دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

سوزن‌ طب سوزنی

سوزن‌ طب سوزنی

سوزن‌ طب سوزنی

سوزن‌ طب سوزنی انواع مختلفی دارد که در طب سوزنی مورد استفاده می باشد. این سوزن ها در ۹ مدل مختلف با کاربرد های متفاوت مورد استفاده هستند که در طب سوزنی مدرن تنها ۶ تای آنها به کار گرفته میشوند.

در تعریف طب سوزنی باید کفت که این روش درمانی چینی دارای قدمت چند هزار ساله است. اما امروزه در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. با این روش بیماری ها، ضعف عضلانی و اسکلتی  مانند آرتروز، دردهای دوران قاعدگی و … را میتوان درمان کرد.

برای درمان با این روش مهمترین تجهیزات پزشکی، سوزن ها هستند. رایج ترین انواع این سوزن ها از فلز استیل ضدزنگ هستند و به طور موردی ممکن است از سوزن جنس طلا یا نقره نیز استفاده شود.

قطر و طول این سوزن ها با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کل سوزن های طب سوزنی نازک بوده و قطری در حدود ۰.۱۰ الی ۰.۳۵ میلیمتر دارند.

در طب سوزنی سنتی از سوزن های ضخیم تر ( با ضخامت حدود ۰.۲۲ الی ۰.۳۵ میلیمتر) استفاده میشد. اما در ژاپن قطر سوزن های مورد استفاده نازک تر و بین ۰.۱۰ الی ۰.۱۵ میلیمتر بود.

  انواع سوزن طب سوزنی - سوزن‌ طب سوزنی  

انتخاب سوزن مناسب برای طب سوزنی 

به طور کلی انتخاب نوع سوزن طب سوزنی به ناحیه ای از بدن که قرار است سوزن کاشته شود و البته راحتی بیمار بستگی خمواهد داشت.

برای انتخاب طول مناسب از سوزن ها، نایح مورد نظر از یدن که برای درمان در نظر گرفته شد، توجه شود. چاقی یا لاغری بیمار نیز در این زمان مورد توجه است. برای بیماران لاغرتر و یا برای کاشت سوزن در صورت، از سوزن کوتاه تر استفاده میشود.

اگر ناحیه شکم برای کاشت سوزن مورد توجه است، سوزن ها باید بلندتر باشند.

سوزن هایی با طول ۳ الی ۷ میلیمتر برای صورت، دست،گوش و جمجمه به کار میروند.

سوزن های با طول ۱۳ الی ۴۰ میلمتر نیز در صورت، دست، کف پا، بازو، ساق پا، شکم، کتف و کمر مورد استفاده می باشند.

سوزن هایی با طول ۵۰ میلیمتر یا بزرگتر تنها در نواحی از بدن کاته میشوند دارای حجم قابل توجهی از عضله یا چربی باشند.

ممکن است از این سوزن ها برای تحریک عمقی در قسمت های پایینی کمر و ران یا نواحی خاص دیگر استفاده شود. سوزن در این حالت تا عمق ۱۲۵ میلیمتر کاشته میشود که این کار تنها برای افراد چاق انجام میشود.

صرف نظر از اینکه تکنیک طب سوزنی چینی یا ژاپنی باشد، برخی افراد ممکن است آستانه درد پایین تری داشته باشند و یا از سوزن ها بترسند. در این مورد از سوزن نازک تر با قطر ۰.۱۶ میلیمتر یا ۰.۱۸ میلیمتر استفاده میشود. طول این سوزن ها معمولا ۳۰ میلیمتر انتخاب میشود.

در برخی روش های طب سوزنی استفاده از سوزن های ضخیم تر با قطر ۰.۳۵ الی ۰.۵۰ ملیمتر انتخاب میشود. زیرا تصور بر این است که انرژی “چی” را با شدت بیشتری در بدن تحریک میکند.

 

سوزن های طب سوزنی 02 - سوزن‌ طب سوزنی

سوزن طب سوزنی مناسب برای هرکدام از نواحی بدن کدام است؟

سوزن هایی با قطر کم (۰.۱۰-۰.۱۸ میلی‌متر) در نواحی گوش، صورت، جمجمه، دست و پا استفاده میشوند.

سوزن های ضخیم (۰.۳۰-۰.۵۰ میلیمتر) در ناحیه ران و باسن استفاده میشوند.

سوزن با قطر متوسط (۰.۲۰- ۰.۲۵ میلی‌متر) در سایر نقاط بدن به کار گرفته میشود.

  سوزن های طب سوزنی - سوزن‌ طب سوزنی  

انواع دیگر سوزن های طب سوزنی :

علاوه بر انواع سوزن های نام برده، سوزن های دیگری هم برای طب سوزنی مورد استفاده هستند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

 

سوزن سه لبه :

این سوزن از نوع ضخیم است و در بدنه حالت گرد و در نوک دارای حالت مثلثی می باشد. در حقیقت سوزن های سه لبه (Three-edged needle) شبیه سرنیزه هستند با هدف حجامت یا فصد خون استفاده میشوند. در حجامت طی یک خونریزی کنترل شده، اقدام به درمان بیماری های خاص همچون هموکروماتوز و پلی‌سیتمی میشود.

 

سوزن درون جلدی :

این سوزن ها نازک و کوتاه بوده و دارای طول کمتر از ۱۰ میلیمتر هستند. از آنها اغلب برای درمان درهای مزمن و اعتیاد استفاده میشود. سوزن درون جلدی (Intradermal needles) به صورت سطحی در ناحیه گوش کاشته میشود و با چسب در محل محکم میشود.

 

سوزن فشار :

سوزن های فشار (Press needles) بسیار کوتاه هستند و در ناحیه مورد نظر بعد از فشار دادن، به وسیله چسب محکم میشوند. این سوزن ها در مواردی که نیاز به تحریک طولانی مدت وجود دارد، به کار میروند و ممکن است بین یک هفته یا بیشتر در محل خود باقی بمانند.

 

سوزن شکوفه آلو :

این سوزن به نام هفت ستاره (plum blossom needle) نیز شناخته میشود و در حقیقت مجموعه ای از هفت سوزن است که به صورت گل در کنار هم قرار گرفته اند. این سوزن ها به یک ابزار چکش مانند متصل اند که از آن برای ضربه زدن روی پوست (آرام یا شدید) استفاده میشود.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب