دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

اهمیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها

اهمیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها

اهمیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها

امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها اهمیت ویژه ای دارد و از دغدغه های اصلی مدیریت بیمارستان می باشد. از آنجا که زباله های بیمارستانی انواع مختلفی دارند، به روش های متفاوت و مخصوص باید دفع شوند. زباله های بیمارستانی باید پیش از امحاء بی خطر شوند. زیرا این پسماندها حاوی مواد خطرناکی است که در صورت دفع به شکل غیر اصولی و ناصحیح عفونت و بیماری ایجاد میکند.

زباله های بیمارستانی بسیار خطرناک هستند و باید به شکل صحیحی دفع شوند. این کار هم با زباله سوز و هم با دستگاه امحاء زباله امان پذیر خواهد بود.

دستگاه امحاء زباله از طریق بی خطرسازی عمل میکند که این روش به روز و رایجی است. علاوه بر بیمارستان ها، سایر مراکز درمانی مثل دندان پزشکی ها و درمانگاه ها که خدمات جراحی ارائه میدهند نیز از این روش استفاده مینمانید تا پسماندها را دفع کنند.

در مراکز انتقال خون نیز امحاء زباله های عفونی اهمیت زیادی دارد. زباله های این مراکز شامل عفونت، چرک، مواد شیمایی سمی و اعضای بدن و … میشود که در صورت تماس با بدن انسان قابل نفوذ و بیماری زا هستند. این مواد اغلب ایجاد بیماری هایی همچون سرطان و بیماری های عفونی میکنند.

ضایعات ناشی از شیمی درمانی، گازهای آغشته به عفونت و خون بیماران نیز نیاز به امحاء دارند.

به طور کلی باید به این نکته توجه داشت که بی خطرسازی زباله های عفونی روش موثر و مهمی است و باید پیش از خروج و دفع زباله های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد.

بی خطرسازی زیاله های عفونی امر مهمی است. از این رو که زباله ها در مراکز درمانی و بیمارستان ها آغشته به خون بیماران هستند و به راحتی میتوانند بیماری های ویروسی همچون هپاتیت، ایدز و … را به سایر حیوانات و انسان ها منتقل کنند.

    امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها 02 - اهمیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها  

تفاوت امحاء زباله بیمارستانی و زباله سوزی چیست؟

دفع و امحاء زباله های بیمارستانی به شیوه خاص انجام میگیرد و باید به شکل صحیح مدیریت گردد. بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی باید پیش از انتقال زباله ها به بیروان از بیمارستان انجام شود و این کار در محل مخصوص در خود ساختمان بیمارستان انجام میگیرد. دستگاه امحاء زباله جزو تجهیزات پزشکی است که در هر بیمارستان وجود دارد.

دستگاه امحاء زباله بیمارستانی به طور کلی برای بی خطر نمودن زباله ها مورد استفاده قرار میگیرد و با نام دستگاه اتوکلاو زباله شناخته میشود. این دستگاه دارای محفظه استیل است و با ترکیب بخار آب، فشار خلاء و دما کار میکند. به این ترتیب مواد شیمایی و مضر در زباله ها بی خطر میشوند.

دستگاه زباله سوز داخل کوره مخصوص دستگاه می باشد و زباله ها در آن طی مراحل خاصی سوزانده میشوند. هر دوی این دستگاه ها در بیمارستان ها وجود دارند و جهت دفع و سوزاندن زباله مود استفاده قرار میگیرند.

بی خطرسازی زباله ها به تنهایی نمیتواند ویروس ها و عوامل عفونت زا را از بین ببرد. از طرفی حجم زباله ها با این روش کاهش نمی یابد و به این دلایل باید از دستگاه امحاء زباله بیمارستانی استفاده کرد.

دستگاه زباله سوز نیز بخارها و دود نناشی از سوزاندن زباله ها را در هوا پخش میکند. پس لازم است ابتدا مواد خطرزای زباله ها از بین بروند و سپس با سوزاندن حجم آنها را کم کرد تا کار دفع آسان تر شود.

دستگاه زباله سوز کاملا برای محیط زیست بی خطر است و بخارها و دود ناشی از سوزاندن زباله، از فیلتر دستگاه عبور میکند. پس هوا پاکسازی میشود و بخار سمی وارد هوا نخواهد شد. استفاده از دستگاه های زباله سوز به تنهایی خطر و تلفات زیادی را به همراه دارد.

    اتوکلاو زباله - اهمیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها  

انواع روش های بی خطر سازی زباله بیمارستانی

بی خطر سازی زباله با حرارت

در این روش زباله ها در اتوکلاو مخصوص زباله های عفونی قرار میگیرند. حرارت دستگاه زیاد نیست و معمولا کمتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. این روش کاملا بی خطر است و برای از بین بردن عوامل عفونی و استریل از حرارت بخار آب و فشار استفاده میشود.

بی خطرسازی زباله با حرارت شامل استفاده از گرمای خشک و بخار میشود که به کارگیری هریک به میزان و نوع کثیفی یا عفونت بستگی دارد.

 

بی خطر سازی زباله با مواد شیمیایی

در این روش مواد شیمایی از جمله اسید پراستیک ، دیوکسید کلر ، هیپوکلرید سدیم و … به کار گرفته میشوند تا ضایعات را ریز و خرد نمایند. سپس آب ضایعات و مواد شیمایی گرفته میشود و بازیابی و خشک خواهند شد. باتوجه به نوع زباله، پسماندها بازیابی یا دفع میشوند.

 

بی خطر سازی زباله با انرژی تابشی

در این روش بی خطر سازی زباله های عفونی با استفاده از انرژی تابشی مانند اشعه فرا بنفش ، نورد الکترون و یا … صورت می گیرد. اشعه فرابنفش UV خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

زباله ها توسط انرژی اشعه تابیده شده خرد و ریز میشوند و بعد تحت اشعه ماوراء بنفش قرار خواهند گرفت. سپس قطعات و زباله ها ضد عفونی میشوند.

در روش بی خطرسازی با الکترون ها، از انرژی زیاد برای از بین بردن میکروب های موجود استفاده میشود. سرعت استریل نمودن و پاکسازی نیز به نوع میکروب ها و میزان چسبندگی آنها روی قطعات بستگی دارد.

 

دستگاه اتوکلاو زباله چیست؟

در حقیقت دستگاه اتوکلاو زباله نوعی از دستگاه اتوکلاو است که ابعاد بزرگتری دارد و برای گندزدایی و استریل زباله های عفونی از آن استفاده میشود. عملکرد این دستگاه به وسیله ترکیب بخار آب، وکیوم خلاء و حرارت است که برای استریل نمودن و از بین بردن میکروب ها و ویروس ها استفاده میشود.

عملکرد این دستگاه همچون اتوکلاو معمولی است. شمایل این دستگاه مثل اتاق بزرگی است که دارای ظرف های مخصوص می باشد. در این سیستم یک مخزن آب برای ذخیره آب و تبدیل نمودن آن به بخار وجود دارد که پس از قرار گرفتن زباله ها درون آن درب دستگاه بسته شده  و بخار آب تولید میشود.

دمای داخل محفظه در این بین بالا میرود و داخل محفظه فشار خلاء ایجاد خواهد شد. این فناوری، تمام انگل ها، میکرو ارگانیسم ها، ویروس ها و میکروب ها را از بین میبرد.

اتوکلاو زباله مجهز به سیستم تهویه هوا نیست و بوی داخل آن بسیار آزاردهنده خواهد بود.

همچنین لازم است پسماندهای بیمارستانی پیش از قرار گرفتن در دستگاه تفکیک شوند. به طور مثال جیوه داخل دماسنج جیوه ای شکسته پس از قرار گرفتن در اتوکلاو، در هوا پخش میشود و ایجاد مسمومیت و مرگ خواهد کرد.

دستگاه بی خطرسازی زباله که با بخار کار میکند از نظر وزارت بهداشت و در صورت رعایت استانداردهای لازم بیشتر مورد تائید می باشد. زیرا هم قیمت پایین تری دارد و هم قابلیت اضافه نمودن امکاناتی از قبیل مخزن های قابل شست و شو و قابل برنامه ریزی و … برای آن وجود دارد.

  امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها - اهمیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها  

نکات مهم درباره دستگاه بی خطر سازی زباله

از معایب این دستگاه میتوان به این مورد اشاره کرد که چنانچه جهز به خردکن نباشد، حجم ضایعات کم نخواهد شد. در مدل های جدیدتر دستگاه مجهز به خردکن است و زباله ها کاملا ریز میشوند.

اگر زباله ها حاوی فلزات سنگین باشند، ممکن است با تیغه دستگاه برخورد کند و پره ها آسیب خواهند دید.

همچنین در صورت نبود خشک کن با مشکل افزایش وزن زباله روبرو میشویم که به دلیل وجود بخار و خیس شدن زباله ها ایجاد میشود.

اگر در زباله ها مواد شیمایی وجود داشته باشد باید طی فرآیند استریل سازی از بین بروند وگرنه موجب مسمومیت افراد یا آلودگی محیط زیست میگردد.

دستگاه همچنین به تهویه نیاز دارد تا بوی حاصل از امحاء زباله ها را تهویه کند.

امروزه حدود ۴۰% از بیمارستان ها فاقد دستگاه امحاء زباله هستند. این در شرایطی است که وجود این دستگاه ضروری است. در صورت عدم بی خطرسازی زباله خطرات زیادی متوجه محیط زیست و انسان خواهد شد.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب