دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی

تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی

تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی

تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی را در این مطلب بیان میکنیم. تشک مواج به طور کلی از تجیهزات پزشکی خانگی و بیمارستانی است که استفاده از آن در رود بهبود بیمار موثر است. این محصول دارای انواع مختلفی است که باتوجه به شرایط بیمار انتخاب میشود و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  تشک مواج سلولی - تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی  

انواع تشک مواج

تشک مواج به طور کلی در دو نوع تشک مواج تخم مرغی (زنبوری) و تشک مواج سلولی می باشد. هردوی این محصولات برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر برای بیمار استفاده میشوند و تفاوت شان در ساز و کار و هدف از ساخت آنها می باشد.

تشک مواج وسیله ای است که برای جلوگیری از زخم بستر یا بهبود این عارضه در بیماران مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو به آن تشک ضدزخم بستر هم گفته میشود. در صورت استفاده از این تشک ها، زخم بستر ایجاد نمیشود و یا در صورت ایجاد این عارضه روی بدن بیمار، سریعتر بهبود خواهد یافت.

تشک مواج تخم مرغی و سلولی، هردو از کمپرس هوا و یک تشک تشکیل شده اند. تشک خاصیت بادشوندگی دارد و دارای دو کانال مجزا برای تحمل فشار ناشی از وزن بیمار است. به این ترتیب وزن بیمار روی نقاط مختلف بدن اوجابجا میشود و مانع از وارد شدن فشار ثابت روی یک نقطه میگردد.

کمپرسور هوا نیز دائما روشن است و تشک را پر از هوا میکند. لازم است تا هر دو روز یکبار، هربار به مدت یک ساعت به دستگاه استراحت دهید. اما نگران مصرف برق نباشید، زیرا مصرف انرژی دستگاه بسیار پایین است.

 

تشک مواج تخم مرغی - تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی

ضرورت استفاده از تشک مواج چیست؟

علت استفاده از تشک مواج، جلوگیری از زخم بستر و یا بهبود آن است. بیمارانی که نیاز به بستری بلند مدت دارند، اغلب دچار زخم بستر میشوند، زیرا فشار یکنواختی را روی کمر و پشت خود تحمل میکنند. فشار ممتد و طولانی مدت در یک ناحیه زخم های فشاری یا زخم بستر را ایجاد میکند و سبب از بین رفتن بافت های عضلانی بین پوست و استخوان میگردد.

به علت ماندن در یک حالت به صورت مداوم ( خوابیدن روی پهلو، به پشت و یا نشستن روی ویلچر)، جریان خون کاهش یافته و مویرگ های تغذیه کننده پوست، مسدود خواهند شد.

ساختار تشک مواج به گونه ای است که مانع از ایجاد زخم بستر میشود. همچنین اگر بیمار دچار زخم در ناحیه ای از بدن شده باشد، میتواند به بهبود آن کمک کند.

اما صرا خرید و استفاده از تشک مواج در التیام زخم بستر موثر نیست و باید تغییر حالت بیمار را در نظر داشت. بیمار را باید جابجا کرد و ناحیه های تحت فشار را ماساژ داد. این اقدامات موجب میشود تا بهبودی سریعتر رخ دهد.

  ضرورت استفاده از تشک مواج - تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی  

انواع شدت زخم بستر

زخم بستر درجه یک : در این مرحله، پوست هنوز سالم است و تنها کمی قرمز شده است. اگر با انگشت روی آن فشار بیاورید، قرمزی به سمت سفیدی مایل نمیشود و ممکن است دردناک، سفت و نرم یا سرد و گرم تر از حالت معمول شود.

زخم بستر درجه دو : لایه بیرونی پوست کاملا از بین رفته و زخمی به رنگ صورتی یا قرمز روی آن ایجاد شده است. حتی ممکن است در محل زخم تاول نیز زده باشد و بیمار درد را تجربه کند.

زخم بستر درجه سه : در این حالت چربی زیر پوست دیده میشود و زخم گود شده است. در عمق زخم بافت مرده زرد رنگی مشاهده می‌شود.

زخم بستر درجه چهار : شدت این زخم زیاد است و عضله، تاندون یا استخوان دیده می‌شود. در عمق زخم بافت مرده و خشک‌شده است. شدت زخم گسترش‌یافته و به زیرپوست به‌ظاهر سالم هم رسیده است.

ویژگی های تشک مواج سلولی - تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی  

ویژگی های تشک مواج سلولی

تشک مواج سلولی یا تشک لوله ای، برای بیماران با وزن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم مناسب است. هرچه کیفیت ساخت این محصول بیشتر باشد میتواند برای مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد. مدت زمان مناسب برای بستری بیمار و استفاده از این مدل تشک مواجف تقریبا یکسال است و برای زخم بستر درجه ۳ و ۴ مناسب می باشد.

شکل این تشک شبیه به ساختار لوله ای است و لوله ها در کنار هم قرار گرفته اند. بنابراین دارای ۱۷ مخزن لوله ای از جنس هیبرید نایلون و PVC به رنگ آب تیره می باشد. تشک دارای طول به اندازه ۱۹۰ سانتی متر و عرضی به اندازه ۸۵ سانتی متر می باشد. پهنای تشک ۱۱ اسنتی متر است و ضخامت آن نسبت به تشک تخم مرغی بیشتر می باشد.

تشک سلولی همچنین به دلیل داشتن سوراخ های بسیار ریز و لیزری باعث میشود تا هوا در زیر بدن بیمار جریان داشته باشد. این ویژگی مانع از تعریق و زخم شدن بدن بیمار خواهد شد. از این رو به این تشک ها، تشک مواج لیزری هم میگویند.

   

ویژگی های تشک مواج تخم مرغی - تفاوت تشک مواج تخم مرغی و تشک مواج سلولی

ویژگی های تشک مواج تخم مرغی

تشک تخم مرغی پرمصرف ترین وارزان ترین مدل تشک مواج می باشد. به دلیل شکل ظاهری شبیه به شانه تخم مرغ که دارد، به آن تشک مواج تخم مرغی میگویند. همچنین به تشک لانه زنبوری هم معروف ست. فرم خاص این تشک موجب میشود تا جریان هوا به طور کامل و نامحسوس در زیر بدن بیمار وجود داشته باشد. این تشک کاملا ضدتعریق است.

این تشک با انتقال و جابه‌جا کردن فشار در سطح تشک مانع از ایجاد زخم بستر می‌شود. اگر بیمار دچار زخم بسترهای خفیف است استفاده از این تشک ها میتواند به بهبود او کمک می‌کند.

تشک های مواج برای مدت یکسال قابل استفاده هستند و برای زخم بستر درجه یک و دو کاربرد دارند. وزن بیمار در زمان استفاده از این محصول باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم باشد . بسته به کیفیت ساخت، وزن بیشتر را نیز میتواند تحمل کند. اگر وزن بیمار حدود ۱۲۰ کیلو باشد نیز میتواند از این تشک استفاده کند. اما ممکن است موجب ناراحتی او شود.

ابعاد تشک در طول ۲۸۰، عرض ۹۰ و پهنای ۶.۵ سانتی متر می باشد. جنس تشک مواج تخم مرغی از PVC بوده و دارای ۱۳۰ مخزن باد هستند و در رنگ بژ عرضه میشوند.

 

عوامل مهم در انتخاب تشک مواج مناسب

وزن بیمار

مدت زمان بستری بیمار روی تشک

میزان عدم تحرک و سکون بیمار

وجود یا عدم وجود زخم بستر

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب