دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

انواع فشارسنج و کاربرد آن

انواع فشارسنج و کاربرد آن

انواع فشارسنج و کاربرد آن

دستگاه فشارسنج از تجهیزات پزشکی پرکاربرد برای سنجش میزان فشارخون افراد و به ویژه بیماران مبتلا به فشار خون بالا می باشد. فشارخون به مقدار فشاری گفته میشود که توسط خون به دیواره رگ وارد میشود. به طور کلی فشارخون از علائم حیاتی به شمار میرو و در حالت نرمال فشار سیستول کمتر از mmHg120 و فشار دیاستول کمتر از mmHg 80 می باشد. بالابودن میزان فشارخون از این اعداد نشانه بیماری می باشد.

برای جلوگیری از بروز عارضه فشارخون نیاز به سنجش مدام میزان فشارخون است. این کار با دستگاه فشارسنج انجام میگیرد و انواع این دستگاه در بیمارستان ها، کلینیک ها و در منزل قابل استفاده می باشد.

بالابودن فشارخون میتواند منجر به اختلال در عملکرد کلیه ها و حتی سکته مغزی بشود. همچنین روی عملکرد قلب تاثیر میگذارد و باعث گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی بشود.

فشارخون نرمال یا سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه است. این میزان در بین مردم فشارخون کمتر از ۱۲ و کمتر از ۸ شناخته میشود. اگر فشارخون سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ باشد و دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹، این به عنوان مرحله پیش فشارخون شناخته میشود. در این حالت باید فشارخون فرد کنترل شود.

در این مطلب به بررسی انواع فشارسنج و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

  اندازه گیری فشارخون و نکات آن - انواع فشارسنج و کاربرد آن  

اندازه گیری فشارخون و نکات آن

فشارخون معمولا با استفاده از دستگاه فشارخون اندازه گیری میشود. این دستگاه شامل گوشی پزشکی، کاف بازویی، پمپ و منومتر می باشد.

برای اندازه گیری فشارخون با این دستگاه، ابتدا کاف دور بازو بسته میشود و تا زمان قطع جریان خون، باید کاف را باد کرد. این کار به وسیله پمپ انجام میگیرد و نبض بیمار در عین حال با گوشی چک میشود.

بهتر است پیش از سنجش فشارخون، بیمار ۵ دقیقه استراحت کند و همچنین مثانه او خالی باشد. در حال اندازه گیری فشارخون بیمار نباید صحبت کند. همچنین تا ۳۰ دقیقه قبل بهتر است از مصرف کافئین و سیگار اجتناب شود. دست بیمار باید در زمان اندازه گیری فشار عریان باشد و در سطح قلب روی تکیه گاه قرار داده شود.

  فشارسنج جیوه ای - انواع فشارسنج و کاربرد آن  

بهترین مدل دستگاه فشارخون

به خاطر داشته باشید که میزان فشارخون فرد در طول روز متغیر است و کم یا زیاد میشود. از این جهت بهتر است بیماران مبتلا به فشارخون بالا، یک دستگاه برای سنجش مرتب فشارخون در منزل داشته باشند.

مدل آشنا و مرسوم دستگاه فشارسنج، نوع عقربه ای آن است. این دستگاه با استفاده از فشارهوا و حرکت فنر، عقربه روی دستگاه میزان فشارخون را نشان میدهد. حمل این دستگاه آسان است و نسبت به مدل جیوه ای ارازن تر می باشد.

مدل قدیمی ترین این محصول فشارسنج جیوه ای است. این دستگاه دارای یک ستون جیوه است و در زمان اندازه گیری فشارخون باید به اعداد دو طرف این ستون توجه کرد. ای مدل تاز دستگاه فشارسنج بیشتر د کلینیک ها ومطب پزشکان موجود است.

بهترین مدل دستگاه به این منظور، فشارسنج دیجیتال است. کار با این دستگاه آسان است و خطای کمی دارد. همچنین حمل آن آسان است و برای استفاده روزمره مناسب می باشد. به این ترتیب برای سنجش فشارخون در منزل استفاده از این مدل توصیه میشود.

بخش های مختلف فشارسنج دیجیتال شامل یک مانیتور، کاف دو لایه، حافظه داخلی و باتری می باشند. کار با این دستگاه دیجتال راحت است و نیاز به استفاده از گوشی پزشکی ندارد.

انواع این دستگاه شامل نوع فشارسنج دیجیتال بازویی و مچی میشود. معمولا مدل بازویی مطمئن تر است و عدد دقیق تری را نشان میدهد.

مزیت فشارسنج مچی به اتوماتیک بودن آن است. این مچ بند به طور اتوماتیک پمپ میشود و همچنین هوای داخل آن به طور خودکار تخلیه میشود. نوع مچی این دستگاه در صورتی که درست روی دست بسته شود، نتایج قابل اطمینانی خواهد داد. به طور کلی مکانیزم عملکرد تمام انواع فشارینج مشابه یکدیگر است و باید در زمان سنجش فشارخون به صاف بودن دست و بسته نبودن مچ دقت کنید.

  فشارسنج دیجیتال - انواع فشارسنج و کاربرد آن  

ویژگی دستگاه فشارسنج دیجیتال

مهمترین نکته در مورد فشارسنج دیجیتال، کالیبره بودن آن است. کالیبره بودن به معنی دقیق بودن دستگاه می باشد. اینکه آیا میتوان با آن میزان دقیق فشارخون را اندازه گرفت یا نه به این مسئله بستگی دارد. کالیبره کردن دستگاه باید توسط پزشک انجام شود.

به طور کلی فشار زیر ۱۴۰ و روی ۹۰ میلی متر جیوه نشان دهنده فشارخون طبیعی است. بالابودن میزان فشارخون از این اندازه نیاز نشانه خوبی نست و نیاز به تغییر رژیم دارویی و بررسی پزشک دارد.

به طور متوسط از هر ۳ بزرگسال، یک نفر مبتلا به عارضه فشارخون بالاست. با کمک دستگاه فشارسنج امکان تشخیص این بیماری وجود دارد.

  علت افزایش فشارخون - انواع فشارسنج و کاربرد آن  

علت افزایش فشارخون چیست؟

به طور کلی فعالیت بدنی کم، مصرف زیاد نمک و فست فودها از علل ایجاد فشار خون بالا می باشند. بهتر است در مصرف نمک دقت شود و بیماران مبتلا به این عارضه باید داروهای خود را طبق نظر پزشک مصرف کنند.

مصرف میوه ها به دلیل بالا بودن پتاسیم میتواند از عوامل جلوگیری از فشارخون باشد. بهتر است روزانه ۳ تا ۴ عدد میوه تازه در روز میل شود و غذاهای فرآوری شده مانند سوسی و کالباس را ترک کنید. این مواد غذایی دارای سدیم و نمک زیادی هستند و به تشدید فشارخون منجر خواهند شد.

از عوامل دیگر بالارفتن فشارخون مصرف دخانیات و به طور خاص سیگار است.

فعالیت بدنی مناسب برای کاهش فشارخون میتوان به صورت پیاده روی روزانه به مدت ۴۵ دقیقه باشد. پیاده روی به این صورت شاید باعث کاهش وزن نشود اما فشارخون را به حد نرمال میرساند.

برای سنین بالای ۴۰ سال بهتر است پیش از هر اقدامی با پزشک مشورت شود. انتخاب ورزش مناسب برای این افراد باید یک ورزش سبک باشد و انجام کشتی، وزنه برداری و بدن سازی میتواند خطرزا شود. ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری و شنا اما در کنترل فشارخون موثرترند.

رژیم غذایی بر پایه مواد گیاهی میتواند فشارخون را کاهش دهد و مصرف عذاهای گوشتی عامل افزایش فشارخون خواهد بود.

استرس ناگهانی نیز این بیماری را تشدید میکند و بهتر است برای کنترل استرس و هیجان از پزشک خود مشورت بگیرید.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب