دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

نخ جراحی سیلک

نخ جراحی سیلک

نخ جراحی سیلک

نخ جراحی سیلک | نخ جراحی

 

نخ جراحی سیلک، نوعی نخ ابریشمی، غیر قابل جذب و استریل می باشد. این نخ از فیبر طبیعی لارو کرم ابریشم ساخته شده و به رنگ سیاه تولید میشود. اما نسخه های آبی و سفید آن نیز موجود است.

نخ سیلک خاصیت کششی خوبی دارد و در جراحی های چشم و برای بافت های نرم مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این نخ هیچگونه واکنش التهابی در پوست ایجاد نمیکند.

سیلک به طور خالص از فیبر پروتئینی ساخته نمیشود و تنها ۷۰ درصد آن از فیبر است. ۳۰ درصد باقی آن از ماده ای خارجی مانند صمغ است و وزن پروتئینی را از بین میبرد. این کار برای داشتن نخ یکپارچه و کامل ضروری است. انواع نخ جراحی از تجهیزات پزشکی مصرفی پرکابرد می باشند.

ویژگی های نخ جراحی سیلک

بافته شدن فیبر طبیعی باعث میشود تا نخ بهترین کیفیت را داشته بشاد و پزشک بتواند با دستکاری آن، به راحتی بافت را ترمیم کند.

به دلیل جنس خاص این نخ باید در جای خشک نگهداری شود تا استحکام کششی خود را از دست ندهد.

بخیه هایی که با نخ سیلک زده میشود محکم است و امکان پاره شدن آنها وجود ندارد.

این نخ همچنین روکش سیلیکونی دارد که استحکام آنرا زیاد میکند. همچنین سطح نرم آن باعث میشود تا به راحتی از بافت بدن عبور کند.

به هرماه این نخ سوزن مخصوص ساخته شده از آلیاژ ارائه میشود که استحکام بالایی دارد. عملکرد جراح با این نخ و سوزن بهتر خواهد شد.

نخ های ابریشمی سیلک با استفاده از تکنیک ویژه تائید شده و با روکش سیلیکونی پوشانده میشوند. با استفاده از این تکنیک در نهایت یک سوزن و نخ محکم خواهید داشت.

 

نخ سیلک - نخ جراحی سیلک

کاربرد های نخ جراحی سیلک

جراحی مغز و اعصاب

استفاده به عنوان لیگاتور

جراحی چشم

جراحی پوست

جراحی دستگاه گوارش

جراحی لب

بستن فاسیا

بستن رگ

جراحی قلب و عروق ( بخیه مربوط به دسترسی عروقی با روش گرافت )

 

عملکرد نخ سیلک

نخ سیلک یک واکنش التهابی اولیه در بافت ایجاد میکند و عد از ان بافت صدمه دیده توسط نخ محصور میشود. به مرور نخ جزئی از بافت میشود و میتواند تا همیشه انجا بماند. اما این نخ غیر قابل جذب است و توسط آنزیم های موجود در بدن تجزیه و هیدرولیزه میگردد.

بافت این نخ طبیعی است و تاثیر بیولوژیکی نسبی روی پوست دارد. از این جهت برای مواردی که تاثیرات بیولوژیکی باید کمتر باشند، از این نخ استفاده میشود.

تاثیرات جانبی نخ سیلک روی پوست

استفاده از این نخ جراحی میتواند تاثیراتی مانند التهاب اولیه روی بافت پوست، تحریک موضعی محل زخم و یا تقویت عفونت در بافت را به همراه داشته باشد. از این رو فرآیند استریل کردن و پاکسازی نخ سیلک با استفاده از اتیلن اکسید انجام میگیرد.

این نخ پس از استریل شدن نیاز به مراقبت و بسته بندی مناسب دارد. باز بودن بسته خطر ورود میکروب و باکتری را برای نخ ها به همراه دارد. استفاده از بسته بندی باز نشده برای داشتن بخیه سالم و جلوگیری از عفونت الزامی و ضروری است.

اقدامات احتیاطی درباره استفاده از نخ سیلک

نخ جراحی از اجزای اصلی جراحی به شمار میرود و بسیار حساس می باشد. پس برای جلوگیری از هرگونه عفونت و آلودگی به بدن باید تمام ابزارهای جراحی و به ویژه نخ تمیز نگه داشته شوند. همچنین باید ابزارها سالم و بدون شکستگی باشند.

به طور مثال سوزن شکسته میتواند به سای راعضای بدن نیز جراحت وارد کند.

توصیه میشود عمل با نخ تک رشته ای انجام شود و برای بخیه از نخ یکپارچه و در اندازه مناسب استفاده گردد. اندازه نخ باید تمام زخم را پوشش دهد.

تماس طولانی مدت بدن با جسم خارجی ماند تخ بخیه میتواند آسیب ایجاد کند و یا منجر به عفونت شود.

پزشک و به طور کلی، افرادی که از نخ بخیه استفاده میکنند باید تمام شرایط و تکنیک های استفاده از آن را بدانند. اینکه با توجه به نوع زخم و محل ان چه نوع نخی استفاده شود.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب