دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تجهیزات پزشکی بی کیفیت

تجهیزات پزشکی بی کیفیت

تجهیزات پزشکی بی کیفیت

تجهیزات پزشکی، زمینه‌ای مهم و حیاتی در حوزه سلامت جامعه محسوب می‌شود. از تجهیزات پزشکی برای کمک‌های اساسی در تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و وجود آن‌ها، نقش مهمی در ارائه خدمات پزشکی باکیفیت دارد. بااین‌حال، استفاده از تجهیزات پزشکی بی کیفیت، باعث می‌شود که خدمات پزشکی، درمان و حتی سلامت بسیاری از بیماران و کادر درمان ، تحت تأثیر قرار گیرد. در این مقاله، به بررسی تجهیزات پزشکی بی کیفیت پرداخته و عواقبی را که ممکن است به دنبال استفاده از آن‌ها بروز پیدا کند، شرح  می‌دهیم.

کالای پزشکی 1 - تجهیزات پزشکی بی کیفیت

قیمت پایین، کیفیت پایین

یکی از عواملی که باعث می‌شود خرید تجهیزات پزشکی بی کیفیت رواج پیدا کند، قیمت پایین این دسته از کالاهای پزشکی است. متأسفانه از همین رو فروشنده‌های بسیاری وجود دارند که کالاها و دستگاه های غیراستاندارد با بازدهی و عملکرد نامناسب،  یا در حوزه تجهیزات پزشکی مصرفی مثل سوند ، کیسه کلوستومی و … ، کالای تاریخ مصرف گذشته‌ و تجهیزات ساخته‌شده با متریال بی کیفیت که باعث بروز حساسیت و … می شوند را به قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند. همچنین متاسفانه گاهی برخی از فروشندگان غیر معتبر تجهیزات پزشکی برای سود بیشتر، قطعات نو دستگاه‌های آکبند با برند معتبر را با قطعات کارکرده و یا بی کیفیت تعویض کرده و یا حتی دستگاه‌های استوک و دست‌دوم را به‌عنوان دستگاه ریفربیش واقعی و یا حتی آکبند با قیمت پایین وارد بازار کرده و پس از فروش هیچ گونه ضمانت و خدماتی ارائه نمی دهند. ازآنجایی‌که بسیاری از مراکز درمانی، خیریه ها ، بیماران و … به دنبال صرف هزینه کمتر و قیمت مناسب اند، ممکن است در دام فروشندگان تجهیزات پزشکی بی کیفیت بیفتند، لذا نیاز است در هنگام خرید تجهیزات پزشکی، بخصوص دستگاه های پزشکی آکبند و ریفربیش،  از معتبر بودن فروشگاه و وجود گارانتی یا ضمانت و خدمات پس از فروش مناسب اطمینان لازم را حاصل کرد.  

کیفیت بیشتر، هزینه بیشتر

تجهیزات پزشکی باکیفیت بالا، هزینه بیشتری برای تولید و تأمین دارند. این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده، امیدوار به دریافت این هزینه‌ها از بابت کیفیت بالای تجهیزات و خدمات بهتر خود هستند. به همین دلیل، تجهیزات باکیفیت بالا عمدتاً در صنعت پزشکی با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.  

تجهیزات بی‌کیفیت، خسارتی برای بیماران و حتی کادر درمان

استفاده از تجهیزات پزشکی بی کیفیت، دارای خطر جدی برای بیماران و همچنین اپراتور و پزشک است. ازجمله مشکلاتی که ممکن است به دلیل استفاده از تجهیزات پزشکی بی کیفیت پیش بیاید، عوارض و آسیب‌های جانبی است. اکثر تجهیزات پزشکی بی کیفیت دارای قطعات با متریال ضعیف و یا کارکرده و قدیمی هستند که باعث خرابی در خود دستگاه شده و احتمال بروز حادثه و مشکلات جدی را برای انسان در پی دارد. برای مثال اگر در مرکز درمانی، دستگاه اتوکلاو، به‌درستی کار نکرده و ابزارهای پزشکی به درستی استریل نشوند، طولی نخواهد کشید که بیشتر افراد حاضر در آن مرکز به بیماری‌های مسری و عفونی گوناگون مبتلا شوند. یا در مثالی دیگر، به همین ترتیب در موارد مصرفی نیز به طور مثال اگر بیماری از کیسه کلوستومی تاریخ مصرف گذشته و یا بی کیفیت استفاده کند، احتمال بروز حساسیت پوستی، یا حتی عفونت محل جراحی و مشکلات دیگر بسیار زیاد است.  

نوشته شدن خطای تجهیزات به‌پای پزشک

تجهیزات پزشکی بی کیفیت نه‌تنها در طول درمان بلکه به هنگام تشخیص بیماری نیز عواقب ناخوشایندی را به همراه خواهند داشت. اگر جواب آزمایشی دارای خطایی باشد که منجر به تشخیص اشتباه بیماری شود و روند درمان به‌صورت عکس عمل کرده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت باعث عدم درمان و یا بیماری دیگری نیز خواهد شد. فرض کنید بیماری مشکل قلبی دارد اگر دستگاه نوار قلب یا دستگاه اکو قلب و یا اکسسوری های همراه آن ها، مثل کابل ها و پروب ها ،  به درستی کار نکند، نتایج اشتباه و غیر دقیق باعث تجویز اشتباه شده و به سلامتی بیمار و اعتبار پزشک آسیب میزند. یا فرض کنید مراجعه‌کننده‌ای برای عمل بینی خود مراجعه کرده باشد، طبیعتاً از وی برگه آزمایش‌هایی درخواست شده که یکی از آن‌ها مربوط به کم‌کاری تیروئید است. حال اگر لوازم آزمایشگاه شما غیر اصل و چه‌بسا قدیمی نیز باشد و جواب آزمایش نوشته‌شده باشد که فرد کم‌کاری تیروئید ندارد درصورتی‌که برعکس است. چه خواهد شد؟ ممکن است  در حین جراحی فشارخون به‌شدت افت کرده و فرد دچار اغما گردد. آیا این بها خیلی بیشتر از بهای پرداختی به یک دستگاه دقیق و اصل نیست؟  

تجهیزات پزشکی بی کیفیت - تجهیزات پزشکی بی کیفیت

   

هزینه‌های پیش‌بینی ‌نشده

درصورتی‌ که از تجهیزات پزشکی بی کیفیت استفاده شود، هزینه‌های نگهداری بیشتری را ممکن است در آینده به همراه آورد. به‌عنوان‌مثال، در صورت خرابی تجهیزات پزشکی بی کیفیت، به‌خصوص که اکثر آن‌ها فاقد ضمانت‌نامه هستند هزینه بیشتری را برای تعمیر دربر خواهند داشت و درنتیجه در مراکز درمانی سرمایه گذار و یا پزشک و در منازل و حوزه تجهیزات پزشکی خانگی، بیماران هزینه های زیادی را متحمل می شوند طول عمر نیز فاکتور مهم دیگری است که در هنگام انتخاب یک دستگاه پزشکی باید در نظر گرفت. به‌طورمعمول دستگاه‌های اورجینال از برند معتبر ، بازدهی بیشتری در طی سالیان داشته و دیرتر از کار افتاده خواهند شد.  

معیار اصلی انتخاب (نتیجه)

درنتیجه، با توجه به این عوامل، استفاده از تجهیزات پزشکی بی کیفیت، خطراتی جدی برای بیماران ، کادر درمان ، مراکز درمانی و حتی جامعه به همراه دارد. استفاده از تجهیزات پزشکی باکیفیت بالا ، دارای اهمیت بسیاریست. با توجه به توضیحاتی که در این مقاله ارائه دادیم، کیفیت تجهیزات پزشکی، تنها در برند معتبر معنا نشده و به کیفیت متریال و قطعات و اکسسوری های تجهیزات پزشکی، گارانتی مناسب و کیفیت خدمات پس از فروش نیز بستگی دارد. بنابراین، خرید تجهیزات پزشکی باکیفیت بالا باید الویت اصلی در صنعت پزشکی بوده و نباید هزینه کمتر و قیمت پایین به‌عنوان یک الزام در برنامه‌های جامع سلامت الویت اصلی تلقی شود.
نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب