دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

در این مطلب میخواهیم بیان کنیم که تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن چیست؟

بارزترین تفاوت این دو دستگاه در عملکرد آنها است. از آنجا که اکثر ما کپسول اکسیژن را دیده ایم و با کارکرد آن اشنایی داریم، میدانید که کپسول اکسیژن میزان مشخصی از اکسیژن را در خود دارد و برای مدت محدودی میتواند نیاز بیمار را به اکسیژن برآورده کند. اما برای استفاده مجدد از آن نیاز به شارژ و پرشدن خواهد داشت.

روش انتقال اکسیژن اما با دستگاه اکسیژن ساز متفاوت است و کاربرد آن نیز برای مدت طولانی بیشتر مورد توجه می باشد. دستگاه اکسیژن ساز، هوا را فیلتر میکند و اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین مینماید.

در حقیقت نحوه عملکرد این دستگاه مانند دستگاه تهویه هوا است. اما کاربرد آن برای تامین اکسیزن بیماران تنفسی است که سطح اکسیژن خون پایینی دارند.

میزان مصرف اکسیژن در دستگاه اکسیژن ساز و کپسول باهم متفاوت است. کپسول ها، اکسیژن را با جریان مداوم به بیمار منتقل میکنند. در دستگاه اکسیژن ساز اما انتقال اکسیژن به شکل دوز-ضربانی می باشد. این دستگاه از تجهیزات پزشکی پرکاربرد برای بیماران تنفسی است.

   

مزایای استفاده از اکسیژن ساز

یکی از مهمترین تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن  این است که اکسیژن به صورت مداوم و ثابت منتقل میشود. دستگاه تا زمانی که به برق متصل است و هوا در محل وجود دارد، کار میکند. به این ترتیب اکسیژن به صورت نامحدود و به راحتی قابل دسترس خواهد بود.

درمورد استفاده از کپسول اکسیژن اما توجه به این نکته مهم است که پس از پایان موجودی مخزن باید به شارژ مجدد آن اقدام کرد. همچنین امکان آتش سوزی و احتراق در محل وجود دارد. خاموش کردن آتش ناشی از این احتراق دشوار است و آتش آن داغ تر خواهد بود. پس استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز امن تر است و خطری را برای فرد ایجاد نمیکند.

سایز و اندازه دستگاه های اکسیژن ساز نسبت به کپسول اکسیژن مناسب تر است و به راحتی قابل حمل و نگهداری می باشد. کپسول های اکسیژن اما حجیم و سنگین است و جابجایی آن دشوار می باشد.

علاوه بر ویژگی های ذکر شده قیمت اکسیژن ساز نسبت به کپسول بالاتر است. اما مجموع ویژگی های این دستگاه نسبت به کپسول اکسیژن خرید آنرا توجیه میکند. همچنین که در بلند مدت هزینه نگهداری آن کمتر خواهد بود.

به طور کلی دستگاه اکسیزن ساز گزینه بهتری برای استفاده بلند مدت برای بیمارا ن تنفسی می باشد. اما در مواقع اضطرار که به اکسیژن نیاز است لازم است تا کپسول اکسیژن تهیه شود.

   

انواع دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز در دو نوع پرتابل و ثابت وجود دارند، اما کارکرد آنها یکسان است. دستگاه پرتابل سبک تر است و امکان حمل و جابجایی و استفاده در هر محل را به بیمار میدهد.

اکسیزن ساز ثابت معمولا کاربری خانگی دارد و به صورت پالسی یا مداوم اکسیزن تولید میکند. اما مدل پرتابل این دستگاه معمولا اکسیژن را به صورت پالسی تامین میکنند و قابلیت حمل را به بیمار یا همراه او میدهند.

  عملکرد دستگاه اکسیژن ساز - تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن  

عملکرد دستگاه اکسیژن ساز

در هوای محیط همیشه ۲۱ درصد اکسیژن و ۷۸ درصد نیتروژن وجود دارد. دستگاه اکسیژن ساز وظیفه تلغیظ اکسیژن را دارد تا اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین نماید. عملکرد این دستگاه خیلی پیچیده نیست و برای استفاده بیماران تنفسی بسیار مناسب است.

هوای محیط با این دستگاه ابتدا تصفیه میشود و نیتروژن موجود در آن حذف میگردد. در نهایت اکسسیژن با خلوص ۹۵ درصد به بیمار از طریق ماسک تنفسی یا نازل منتقل میشود.

زمان استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز باید براساس تجویز پزشک باشد و براساس نوع بیماری متفاوت خواهد بود. معمولا زمان مورد نیاز بین ۱ تا ۲۴ ساعت است و به صورت روزانه اکسیزن مورد نیاز بیمار را تامین میکند. میزان اکسِزن دریاقتی مورد نیاز براساس لیتر در دقیقه از طرف پزشک تجویز میشود.

برای بیماران مبتلا به مشکلات حاد تنفسی و ریوی مانند آسم، نارسایی قلبی، افراد مبتلا به مشکلات مزمن انسداد ریه یا بیماری COPD، ذات الریه و … معمولا نیاز به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به صورت ثابت و خانگی خواهند داشت. خرید این دستگاه نسبت به کپسول اکسیژن بهتر و مقرون به صرفه خواهد بود.

 

نکات مهم در زمان خرید دستگاه اکسیژن ساز

میزان ظرفیت تولید اکسیژن توسط دستگاه

ابعاد و اندازه دستگاه

طول عمر باتری

قیمت دستگاه اکسیژن ساز

لوازم جانبی دستگاه اکسیژن ساز (فیلتر، مرطوب ساز، لوله ی اکسیژن، نازل کانولا و ماسک صورت)

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب