دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تغذیه بیماران کرونایی

تغذیه بیماران کرونایی

تغذیه بیماران کرونایی

نزدیک به دو سال از شروع همه گیری ویروس کرونا میگذرد و هنوز هم ابهامات و سوالات زیادی در مورد این ویروس و رفتار آن در بدن بیمار وجود دارد. اما آنچه مهم است تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس و برنامه ریزی صحیح برای تغذیه بیماران کرونایی  است.

در مورد باید و نباید های تغذیه این بیماران تمام متخصصان و پزشکان تقریبا به نتیجه واحد رسیده اند. نیاز این بیماران تقریبا با دیگر افراد متفاوت است و باید انرژی بیشتری دریافت کنند. شخصی که به بیماری عفونی دچار شده است باید پروتئین بیشتری دریافت کند.

هرچند این فرد اشتهای کمتری دارد و در تشخیص بو و مزه دچار اختلال میشود. پس تمایل کمتری به غذا خوردن پیدا میکند. اما باید مراقب تغذیه این بیماران بود تا انرژی لازم را از غذاها دریافت کنند.

حتی لازم است تا فاصله بین وعده های غذایی کمتر باشد و تعداد آن بیشتر شود. بیماران در این دوران ضعف بدنی شدیدی را احساس میکنند و در عین حال اشتهایی به غذا ندارند. پس بهتر است در چند وعده و در حجم کم غذا برای آنها سرو شود. اغلب بیماران کرونایی نیاز به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز یا کپسول اکسیژن وجود دارد.

  مواد غذایی لازم برای بیماران کرونایی - تغذیه بیماران کرونایی

مواد غذایی لازم برای بیماران کرونایی

مواد مورد استفاده برای تغذیه بیماران کرونایی باید دارای انرژی بالا، پروتئین زیاد، ویتامین A، سلنیم و زینک باشد.

به طور مثال خوراکی هایی مانند حریره بادام پوست کنده میتواند یکی از بهترین وعده های غذایی برای این بیماران باشد. بدن بیمار کرونایی به شیر واکنش نشان میدهد. پس بهتر است تخم مرغ را جایگزین آن کنید تا پروتئین لازم برای بیمار تامین شود.

در مورد مصرف شیر، بدن هرکس ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهد. از این جهت باید باتوجه به وضعیت بدن بیمار شیر مصرف شود. مصرف شیر میتواند سرفه های بیمار را تشدید کند و بهتر است آنرا با ماست جایگزین کنید. ماست نیز کلسیم بالایی دارد و حتی میتوان به جای آنها از قرص کلسیم استفاده کرد.

مصرف آبمیوه های مختلف نیز برای بیماران مناسب است. بهتر است از انگور یا آب این میوه استفاده نشود زیرا گلو را تحریک میکند. البته مصرف آبمیوه ها برای کسانی که قند خون بالایی دارند توصیه نمیشود. میوه هایی مانند خربزه و انگور برای سیستم تنفسی بیمار مشکل ایجاد میکنند.

همچنین بهتر است بیماران کرونایی از نان سبوس دار به جای نان سفید استفاده کنند.

 

غذاهای مناسب بیمار کرونایی - تغذیه بیماران کرونایی

غذاهای مناسب بیمار کرونایی

بهترین غذا برای این بیماران سوپ است. سوپ بهتر ات از ماهیچه گوسفند تهیه شود. زیرا این ماده غذایی حاوی ویتامین B12 می باد و بهتر است در این سوپ از سبزیجات زرد و قهواه ای مانند کدو حلوایی و هویج استفاده شود. مصرف کدو وضعیت گلوی بیمار را بهتر میکند و بدن پاسخ خوبی به آن میدهد.

در سوپ میتوان از گندم، جو و حبوباتی مانند عدس نیز استفاده کرد. سوپ بهتر است با آبلیمو سرو شود تا بیمار مقادیر مناسبی از ویتامین ث را دریافت کند.

در کنار این مواد غذایی همچنین استفاده از داروهای مکمل توصیه میشود. تزریق آمپول های مکمل مانند ب کمپلکس، ب ۱۲ و قرص های ویتامین در کنار پروتئین و مواد غذایی حاوی ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

 

توصیه های سازمان بهداشت جهانی در مورد تغذیه بیماران کرونایی

سازمان بهداشت جهانی در مورد تغذیه بیماران کرونایی به مصرف زیاد آب و هیدراتاسیون تاکید دارد. آبرسانی به بدن امری حیاتی است و سلامت و ایمنی را تامین میکند.

در عین حال مصرف روزانه غذاهای تازه، کنترل چربی و روغن مصرفی، عدم مصرف غذاهای فرآوری شده و مصرف کمتر نمک و شکر از توصیه های مهم این سازمان برای بیمار کرونایی است.

مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل نیز برای بیمار کرونایی ضروری است. غذاهای گوشتی مانند گوشت ماهی، مرغ نیز توصیه شده است.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب