دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دلایل استفاده از کمربند طبی

دلایل استفاده از کمربند طبی

دلایل استفاده از کمربند طبی

دلایل استفاده از کمربند طبی برای تسکین و درمان دردهای ایجاد شده در ناحیه کمر و ستون فقرات است. ایجاد حس درد در کمر، دست و پا امروزه از جمله مشکلات معمول کسانی است که ساعات زیادی را پشت میز میگذرانند و یا رانندگی میکنند. از مهمترین و اصلی ترین علل ایجاد این دردها، نشستن اشتباه و نحوه نادرست انجام کارها ی روزمره است.

اما راه تسکین این دردها انجام ورزش های مناسب و همچنین استفاده از تجهیزات پزشکی همچون کمربندهای طبی می باشد. ورزش های غیر اصولی، جابجا کردن وسیله های سنگین، استفاده از کفش های نامناسب و نشستن های طولانی مدت یا عدم تحرک به اندازه از دلایل عمده دردهای کمر به شمار می آید.

کمربندهای طبی در مدل ها و جنس های مختلف تولید میشوند و هرکدام موارد مصرف متفاوتی دارند. به طور کلی کمربندهای طبی به دو دسته سفت و نرم تقسیم میشوند و دارای مدل های مختلفی هستند.

علاوه بر این کمربندهای نیمه سخت مانند سایبرتک و کمربند کار نیز برای استفاده افراد مختلف وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از کمربندهای طبی باید به ساعات کمی محدود شود. زیرا استفاده مدام و همیشگی میتواند درد را تشدید کند و آسیب های جدی به بدن وارد نماید.

  کمربند طبی سخت - دلایل استفاده از کمربند طبی  

انواع کمربند طبی

کمربند طبی سخت

این مدل از کمربندهای طبی، از آتل فلزی یا پلاستیکی ساخته میشوند که کاملا محکم و خشک است. این ساپورت ها به عنوان آتل و پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار میگیرند.

استفاده از کمربند طبی سخت همچنین برای درمان انحراف ستون فقرات نیز مناسب می باشد. استفاده از این ساپورت های طبی، محدودیت زیادی را در زمان حرکت ایجاد میکند و معمولا مناسب استفاده برای زمان محدودی تجویز میشود.

  کمربند طبی نرم - دلایل استفاده از کمربند طبی  

کمربند طبی نرم

این مدل از کمربندهای طبی با استفاده از پارچه یا حوله های کشسان دوخته میشوند و کاربرد آنها نیز معمولا به عنوان ساپورت برای درمان ضعف عضلات می باشد. دلایل استفاده از کمربند طبی نرم برای درمان درد های خفیف و کشیدگی عضلات بدن می باشد.

کاربرد دیگر این کمربندهای طبی به عنوان نیروی کمکی در زمان انجام کارهای سخت می باشد. استفاده از این کمربندها نسبت به کمربندهای سخت آسان تر است و قابلیت مصرف روزانه را دارند.

  کمربند طبی نیمه سخت - دلایل استفاده از کمربند طبی  

کمربند طبی نیمه سخت

کمربند های طبی نیمه سخت حد وسط دو مدل قبلی هستند. این کمربندها از آتل پلاستیکی ساخته میشوند و تقریبا انعطاف پذیر می باشند. استفاده از آنها برای طولانی مدت راحت است و مشکلات استفاده از کمربندهای سخت را نخواهند داشت. البته در مواردی و تنها با صلاح دید پزشک میتوان آنها را جایگزین کرد. زیرا مزایا و ویژگی های کمربند طبی سخت را ندارند.

  کمربند طبی سایبرتک - دلایل استفاده از کمربند طبی  

کمربند طبی سایبرتک

این مدل از کمربندهای طبی پیشرفته ترین و متفاوت ترین انواع کمربند هستند و در ساخت آنها از  سیستم قرقره و طناب استفاده شده است. به این ترتیب سایز آنها قابل تغییر خواهد بود و هم عنوان کمربند طبی سخت و هم نیمه سخت مورد استفاده قرار میگیرند. این مدل از کمربندهای طبی برای درمان کشیدگی های شدید عضلات، تشکین درهای شدید کمری و دسیک کمر مورد استفاده هستند.

  کمربند طبی کار - دلایل استفاده از کمربند طبی  

کمربند طبی کار

استفاده از کمربند کار در زمان انجام کارهای سنگین توصیه میشود. به این کمربندها آرتز پشتیبان گفته میشود و استفاده از آن فشار را در زمان فعالیت های سنگین کمتر میکند.

استفاده از کمربند کار به عنوان پشتیبان و محافط برای بدن در زمان کارهای سنگین مانع از آسیب های جدی میشود. همچنین به کاهش درد و تسکین درد نیز کمک میکند. طراحی این محصول کاملا ارگونومی و راحت است و برای استفاده به این منظور مناسب می باشد.

  مزایای کمربند طبی - دلایل استفاده از کمربند طبی  

موارد استفاده از کمربند طبی

از مهمترین دلایل استفاده از کمربند طبی درمان دردهای کمر و یا دیسک بیرون زده می باشد. پارگی دیسک معمولا در قسمت تحتانی کمر اتفاق میافتد و در سنین بعد از میانسالی بروز میکند. اما این مشکل ریشه در انجام کارهای سنگین در سنین جوانی دارد.

مشکل دیسک میتواند بسیار جدی باشد و درمان آن تنها با انجام عمل جراحی امکان پدیر است. اما در موارد دیگر و آسیب کمتر به کمر استفاده از کمربندهای طبی میتواند بسیار موثر باشد. حتی بعد از عمل جراحی نیز استفاده از این محصولات طبی تجویز میشود.

از موارد دیگر تجویز کمربندهای طبی میتوان برای درمان اعصاب سیاتیک اشاره کرد. اعصاب سیاتیک متصل به نخاع و ستون فقرات هستند و اگر این نواحی تحت فشار قرار بگیرند، درد سیاتیک شروع میشود. درد سیاتیک نیز مانند درد کمر و ستون فقرات در مراحل ابتدایی با استفاده از کمربند طبی درمان میشود.

درمان افتادگی شانه و قوز نیز از موارد دیگر تجویز و مصرف کمربند های طبی است. استاده مدام از کامپیوتر یا گوشی موبایل میتواند باعث افتادگی شانه ها شوند. اما استفاده از قوزبندها یا کمربندهای طبی میتواند به درمان این عارضه کمک کند.

درمان گودی کمر نیز با استفاده و بستن کمربندهای طبی امکان پذیر است. گودی کمر میتواند به دلیل ژنتیکی باشد و موجب مشکلات دیگر همچنین ضعف در عضلات و آسیب به زانوها و گردن نیز شود. به این جهت استفاده از کمربندهای طبی برای درمان این مشکل ضروری می باشد.

 

مزایای استفاده از کمربندهای طبی

کاربرد انواع کمربندهای طبی بر اساس عارضه خاصی تجویز میشود. از مهمترین دلایل استفاده از کمربند طبی محافظت از عضلات کمر و تسکین درهای ناحیه کمر و ستون فقرات است. همچنین برای ثابت نگهداشتن ستون فقرات پس از عمل جراحی نیز کاربرد دارند و توسط پزشک تجویز میشوند.

استفاده از این محصولات طبی برای حرکت بدن محدودیت ایجاد میکند و در طولانی مدت ممکن است ضعف عضلات را به همراه داشته باشد.

به طور کلی تمام افرادی که دچار دردهای عضلانی میشوند و یا در قسمت ستون فقرات احساس درد دارند بهتر است از این کمربندها استفاده نمایند. در مورد مدت زمان استفاده باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

استفاده از این کمربندها آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. تنها لازم است قسمت پشتی کمربند را روی کمر قرار داده و دو بخش را بهم وصل کنید. قوزبندها و کمربندهای طبی سایبرتک دارای پیچیدگی کمی هستند و نیاز به تنظیم خواهند داشت.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب