دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ

در این مقاله میخواهیم به بررسی تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ بپردازیم. این دو دستگاه از تجهیزات پزشکی مورد استفاده برای درمان بیماران تنفسی هستند که هرکدام ویژگی ها و منافع خاص خودشان را دارند. وجود برخی ویژگی ها و مزایا بین این دو دستگاه تفاوت ایجاد میکند و کارایی آنها را تغییر میدهد.

استفاده از این دستگاه اغلب برای افرادی که در خواب دچار تنگی نفس یا اپنخ خواب هستند رواج دارد. آپنه خواب یا توقف تنفس، به دم و بازدم نامنظم و طولانی گفته میشود. این حالت میتواند بر اثر چاقی یا بالابودن سن ایجاد شود. استفاده از دستگاه سی پپ و بای پپ برای درمان این افراد و تنفس طبیعی در زمان خواب تجویز میشود و تاثیر زیادی دارد.

 

اختلالات تنفسی در خواب

وقتی افراد با صدای بالا خرخر میکنند یا به علت تنگی نفس از خواب میپرند، احتمالا دچار آپنه خواب هستند. این اختلال خواب ممکن است برای مدت کوتاهی یا چند ثانیه رخ دهد و یا به دفعات زیاد تکرار شود.

 وقفه تنفسی نیز از دیگر اختلالات خواب است که به صورت نامنظم برای فرد اتفاق میافتد. فرد احتمالا در این حالت تنگس نفس یا توقف نفس را حس نمیکند. اما کیفیت خواب کاهش یافته و در تمام طول روز احساس خستگی خواهد داشت. تحقیقات نشان داده این افراد تا هفت برابر بیش تر از افراد عادی در معرض تصادف هستن.

در صورت ادامه این روند و عدم درمان فرد ممکن است دچار سکته قلبی، ضعف حافظه، سکته، دیابت نوع دوم، چاقی و افسردگی بشود. لذا باید به موقع اقادم به بررسی هرکدام از این مشکلات و درمان تنگی نفس در خواب شود. استفاده از دستگاه CPAP و BiPAP برای این مشکل با تجویز پزشک ضروری است.

  دستگاه ونتیلاتور - تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ  

ونتیلاتور چیست؟

دستگاه سی پپ و بای پپ از جمله دستگاه های تنفس مکانیکی یا ونتیلاتورها هستند. ونتیلاتور دستگاهی است که امکان تنفس را برای بیمار فراهم میکند و عمل دم و بازدم را به صورت مکانیکی انجام میدهد. برای این کار از یک آمبوبگ ساده یا ونتیلاتور پیشرفته استفاده میگردد.

ونتیلاتورها به طور کلی در دو نوع خانگی و بیمارستانی طراحی شده اند و بر اساس شرایط بیمار علکردهای متفاوتی دارند. دستگاه CPAP و BiPAP از معروف ترین مدل ونتیلاتورها هستند و استفاده گسترده ای دارند.

  دستگاه سی پپ 1 - تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ

کاربرد دستگاه سی پپ CPAP

نام دستگاه سی پپ کوتاه شده continuous positive airway pressure می باشد. این کلمه به معنی فشار همواره مثبت هوا است.

مکانیسم کار این دستگاه با استفاده از فشارهوای تولید شده توسط دستگاه را از طریق لوله به ماسک منتقل میکند. این ماسک روی صورت بیمار قرار میگیرد و مشکل تنفس در خواب به مرور حل خواهد شد.

   

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ - تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ

کاربرد دستگاه BIPAP

نام این دستگاه خلاصه شده Bi-level Positive Airway Pressure است. معنی این کلمه فشار مثبت را هوایی در دو سطح می باشد. مکانیسم عملکرد این دستگاه شباهت زیادی به دستگاه سی پپ دارد. هوا از طریق لوله به ماسک وارد میشود. ماسک روی بینی قرار میگیرد و هوا از این طریق وارد ریه میشود. این دستگاه به طور کلی یک فشار واحد را ارئه میدهد و اما دستگاه بای پپ یک فشار استنشاقی است و فشار معلق را ارائه میدهد.

  تفاوت عملکرد CPAP و BIPAP - تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ  

تفاوت عملکرد CPAP و BIPAP

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ در نوع مشکلاتی است که برای رفع آن به کار میروند. این دو دستگاه با اهداف خاصی طراحی شده اند و برای حل مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب استفاده از دستگاه سی پپ در اولویت است.  تا زمانی که فرد میتواند از سی پپ برای مشکلات تنفسی استفاده کند نباید به سراغ بای پپ برود.

در حقیقت تحمل دستگاه بای پپ ممکن است برای بیمار دشوار باشد و اگر تحمل آن دشوار بود میتوان از بای پپ استفاده کرد. تکنولوژی این دستگاه به تنفس بیمار کمک میکند و مشکل دم و بازدم را حل میکند.

 

تفاوت کاربرد CPAP و BIPAP 

دستگاه BIPAP علاوه بر بیماران آپنه ای برای کسانیکه مشکل تنفسی و ریوی دارند نیز مناسب است. این دستگاه برای بیمارانی که به حمایت تنفسی مکانیکی بیشتری نیاز دارند توصیه میشود. به ویزه بیماران مبتلا به نارسایی قلبی-عروقس کرنر و بیماران ریوی دیگر باید از این دستگاه استفاده نمایند. برخی اختلالات تنفسی مربوط به اعصاب بیماران است و و استفاده از این دستاه برای آنها مناسب تر خواهد بود.

دستگاه CPAP هوا را به کمک سوراخ های بینی به انتهای گلو میرساند. این فشار ثابت است و قابل تنظیم می باشد. تعدادی از این تغییرات پتانسیل در راه انتقال هوا وجود دارند تا جریان هوا در طول خواب حفظ شود. این دستگاه جریان هوا را به طور مداوم و ثابت منتقل میکند. این فشار در ابتدا کم است و با به خواب رفتن فرد فشار بیشتر خواهد شد.

 دستگاه CPAP یک فشار را فراهم می‌کند در حالی که دستگاه BiPAP دو فشار عرضه می‌کند. این دو فشار به ‌عنوان فشار تنفسی هوازی مثبت (IPAP) و فشار خروج مثبت هوایی (EPAP) شناخته‌شده است.

انعطاف دستگاه بای پپ بیشتر است و فشار هوا در زمان دم و بازدم کنتل میشود. این فشار بنا بر شرایط بیمار قابل تنظیم است. همیشه میزان پشتیبان یا حداقل میزان تنفس توسط دستگاه در نظر گرفته شده است.

بای پپ هوشمندانه تر عمل میکند و این خود مزیت بزرگی برای این دستگاه به شمار میرود. بیمار با استفاده از بای پپ آسان تر تنفس مینماید.

     

شباهت CPAP و BIPAP

اندازه دستگاه بای پپ و سی پپ یکسان است و به اندازه یک جعبه غذا هستند. صدای تولیدی این دستگاه ها کم است و عملکرد آرامی دارند. از این جهت برای استفاد در زمان خواب بیمار مناسب اند تا استراحت بیمار مختل نشود. اکثر دستگاه های بای پپ گزینه ای برای مرطوب کردن غشای مخاطی دارند تا مسیر تنفس خشک نشود.

شباهت این دو دستگاه در استفاده از فشار هوا برای درمان اختلال تنفس در خواب است. همچنین مکانیسم عملکرد دو دستگاه یکسان است و از تجهیزات مشابهی استفاده میکنند. این تجهیزات از جمله ماسک Capp، شلنگ، فیلتر و مرطوب کننده می باشند.

هر دو دستگاه کوچک، سبک و قابل حمل هستند تا در هر محلی برای بیمار قابل استفاده باشند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب