دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده

تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده

تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده

در این مطلب به بررسی تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده خواهیم پرداخت. دستگاه اتوکلاو از تجهیزات پزشکی مورد نیاز در اکثر مراکز درمانی است و جهت استریل نمودن ابزار و تجهیزات پزشکی مورد استفاده می باشد.

 این دستگاه بر اساس فشار، دما و موارد استفاده انواع مختلفی دارد و عملیات استریل را نیز به صورت متفاوت از هم انجام میدهد. توجه به این نکته لازم است که اتوکلاو تنها برای استریل نمودن برخی تجهیزات کاربرد دارد. زیرا نسبت به دما و فشار بالا حساسیت دارد و قابل استفاده نمی باشد.

 

اتوکلاو رومیزی - تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده

 

تعریف اتوکلاو

اتوکلاو از دو کلمه Auto و Clave تشکیل شده که به معنی قفل شونده یا دستگاه خود قفل شونده می باشد. این دستگاه به طور خودکار قفل میشود و برای استریل مواد با بخار تحت فشار کار میکند.

دستگاه ها و تجهیزات پزشکی به دلیل استفاده برای افراد مختلف و آلوده شدن، نیاز ضروری به استریل شدن دارند. از این طریق کلیه میکروب ها و اسپورها از بین خواهند رفت. این دستگاه برای انواع ابزار فلزی و پارچه ها مورد استفاده است و مدت زمان متفاوتی جهت استریل نمودن دارد.

طرز کار دستگاه های اتوکلاو - تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده  

طرز کار دستگاه های اتوکلاو

این دستگاه ها توسط فشار تنظیم میشوند . به طور مثال در بخار خالص با فشار ۲ بار، (درجه اشباع ۰/۸ تا ۱) و دمای بخار ۱۳۴ درجه سانتی گراد کار میکند.

پمپ خلاء در ابتدای کار هوای داخل محفظه را تخلیه میکند و سپس بخار وارد دستگاه میشود.

استریل نمودن ابزاری که از خلل و فرج برخوردارند، مانند پارچه ها، دشوار تر است. در زمان تخلیه، هوای داخل محفظه و بسته ها بیرون کشیده میشود و عموما هرچه زمان مکش بیشتر باشد، جایگزین نمودن بخار موثرتر خواهد بود. متناسب با افزایش فشارمنفی، خارج سازی هوا شدت متفاوتی دارد. دستگاه های خودکار امکان کاهش فشار و وارد ساختن بخار را در چند مرحله فراهم میکنند و بخار در این روش به طور متناوب جایگزین میشود و راندمان کار دستگاه بالاتر میرود.

تمام مواد عفونی و غیرعفونی آلوده شده با عوامل بیولوژیک، امکان استریل نمودن داخل دستگاه اتوکلاو را دارند. اما مواد قابل اشتعال، واکنش پذیر خورنده و سمی یا رادیواکتیو نباید داخل اتوکلاو قرار داده شوند. تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده در ابزاری است که برای استریل نمودن میتوان داخل آنها قرار داد.

مشخصات فنی دستگاه های اتوکلاو

همانطور که گفته شد تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده در مشخصات و نوع کارکرد آنها است. بر این اساس وزن این دستگاه ها متفاوت است و معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ کیلوگرم می باشند.

دما و فشار این دستگاه مطابق با استاندارهای بین المللی و توسط کارخانه سازنده تعیین میشود و بین ۱۲۱ درجه سانتیگراد (با مدت کارکرد ۱۵ دقیقه) و فشار ۲.۱ تا دمای ۱۳۴ درجه و فشار ۱.۲(با مدت کارکرد حداقل ۳ دقیقه) قرار دارند.

 

اتوکلاو کلاس B رومیزی - تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده

انواع اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو بر اساس نوع ابزار آلات که با آنها قابل استریل نمودن هستند، به سه نوع تقسیم میشوند. اتوکلاو های کلاس N و S و B که این سه نوع ابزار متفاوتی را استریل میکنند.

انواع دستگاه های اتوکلاو بر اساس نوع منبع حرارتی به دو نوع ایستاده و رومیزی تقسیم میشوند. همچنین باتوجه به نوع و دسته ابزارآلات قابل استریل، به سه کلاس B، S و N تقسیم میشوند.

   

اتوکلاو کلاس N (ایستاده) :

این مدل از دستگاه های اتوکلاو قادر است ابزار آلات جامد و بدون پوشش را استریل کند. تضمینی برای استریل شدن ابزار پوشش دار مثل پارچه یا کاغذ مدیکال با این دستگاه وجود ندارد.

ویژگی دیگر این سیستم عدم وجود پمپ وکیوم در آن است. در تولیدات برخی کارخانه ها، دستگاه اتوکلاو ایستاده سیستم خشک کن و امکان استریل وسائل بسته بندی شده با کاغذ مدیکال وجود دارد.

این دستگاه کارکرد ساده ای دارد و دارای کیفیت بالا در استریل نمودن مایعات و مواد دور ریختنی می باشد.

دمای بالای دستگاه یکنواخت است و آسیبی به مواد نخواهد رساند. از این رو برای استیل نمودن پلاستیک، نمونه های آلوده و محیط کشت نیز از این دستگاه استفاده میشود.

بدنه دستگاه اتوکلاو سری N از جنس استیل با پوشش رنگ می باشد. چمبر داخلی دستگاه از استنلیس استیل ضد زنگ است. در چمبر سیستم ایزولاسیون به کار رفته که مانع از هدر رفتن انرژی گرمایی میشود.

این دستگاه همچنین مجهز به سیستم تمام اتوماتیک میکروپروسسری و نمایشگر دیجیتال می باشد. به این ترتیب امکان نمایش زمان، دما و همچنان سیکل برنامه روی آن وجود دارد. دستگاه همچنین دارای نشانگر برای آب، استریل، حرارت المنت و خشک کن است.

دستگاه دارای سیستم کنترل برای بررسی سطح آب مخزن، فشار و دما است. در زمان ایجاد مشکلف به صورت اتوماتیک غیر فعال میشود.

انواع مختلف این دستکاه در حجم ۱۱،۲۲ و ۴۴ لیتری وجود دارد. رنج دمایی دستگاه نیز بین ۱۱۰ تا ۱۳۵ درجه است و دارای دقت دمایی ۰.۱ درجه سانتیگراد در ۱۲۱ درجه سانتیگراد می باشد. همچنین فشاری به اندازه ۰.۴ تا ۲.۳ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و زمان استریلیزاسیون از ۰ تا ۹۹ دقیقه می باشد.

 

اتوکلاو کلاس N ایستاده - تفاوت اتوکلاو رومیزی و ایستاده

 

اتوکلاو کلاس B (رومیزی) :

این سری از دستگاه های اتوکلاو تمام ابزار و وسائل جامد پوشش دار و بدون پوشش مانند پارچه ها و ابزار سوراخ دار را استریل میکند. اتوکلاوهای این رده، دارای پمپ وکیوم قدرتمندی هستند و تا حدود ۰.۹- بار خلاء ایجاد میکنند.

دما و فشار ایجاد شده با ایندستگاه بر اساس استانداردهای بین المللی است. بر اساس این استاندارد ابزار آلات دمای ۱۲۱ درجه سانتیگراد با فشارbar 1.2 حداقل به مدت ۱۵ دقیقه ،و در دمای ۱۳۴ درجه با فشارbar 1.2 حداقل به مدت ۳ دقیقه استریل میکند.

وجود دستگاه اتوکلاو رومیزی سری B از نیازهای ضروری آزمایشگاه ها جهت استریل نمودن تجهیزات، محلول ها و محیط کشت می باشد.

کاربرد این دستگاه جهت استریلیزاسیون در دندان پزشکی ها و محیط های مرتبط با آن است. تجهیزات مورد نیاز یک دندانپزشک دارای ویژگی های مختلفی از جمله سایز، شکل و فرم ظاهری و می باشد که باید در شرایط خاص استریل شوند.

دستگاه اتوکلاو سری B برای استریل این نوع ابزار و تجهیزات مناسب است. زیرا با وجود پمپ وکیوم قوی و خلاء در محفظه درونی دستگاه، بخار به تمام قسمت های داخل چمبر میرسد. بخار حتی در کوچکترین سوراخ ها و نایه بین سطوح نفوذ میکند و باعث میشود تا میکرو ارگانیسم ها از بین بروند.

کاربرد این دستگاه برای اتاق های جراحی نیز مناسب است. این دستگاه را میتوان کامل ترین اتوکلاو از لحاظ ساختاری دانست. اتوکلاو آزمایشگاهی در مدل ها و شکل های مختلف (استوانه ای و داخل ۴ گوش) تولید میشود که امکان استفاده از بیشترین فضا را در دستگاه به کاربر میدهد.

به طور کلی اتوکلاو رومیزی کلاس B نسل جدیدی از استریل کننده ها می باشد که از تکنولوژی محیط خلاء و فشار برخوردار است.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب