دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

میکروسکوپ پزشکی و جراحی

میکروسکوپ پزشکی و جراحی

میکروسکوپ پزشکی و جراحی

میکروسکوپ پزشکی و جراحی از تجهیزات پزشکی کاربردی در تشخیص می باشند. این وسیله در زمان جراحی و در اتاق عمل نیز کاربرد دارد و به پزشک و جراح کمک میکند تا دقیق تر و ظریف تر عمل کند.

میکروسکوپ وسیله ای دقیق با سیستم نوری نظیر لنزها، فیلتر ها، منشور ها و کندانسورها می باشد. همچنین دارای سیستم های مکانیکی کنترل کننده وضعیت نمونه در فضای سه بعدی (X، Y، Z)، سیستم های الکتریکی (مبدل ها و منبع نور) و الکترونیکی (دوربین ها و ویدئو ها و …) می باشد. این ویژگی ها به تهیه تصاویر با چشم کمک میکند. مشاهده جزئیات به این وسیله آسان تر است و به راحتی قابل شناسایی و روئیت می باشند.

به طور کلی میتوان گفت میکروسکوپ وسیله ای تشخیصی در مراقبت های بهداشتی در رشته های تخصصی مانند عمل جراحی، خون شناسی، باکتری شناسی و … می باشد. این وسیله نقش اساسی در توسعه و پیشرفت دانش و درک بشر از طبیعت می باشد.

  مزایای استفاده از میکروسکوپ معاینه - میکروسکوپ پزشکی و جراحی  

انواع میکروسکوپ

انواع مختلف این وسیله شامل میکروسکوپ معاینه و میکروسکوپ جراحی می باشد. این وسیله یک ابزار نوری است که با کمک بزرگنمایی تصاویر و برجسته استریوسکوپی به تشخیص در پزشکی کمک میکند. همچنین در حین جراحی تصاویر باکیفیتی را در اختیار پزشک قرار میدهد.

نمای واضح ساختار آناتومیکی این وسیله برای موفقیت در جراحی و تشخیص دقیق امری حیاتی می باشد. در جراحی میکروسکوپی،حفرات و آناتومیک باریک که در مجاورت با اندام ها و بافت ها قرار دارند، واضح تر خواهند بود. این وسیله دقت جراحی را بالا میبرد و از هرکونه خطا و خطراتی که سلامتی را تهدید میکنند جلوگیری مینماید.

میکروسکوپ های معاینه و جراحی در دنیای پزشکی، به ابزار قدرتمندی تبدلی شده اند و به بهبود تجسم جراحی و معاینه دقیق تر کمک زیادی مینمایند.

  مزایای استفاده از میکروسکوپ پزشکی - میکروسکوپ پزشکی و جراحی  

مزایای استفاده از میکروسکوپ معاینه

از میکروسکوپ های معاینه برای تشخیص و معاینه در شاخه های پوش و حلق و بینی و دادن پزشکی و … استفاده میشود. به کار گرفتن این وسیله باعث میشود پزشک در تشخیص، مشاهده و ارائه روش های درمانی دقیق تر عمل کند.

میکروسکوپ های معاینه کیفیت نوری خوبی دارند و برای پزشکان در تمام این شاخه ها کاربردی و موثر می باشند.

علاوه بر این میکروسکوپ های معاینه مدل های مختلفی دارند. برخی از انواع مدرن تر این محصول دارای دوربین HD می باشند. به این ترتیب پزشک امکان این را دارد تا شیوه درمان و نوع بیماری را از طریق فیلم یا تصویر زنده برای بیمار شرح دهد.

همچنین با استفاده از این ویژگی میتوان داده ها را به آسانی به پرونده بیمار انتقال داد. همچنین میتوان جزئیات آناتومیک را حتی در حفره های عمیق یا باریک به این وسیله مشاهده کرد. پزشک میتواند مهارت های خود را به صورت دقیق و کارآمد در تشخیص به کار گیرد.

از میکروسکوپ معاینه در رشته گوش و حلق و بینی (ENT) برای تصویربرداری در سطح بالا استفاده میشود. این وسیله به متخصصان اجازه میدهد تا اقدامات جراحی گوش و حلق و بینی پیچیده را به صورت کمتر تهاجمی انجام دهند.

انواع  متداول جراحی های گوش و حلق و بینی که نیاز به استفاده از میکروسکوپ های جراحی دارند شامل موارد زیر میشود:

نورینوما

اتوسکلروز

شوانوما

کلستاتوم

کاشت حلزون گوش

استاپدکتومی

تیمپانوپلاستی

لارنگوپلاستی

میرینگوپلاستی

  میکروسکوپ معاینه - میکروسکوپ پزشکی و جراحی  

اجزای میکروسکوپ معاینه

اجزای نوری این میکروسکوپ ها شامل سری دو چشمی، عدسی بزرگنما کننده، عدسی هدف و یک لامپ می باشد. سر دو چشمی از دو تلسکوپ با چشمی قابل تنظیم برای کاربران تشکیل میشود.

با چرخاندن یک دکمه که لنزهای بزرگنمایی را انتخاب میکند، میتوان بزرگنمایی را تنظیم کرد. این کار توسط پدال میکروسکوپ انجام میگیرد.

پایه این دستگاه معمولا دارای چرخ می باشد و این دستگاه را قابل حرکت میکند. همچنین با استفاده از ترمز میتوان آنرا در جای خود ثابت نمود.

پدال یا پایه متصل به پایه زمین به پزشک اجازه میدهد تا بزرگنمایی و موقعیت اپتیک را کنترل کند و همچنین دستگاه را روشن و خاموش نماید.

سیستم روشنایی معمولا در زمین قرار میگیرد تا گرمای لامپ از میدان کار دور نگه داشته شود. در این حالت نور با استفاده از کابل فیبر نوری به صفحه کار منتقل میشود.

نور در میکروسکوپ معمولا کواکسیال می باشد و برای جلوگیری از ایجاد سایه همان مسیر را برای مشاهده تصویر طی میکند.

  میکروسکوپ جراحی - میکروسکوپ پزشکی و جراحی

عملکرد میکروسکوپ جراحی

میکروسکوپ های جراحی در روش های جراحی مغز و اعصاب به کار گرفته میشوند. این وسیله به شدت در جراحی چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک و ترمیمی، داندانپزشکی و زنان و … کاربرد دارد.

کاربرد این میکروسکوپ معمولا برای جراحی است. به طور مثال در جراحی آب مروارید و پیوند قرنیه و … ابزار مهمی به شمار میرود.

در دندانپزشکی نیز از این وسیله استفاده میشود تا درمان ریشه آسان تر و دقیق تر انجام گیرد. تصویر ارائه شده توسط میکروسکوپ این امکان را به پزشک میدهد تا در تجسم اناتومی آسان تر باشد و نتایج بهتری از جراحی به دست بیاورد.

میکروسکوپ های جراحی در روش های آناستوموز و برای پیوند عروق خونی نیز کاربرد دارند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب