دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

راهنمای سایز سرسوزن مناسب

راهنمای سایز سرسوزن مناسب

راهنمای سایز سرسوزن مناسب

در این مطلب راهنمای سایز سرسوزن مناسب را بیان میکنیم. سرنگ در انواع و طرح های مختلفی عرضه میشود و از جمله تجهیزات پزشکی یکبار مصرف هستند. به سر برخی از سرنگ ها یک سرسوزن متصل است و برخی از آنها هیچ سوزنی ندارند.

سرسوزن یا نیدل (Needle) بخشی فلزی است که روی سرنگ قرار میگیرد. سرسوزن خیلی تیز است و به راحتی در بافت های بدن نفوذ میکند. وسط سر سوزن خالی است و دارو از آن طریق به بدن تزریق میشود. برای خونگیری نیز این فضای خالی، از بدن خون را به داخل سرنگ انتقال میدهد.

  انتخاب سرنگ و سوزن مناسب - راهنمای سایز سرسوزن مناسب  

سرسوزن چیست؟

سرسوزن (Hypodermic needle) یک سوزن تو خالی است که به سرنگ وصل میشود تا به کمک آن تزریق به بافت هایبدن انجام گیرد. سر سوزن از قسمت پلاستیکی و فلزی تشکیل شده است. قسمت پلاستیکی به سرنگ وصل میشود و قسمت فلزی از جنس استیل ضدزنگ و تو خالی می باشد.

نوک سرسوزن را اصطلاحا bevel میگویند که باید تیزه و برنده باشد. این قسمت به راحتی از پوست عبور میکند و وارد بدن میشود. نوک سرسوزن تیز و بلند یا تیز و کوتاه و یا غیر تیز ساخته میشود. برخی سرسوزن ها از فولاد جراحی ساخته میشوند و برخی دیگر از کانتترهای سیاهرگی و از جنس پلاستیک ساخته میشوند.

در انتخاب نوع سرسوزن قطر آن بسیار مورد توجه است. سایز متداول سرسوزن ۲۱ است و از سر سوزن های شماره ۲۰ تا ۲۳، بسته به غلظت مایع تزریقی، برای تزریقات عضلانی استفاده میشود.

سوزن های ریزتر و به ویژه سوزن شماره ۱۶ برای تزریق زیر جلدی استفاده میشود.

سرسوزن هایی با نوک کند با نام blunt tip برای چسبکاری و یا زدن لوبریکانت کاربرد دارند.

 

قسمت های مختلف سرسوزن

قسمتی که به سرنگ متصل میشود و hub نام دارد.

تنه ی سوزن یا  shaft

نوک سوزن یا bevel

  راهنمای انتخاب سوزن - راهنمای سایز سرسوزن مناسب  

انتخاب سرنگ و سوزن مناسب

انتخاب سرسوزن و سرنگ مناسب به میزان دارو و فشاری که باید در زمان تزریق به بدن وارد شود بستگی دارد. مقدار دارو نیز عموما مقیاس میلی متر یا سی سی اندازه گیری میشود. این دو مقدار یکسان هستند و یک سرنگ یک میلی متری با گنجایش ۱ سی سی تفاوتی ندارد.

هرچه مقدار داروی تزریق بیشتر باشد، باید سرنگ بزرگتری اتنخاب شود. برای داروهایی که با گردش فشار کم تزریق میشوند، به سرنگ های بزرگ تر نیاز داریم. انتخاب سایز سرنگ به عوامل دیگری مثل هدف از کار با آن نیز بستگی دارد. سرنگ ها هم برای تزریق، هم ابیاری و هم سایر کارهای پزشکی و آزمایشگاهی کاربرد دارند.

سوزن های طبی از لحاظ طول و ضخامت تفاوت دارند و سوزن های کوتاه تر برای تزریق زیر سطح مناسب هستند. از سوزن های بلند تر برای تزریق در ماهیچه استفاده میشود.

تزریق با سوزن های نازک تر درد کمتری دارد و سوزن های ضخیم درد بیشتری ایجاد میکنند. زیرا اغلب سوزن های بلند برای قسمت های ضخیم پوست استفاده میشوند.

همچنین هرچه چسبندگی یا درجه غلظت دارو بیشتر باشد، شماره سنج سرنگ کمتر است.

شماره سنج یا ضخامت سرنگ به گونه ای طراحی شده که بالاترین عدد آن نشان دهنده کمترین عرض سوزن است. کوچک ترین عدد نیز نشان ضخیم بودن سرسوزن دارد. پس پیش از تزریق داروهای غلیظ از سوزن های ضخیم تر با شماره سنج پایین تر باید استفاده کرد.

  مشخصات فنی سرسوزن های پزشکی - راهنمای سایز سرسوزن مناسب    

راهنمای انتخاب سوزن

میزان داروی تزریق، تعیین کننده اندازه سرسوزن است.

نوع سوزن باید با سر محفظه همخوانی داشته باشد. (سوزن سرقفلی، سوزن سرباریک، سر میله ای یا نا هم مرکز)

غلظت مایع یا چسبندگی دارو تعیین کننده ضخامت سرسوزن می باشد.

ضخامت و نازکی سرسوزن نیز به ضخامت پوست محل تزریق بستگی دارد.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب