دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تأثیر کرونا بر بازار تجهیزات پزشکی

تأثیر کرونا بر بازار تجهیزات پزشکی

تأثیر کرونا بر بازار تجهیزات پزشکی

 

افزایش شرکت ها و فروشندگان تجهیزات پزشکی پس از کرونا

تجهیزات پزشکی یکی از مهم‌ترین کمبود‌های دوران کرونا بودند. گرچه که این کمبودها رفته‌رفته برطرف شد اما در اوایل همه‌گیری (پاندمی) کرونا مشکلات زیادی را پدید آورد. با افزایش تقاضا قیمت تجهیزات پزشکی بالا رفت و در همین دوران شرکت‌های واردکننده و فروشندگان تجهیزات درمانی نیز افزایش پیدا کردند. این افزایش دارای نکات منفی و مثبتی زیادی بود. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.  

2 - تأثیر کرونا بر بازار تجهیزات پزشکی

تاثیر کرونا بر دستگاه­های تجهیزات پزشکی

بیماری کرونا و دنیاگیری آن یک دوره بسیار سخت برای تمام مردم جهان بود. در بدو ورود و گسترش این ویروس مردم جهان به سرعت سراغ وسایل بهداشتی مثل ماسک‌­ها و مواد ضدعفونی رفتند و همین موضوع نیز بحرانی به وجود آورد. در بسیاری از کشور­ها اوایل بیماری بر سر این موضوع نزاع­‌هایی در حال شکل­‌گیری بود که به مرور زمان از شدت و حدت آن‌ها کاسته شد. این اتفاق به دلیل موج هیجانی بود که در اوایل انتشار بیماری به وجود آمد و مردم را ترساند. دقیقا چنین اتفاقی گریبان بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی مختلف را نیز گرفت. تجهیزات پزشکی مختلف در بیمارستان‌­ها مورد استفاده قرار گرفتند و تعداد بیماران از ظرفیت این دستگاه­‌ها پیشی گرفت. مراکز درمانی به دنبال جبران این کمبود بودند و به فکر خرید تجهیزات بیشتری افتادند. همین موضوع باعث کمبود تجهیزات درمانی نیز شد و بحران جدیدی را به وجود آورد.  

افزایش قیمت به‌واسطه کمبود تجهیزات

با شروع فراگیری کرونا کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی بیشتر و همین قیمت احتکار را نیز افزایش داد. تصمیم تجهیز بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی مختلف باعث که قیمت چنین تجهیزاتی به علت کمبود و تقاضای بالای بازار افزایش پیدا کند و حتی در برهه‌­ای نایاب شود. در این موقعیت دولت و برخی از شرکت­های تولیدکننده سعی کردند کنترل اوضاع را به دست بگیرند و شرایط را بهبود ببخشند. تولید این تجهیزات رفته‌رفته افزایش پیدا کرد و شرکت­‌های مختلف سعی کردند این خلأ را با تولید بیشتر پر کنند. این موضوع تا حدی توانست مشکلات مربوط به قیمت را برطرف سازد اما مشکلات دیگری نیز به وجود آورد.  

شرکت‌هایی که با کرونا فروشنده تجهیزات پزشکی شدند

در هر برهه‌­ای، زمانی که یک چیز در بازار کمیاب می­شود عده‌ای تلاش می­‌کنند تا با ورود به آن حوزه برای خود بازاری جدید دست­وپا کنند و سودی به جیب بزنند. کرونا و تجهیزات پزشکی بیمارستانی نیز از این قاعده مستثنا نبود. در اوایل همه‌گیری کرونا شرکت­‌های مختلفی با ورود به حوزه واردات یا تولید تجهیزات درمانی این‌طور نشان دادند که سعی در پر کردن کمبود تجهیزات موجود در بازار را دارند. با این تفاوت که بیشتر آن‌ها کمترین اطلاعاتی درباره تجهیزات پزشکی خانگی، بیمارستانی و مصرفی ندارند و صرفا برای کسب سود وارد بازار شده­‌اند. این موضوع یک خطر جدی است که باید بررسی شود. عواقب چنین اتفاق به‌طورجدی بر روی سلامت افراد جامعه تاثیر خواهد گذاشت و نمی­توان به سادگی از کنار آن گذر نمود.  

3 - تأثیر کرونا بر بازار تجهیزات پزشکی

حمایت دولتی دلیلی برای شروع تولید

دولت در دوران کرونا و پس از آن با شعار حمایت از تولیدات داخلی راه را برای تولیدکنندگان مختلف باز کرد. این موضوع باعث افراد زیادی به فعالیت­‌های تولیدی علاقه­‌مند شوند و مزایای آن نظرشان را جلب کند. در این بین افراد زیادی هم بودند که تنها به خاطر همین مزایا وارد این حوزه شدند و سرشته­‌ای از آن ندارند. در دوران کرونا مجوز برای واردات برخی اقلام مثل کیت­‌های تشخیص آنفلونزا و کرونا به‌­سرعت صادر می­شد و روند واردات بسیار سریع‌­تر از قبل بود. البته دولت برخی از مزایا مثل دلار دولتی که باعث ایجاد رانت بود را کنار زد و به واردات کمک زیادی کرد.  

خطرات استفاده از تجهیزات پزشکی غیراستاندارد

استفاده از تجهیزات پزشکی غیراستاندارد علاوه بر اینکه جرم محسوب می­شود و مجازات سنگینی در پی دارد می­تواند سلامت افراد جامعه را نیز به خطر بیندازد. البته گاهی از مواقع غیراستاندارد بودن خود دستگاه‌­ها نیست که باعث بروز مشکل است. گاهی ممکن است دستگاه‌­ها و تجهیزات هیچ ایرادی نداشته باشند اما شرکت فروشنده به علت عدم آگاهی درباره محصول خود آن را با قیمتی پایین­‌تر به فروش برساند و جان افراد زیادی را تهدید کند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع بهتر است نیم‌نگاهی به انواع تجهیزات درمانی داشته باشیم.  

انواع تجهیزات پزشکی

تجهیزات درمانی به­‌طور کلی دارای ۳ نوع بیمارستانی، خانگی و مصرفی هستند. شرکتی که قصد راه‌اندازی فروشگاه تجهیزات پزشکی را دارد باید به­‌خوبی تفاوت آن‌ها را بداند و محصولات را از یکدیگر تمیز دهد.  

تجهیزات بیمارستانی

این تجهیزات پیشرفته و دقیق هستند و برای کار با آن‌ها باید متخصص بود. دستگاه­‌هایی مثل الکتروشوک (شوک الکتریکی)، دستگاه ECG، و مانیتور علائم حیاتی نمونه‌­ای از این تجهیزات هستند که بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی پیشرفته برای درمان بیمار خود به آن‌ها نیاز دارند.  

تجهیزات خانگی

تجهیزات و دستگاهای پزشکی خانگی توسط افراد غیرمتخصص نیز می­توانند مورد استفاده قرار بگیرد و برای همین منظور هم ساخته شده­اند. بای پپ، سی پپ و انواع اکسیژن ساز ها برای مصارف خانگی هستند و باید آن‌ها را در این دسته­‌بندی قرار داد. البته تجهیزات جانبی چنین دستگاه­‌هایی نیز مثل ماسک NIV در همین دسته قرار می­گیرند.  

تجهیزات مصرفی

تجهیزات مصرفی درست همان لوازمی هستند که در ابتلای دنیاگیری کرونا دچار کمبود شدند و مردم عادی به دنبال آن‌ها بودند. لوازمی مثل  انواع دستکش لاتکس، دستکش وینیل، ماسک و … نمونه­ای از تجهیزات مصرفی هستند.   4 - تأثیر کرونا بر بازار تجهیزات پزشکی

قوانین سخت­گیرانه واردات تجهیزات پزشکی

برای واردات این تجهیزات قوانین سفت و سختی وضع شده و همه شرکت‌­ها موظف به اجرای آن‌ها هستند. برای مثال چنین تجهیزاتی باید در کشور مبدا نیز مورد استفاده باشند تا مجوز ورود به کشور را دریافت کنند. چنین قوانینی باعث می­شود که سلامت افراد جامعه تامین شود و لوازم غیراستاندارد راهی برای ورود به کشور نداشته باشند. این موضوع نمی­تواند جلو فروشندگان ناآگاه را بگیرد و با آن‌ها برخورد کند. بهترین برای مقابله با آن‌ها افزایش آگاهی در بین مردم است و خریداران است. آن‌ها باید فروشگاه­‌ها معتبر و خبره را بشناسند و تنها به آن‌ها برای خرید تجهیزات اعتماد کنند. با این روش دیگری مشکلی پیش نخواهد آمد و خطری بیماران را تهدید نخواهد کرد.  

شرکت­‌های دانش‌­بنیان و تجهیزات درمانی

شرکت­‌های دانش­‌بنیان در یکی دو سال اخیر مورد حمایت دولت قرار گرفته‌­اند و بسیاری از آن‌ها در حوزه تجهیزات درمانی مشغول به فعالیت­ هستند. در حال حاضر دغدغه اصلی دولت برچیدن دست مافیای واردات تجهیزات درمانی است و قصد دارد با از بین بردن آن‌ها فرصت تولید را در اختیار تولید­کنندگان حرفه­ای قرار دهد. از طرفی بسیاری از این شرکت­ها نیز چشم امید به کمک­‌های دولتی دارند تا بتوانند بیشتر رشد کنند و محصولات باکیفیت‌تری ساخته و در اختیار مراکز درمانی قرار دهند.
نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب