دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

انواع محلول ضدعفونی کننده

انواع محلول ضدعفونی کننده

انواع محلول ضدعفونی کننده

در این روزها و سال های اخیر استفاده از انواع محلول ضدعفونی کننده رواج یافته و علاوه بر کلینیک ها، درمانگاه ها و بیمارستان ها، تمام مردم در منزل هم از این محلول برای ضدعفونی استفاده میکنند.

بیماری های عفونی رایج ترین انواع بیماری بین مردم دنیا است. برای جلوگیری از بروز این بیماری ها باید نسبت به ضدعفونی کردن مکان های پرتردد اقدام کرد. همچنین برخی متخصصان ۱۵ تا ۲۰ درصد عفونت های بیمارستانی معلق در هوا نیز موجب بروز بیماری در افراد میشوند.

بنابراین باید همیشه به فکر ضدعفونی کردن و کنترل وضعیت بیمارستان ها و کلینیک ها بود. و این امر جزو پروتکول های تمام مراکز درمانی است.

محصولات ضدعفونی کننده الکلی و غیر الکلی تنوع بالا و کاربرد متفاوتی دارند. این محصولات شامل محلول ضدعفونی کننده دست، مواد ضدعفونی کننده سطح، محلول ضدعفونی کننده ابزار، محلول ضدعفونی کننده هوا و محلول ضدعفونی کننده بیمارستانی و تجهیزات پزشکی می باشند.

محلول ضدعفونی کننده سطوح - انواع محلول ضدعفونی کننده

محلول ضدعفونی کننده سطوح

استفاده از انواع محلول ضدعفونی کننده، به ویژه برای ضدعفونی کردن سطوح به عنوان بخشی از استراتژی چندگانه بیمارستان ها جهت جلوگیری از شیوع عفونت می باشد. سطوح جزء مهمی از فرآیند انتقال میکرو ارگانیسم ها هستند. زیرا با پوست دست در تماس مستقیم اند.

استفاده از ضدعفونی کننده ها در سطوحی که در تماس غیر مستقیم با پوست هستند نیز در بهبود شرایط محیط موثر است. کف بیمارستان از سطوحی است که در تماس مستقیم با پوست قرار ندارد اما در معرض میکرو ارگانیسم های مختلف قرار دارد و در تماس با چزخ ها، کفش ها و سایر اشیاء میتواند آلودگی را منتقل کند. بنابراین تمیز کردن کف اتاق ها و ارهرو بیمارستان ها میتواند تا ۸۰ درصد تعداد باکتری ها را کاهش دهد.

در مورد استفاده از محلول های ضدعفونی کننده ذکر این نکته لازم است که، این مواد دارای اثرات سمی هستند و تنها برای از بین بردن میکروب ها ساخته شده اند. بنابراین میتواند اثرات سویی برای انسان داشته باشند. همچنین نباید برای محیط زیست خطری داشته باشند و یش از مصرف باید از سازگاری آنها اطمینان حاصل کرد.

انواع ترکیبات ضدعفونی کننده سطوح

در ساخت محصولات و انواع محلول ضدعفونی کننده از الکل، اتانول، پروپانول ایزوپروپیلن و ایزوپروپانول استفاده میشود.

الکل ترکیبی از مواد آلی در آب می باشد. الکل شامل دو نوع اتانول و ایزوپروپیل میشود. الکل در رده ضدعفونی کننده های سطح متوسط قرار دارد و توانایی از بین بردن اسپورها را ندارد.

عملکرد الکل منحصر به تخریب پروتئین ها است. متانول در بین الکل ها دارای ضعیف ترین اثر میکروب کشی می باشد.

اتانول نیز با غلظت ۶۰ تا ۸۰ درصد بیشترین تاثیر میکروب کشی را دارد و طیف وسیعی از ویروس های پوشش دار و بدون پوشش را دارد.

ایزوپروپیل  نیز تا ۲۰% قادر به تخریب کیست انگل های تک یاخته ایی همانند Acanthamoeba culbertsoni می باشد.

 

محلول و ژل ضدعفونی کننده دست - انواع محلول ضدعفونی کننده 

محلول و ژل ضدعفونی کننده دست

محلول ضدعفونی کننده طیف وسیعی از باکتری ها، کپک و ویروس ها تاثیر سریع دارد و آنها را از بین میبرد. استفاده هرکدام از محلول های ضدعفونی نکات و اصول خود را دارند و باید پیش از مصرف به آنها توجه کرد.

ضدعفونی کننده دست به دو صورت ژل ضدعفونی و محلول عرضه میشود. محلول ضدعفونی که ممکن است به صورت اسپری نیز باشد.

ماده موثر این محلول الکل است و به طور کلی در ۷۰ تا ۸۰ درصد ترکیبات این قبیل ضدعفونی کننده ها را الکل تشکیل میدهد.

الکل در این محلول ها از نوع اتانول، پروپانول، ایزوپروپیلن، نرمال پروپانول یا دیگر انواع الکل ها است.

بین محلول و ژل ضدعفونی تفاوتی وجود ندارد و هردو عملکرد یکسانی دارند. تنها به لحاظ ظاهر با هم متفاوت اند و بسته به انتخاب مصرف کننده میتوان آنها را مورد استفاده قرار داد.

استفاده از الکل باعث خشکی دست میشود و ممکن است برای رفع این مشکل، برخی شرکت های تولید کننده از مواد نرم کننده چون گلیسیرین، آلوئه ورا و … استفاده کنند. به کار رفتن این مواد در محلول ضدعفونی دست تاثیر آنرا کاهش نمیدهد و تنها آسیب به پوست را کاهش میدهد.

 

اسپری ضدعفونی کننده دست  - انواع محلول ضدعفونی کننده

ضدعفونی کننده کف دست

ضدعفونی کننده کف دست به صورت کنستانتره عرضه میشود و صرفه اقتصادی برای مصرف کننده دارد. ترکیبات این ماده با رقیق سازی آب فعال شده، غیر الکلی است و عموما برای سطح به کار میرود. تاثیر این محلول تا ۱۵ دقیقه بعد کامل میشود و میکرو ارگانیسم ها را از بین خواهد برد.

گروهی از ضدعفونی کننده ها به صورت غلیظ و کنستانتره هستند و در دسته محلول های ضدعفونی کننده قوی و سطح بالا قرار میگیرند. این دسته از محلول ها گران تر از محلول کنستانتره بوده و کاربردهای متفاوتی دارند.

بیشتر مردم تمایل به استفاده از این دست محلول ضدعفونی کننده دارند. زیرا از ترکیبات آلدئیدی تولید میشوند و برای ضدعفونی کردن دستگاه ها و تجهیزات پزشکی همچون دستگاه آندوسکوپی بسیار مناسب است.

 

اسپری ضدعفونی کننده دست

این نوع اسپری ضدعفونی کننده سریع الاثر می باشد و در گذشته مورد استفاده بسیاری از دندان پزشکان بوده است. همچنین برای ضدعفونی نمودن سطوح در مطب دندان پزشکی نیز کاربرد دارد.

ماده موثر اسپری ضدعفونی نیز الکل است و میزان الکل این نوع ضدعفونی کننده بیشتر می باشد. تاثیر این ماده در ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه مشهود است و میکروب ها و ویروس ها را به سرعت از بین خواهد برد.

 

محلول ضدعفونی کننده ابزار پزشکی - انواع محلول ضدعفونی کننده

محلول ضدعفونی کننده ابزار پزشکی

ضدعفونی کردن ابزار و لوازم پزشکی برای زدودن میکروب ها، باکتری ها و ویروس ها انجام میشود. ابزارهای پزشکی در معرض انواع آلودگی ها قرار دارند و به مرور زمان میتوانند موجب ایجاد یا انتقال بیماری ها شوند.

برای جلوگیری از شیوع بیماری و عفونت در محیط های بیمارستانی باید از ضدعفونی کننده مخصوص استفاده کرد. استفاده از محلول ضدعفونی کننده جزو الویت ها است و میتواند تمام مشکلات را برطرف نماید.

مواد ضدعفونی کننده ابزار پزشکی ماده ای است که برای از بین بردن میرو ارگانیسم ها استفاده میشود و تنها برای ابزار پزشکی از آن استفاده میشود.

ضدعفوونی کردن با استریل کردن تفاوت دارد و به طور کلی باید گفت تعداد میکرو بها به میزان قابل توجهی با این کار کاهش می یابد. ضدعفونی کننده ها ترکیب از مواد شیمیایی هستند و تنها جهت حذف میکروب ها مورد استفاده قرار میگیرند.

از مواد ضدعفونی کننده معمولا در تمام مراکز بهداشتی، بیمارستانی، مراکز درمانی و دندان پزشکی ها استفاده میشود. این مواد جهت ضدعفونی کردن ظروف بیمارستانی و ابزارها مورد استفاده قرار میگیرند.

از ویژگی محلول ضدعفونی کننده ابزار پزشکی، سازگاری با محیط و وسائل پزشکی می باشد. این مواد دارای خاصیت ضدباکتریایی هستند و علاوه بر پاک کنندگی، کار ضدعفونی کردن را نیز انجام میدهند.

 

محلول ضدعفونی کننده هوا - انواع محلول ضدعفونی کننده

محلول ضدعفونی کننده هوا

در مراکز درمانی، مطب ها، اتوبوس و تقریبا تمام امکان عمومی آلودگی های زیادی در هوا وجود دارد. از این جهت استفاده از محلول ضدعفونی کننده هوا میتواند مانع از انتقال این آلودگی ها و انواع بیماری به افراد شود.

برای استفاده از محلول ضدعفونی کننده هوا لازم است تا آنرا داخل یک بخور سرد یا دستگاه مه پاش ریخت تا همیشه محیطی مرطوب و سالم را داشت.

ضدعفونی کننده های هوا کاملا موثر و ایمن هستند و خطری برای محیط زیست و افراد ندارند. این محصولات کاملا ایمن و طبق استانداردهای جهانی تولید شده اند و بسیار مطبوع هستند.

محلول ضدعفونی کننده هوا به شکل اسپری کوچک طراحی شده است و نفوذ پذیری و یکنواختی خوبی را ایجاد میکند.

این دسته از محلول ضدعفونی کننده بر روی مایکوباکتریوم‌ها، باکتری‌‌های گرم مثبت ومنفی، ویروس‌ها نظیر (HIV,HCV,HBV) کرونا و قارچ‌ها تاثیر میگذراند. اما باعث ایجاد حساسیت تنفسی و مقاومت میکروبی نخواهند شد.

  محلول ضدعفونی کننده تجهیزات بیمارستانی - انواع محلول ضدعفونی کننده  
محلول ضدعفونی کننده تجهیزات بیمارستانی

انواع محلول ضدعفونی کننده تجهیزات بیمارستانی معمولا عملکرد فوق سریع دارند و در زمان کوتاهی عفونت، ویروس ها و باکتری ها را از بین میبرند. این دسته از محلول ها به دلیل فرمولاسیون خاص میتوانند تمامی عوامل میکرو ارگانیسم را از سطوح و وسائل پاک کنند. به این جهت برای استفاده در مراکز درمانی، دندان پزشکی ها و بیمارستان ها مناسب اند.

از ویژگی های مهم این محصولات باید به اثرخوردگی آنها اشاره کرد. اگر از محلول ضدعفونی برای تجهیزات پزشکی استفاده میکنید باید مراقب باشید باعث زنگ زدگی، پوسیدگی و از بین رفتن لایه های محل مورد نظر نشوند. استفاده طولانی مدت از محلول غیر استاندارد میتواند چنین اتفاقاتی را به دنبال داشته باشد.

انواع محلول ضدعفونی کننده تجهیزات بیمارستانی برای از بین بردن توبرکلوزیس، انواع ویروس (HBV و HIV) و باکتری‌ها مناسب است و تعداد زیادی میکروب را در مدت کوتاه از بین میبرد.

برای استفاده از این محلول ها باید ابتدا سطح مورد نظر تمیز و پاکسازی شود و خون و چرک و مخاطات احتمالی روی آن زدوده شوند. سپس باید اقدام به ضدعفونی کردن آنها نمود.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب