البسه جزو تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار هستند و استفاده از آنها ضرورت دارد.

 

ماسک :

ماسک برای محافظت از مجاری تنفسی و صورت استفاده میشوند. در زمان کار در کارگاه ها امکان پاشیدن مایعات و مواد روی صورت و یا ورود آلودگی ها از طریق تنفس به بینی و مجاری تنفسی وجود دارد. بنابراین استفاده از ماسک به سلامتی افراد کمک زیادی میکند.

ماسک های مورد استفاده در کارگاه ها باید از پشت سر بسته شوند.

لازم است که روی دهان، بینی و چانه به این وسیله پوشانده شود.

در صورت پاره شدن یا مرطوب شدن باید ماسک را عوض کنید.

هرگز نباید ماسک از گردن اویزان شود. زیرا آلودگی ه اجذب شده و داخل ماسک میمانند.

پس از استفاده از ماسک ها انها را معدوم کنید.

 

عینک محافظ یا محافظ صورت :

این وسیله در کارگاه ها مانع از آلودگی چشم ها میشود. در صورتی که در معرض ترشح مایعات و خون یا مواد آتش زا قرار دارید، حتما از این وسیله استفاده کنید.

استفاده از محافظ صورت مانع از ابتلا به بیمار های تنفسی میشود و بهترین راه حل برای محافظت از فرد می باشد.

 
محافظ پا :

استفاده از محافظ پا در همه محوطه های عملیاتی مرسوم نیست. اما در حفظ امنیت کارکنان از تجهیزات پزشکی لازم برای محیط کار به شمار میرود. اگر کفش پرسنل جاذب آب باشد، بهتر است از محافظ پا استفاده گردد. به این ترتیب آلودگی ها نیز منتقل نمیشوند و احتمال بیماری کاهش می یابد.

محافظ پا در محیط های کارگاهی علاوه بر عدم جذب رطوبت مانع از بروز خطر برق گرفتگی هستند. افرادی که با مواد خورنده سرو کار دارند نیز باید از این وسیله استفاده کنند.

کفش ها باید تمام کف و روی پا تا ساق را بپوشانند و بهتر از جنس پلاستیک ضدآب باشند. اگر کارگاه دارای محیط مرطوب یا در تماس مستقیم با آب است باید کفش ها ساق بلند انتخاب شوند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب