دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل

تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل

تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل

اگر مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی مصرفی باشید، حتما با دستکش های جراحی سرو کار داشته اید. انواع مختلفی از این محصولات وجود دارد که بسته به نیاز شما و بر اساس مشخصات و ویژگی ها انتخاب میشود.

اما برای برخی افراد تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل مشخص نیست. از این رو به بررسی این تفاوت در این مقاله پرداختیم و ویژگی هرکدام از این دستکش ها را توضیح داده ایم.

 

دستکش لاتکس - تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل

 دستکش لاتکس

دستکش لاتکس از ماده ای شیری رنگ از درخت Hevea Brasiliensis گرفته شده است. این دستکش نخستین بار در سال ۱۸۸۹ و برای مصرف در کار جراحی ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. بعد از پیشرفت صنعت بهداشت و گسترش استفاده از این دستکش ها انواع مختلفی از این محصول تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت.

در ساخت دستکش لاتکس، برای استفاده راحت تر، از روش های مختلفی چون پودری کردن یا خیس کردن استفاده میشد. این پودرها شامل کربنات کلسیم، پودر تالک، پور نشاسته، هاگ و پودر گردهای مختلف است.

لیکاپدیم برای روان کردن دستکش های لاتکس، به مدت چهار دهه استفاده میشد به دلیل مضراتی که دات کنار گذاشته شد. پودر تالکم جایگزین لیکاپدیم شد. زیرا روان کننده غیر جاذب بود. اما استفاده از این ماده نیز به دلیل عوارضی که داشت متوقف شد. عوارض پودر تالکم معمولا چسبندگی و گرانولوما بود.

در سال ۱۹۷۴ نوعی پودر که مبتنی بر آرد ذرت بود در ساخت این دستکش ها به کار گرفته شد. این پودر غیر قابل جذب بود و پوست را تحریک نمیکرد.

امروزه دستکش های لاتکس در دو نوع پودری و غیر پودری تولید میشوند و مورد استفاده هستند.

  دستکش لاتکس غیرپودری - تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل  

تفاوت دستکش لاتکس پودری و غیرپودری

دستکش های لاتکس در دو نوع پودری و غیر پودری با کارایی متفاوت ولید و عرضه میشوند. این دستکش ها دارای مصارف پزشکی و غیر پزشکی هستند و افراد مختلف برای مصارف مختلف از آنها استفاده میکنند.

این دستکش ها کیفیت بالایی دارند و بسیار انعطاف پذیر و راحت اند. دستکش لاتکس محافظ بسیار خوبی برای دست ها است و دوام بالایی دارد. اما بهتر است افراد مبتلا به حساسیت پوستی از این دستکش ها استفاده نکنند.

دستکش لاتکس دارای پودر حاوی نشاسته است تا استفادهاز آن راحت تر باشد. اما در نوع بدون پودر نیز تولید میشود. زیرا این پودر برای برخی افراد حساسیت زا است.

مزیت استفاده از دستکش های بدون پودر این است که پودر وارد بافت ها نمیشود و کار جراح با آن راحت تر است. برای انجام کارهای با حساسیت و دقت بالا استفاده از دستکش های لاتکس بدون پودر بهتر است.

 

کاربرد دستکش لاتکس

  انواع این دستکش برای استفاده در محیط های پزشکی و غیر پزشکی مناسب هستند. افراد برای انجام کارهای آشپزی، آزمایشگاهی و معایناتی که نیاز به دقت بالا دارند، دستکش لاتکس مناسب و کاربردی است.

استفاده از این دستکش ها لامسه را از بین نمیبرد و برای انجام کارها با حساسیت بای دست بسیار مناسب اند.

  مضرات احتمالی استفاده از دستکش لاتکس - تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل  

مضرات احتمالی استفاده از دستکش لاتکس

همانطور که گفته شد استفاده از دستکش لاتکس میتواند برای برخی افراد حساسیت زا باشد. خفیف ترین این حساسیت ها به صورت خارش، سوزش، پوسته شدن و یا قرمزی روی پوست ظاهر شوند. استفاده طولانی مدت از این دستکش ها ممکن است عارضه پوستی را شدید تر کند و بعد از تماس دست با چشم به صورت قرمزی چشم یا برخورد دست با بینی موجب آبریزش بینی شود.

  دستکش نیتریل - تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل  

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل در اواسط دهه ۱۹۹۰ تولید شد. این دستکش از اکریل، نیتریل و بوتادین مونومر ساخته شده است. این دستکش مقاومت بیشتری نسبت به لاتکس دارد و به ویژه برای مصرف کننده ایجاد حساسیت نخواهد کرد.

دستکش هاس نیتریل از ترکیب ضدآلرژی ساخته شده اند و نسبت به لاتکس انعطاف پذیر تر و مقاوم تر هستند. به این ترتیب برای کار با مواد شیمیایی و تیز و برنده توصیه میشوند.

راحتی و نرمی این دستکش ها به راحتی و چابکی دست کمک میکنند و محصول مناسبی برای پزشکان و جراحان به حساب می آیند.

 

کاربرد دستکش نیتریل

دستکش نیتریل با توجه به ویژگی های ذکر شده در انواع محیط های آزمایشگاهی، شیمیایی و آشپزی مورد استفاده هستند. همچنین کارگران نیز از این دستکش ها استفاده میکنند زیرا مقاومت بالایی دارد و با ضخامت مناسب برای انجام کارهای ظریف مناسب است. استفاده از این دستکش ها ریسک جراحت را در زمان کار کاهش میدهند.

در ذکر تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل به طور کلی نیتریل محکم تر است و احتمال سوراخ شدن و پارگی برای آن کمتر خواهد بود. نیتریل همچنین قابلیت کشسانی خوبی دارد و با وجود قدرت الاستیکه طبیعی که دارد برای مصارف پزشکی و غیر پزشکی مناسب است.

تمام دستکش های نیتریل درجه پزشکی دارند و کاملا ضدحساسیت می باشند. به این ترتیب حساسیت پوستی ایجاد نمیکنند و یا ناراحتی پوستی را تشدید نخواهند کرد. همچنین به دلیل ضخامت مناسب این دستکش ها در برابر حلال چربی و روغن مقاومت خوبی دارند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب