دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

سوزن پزشکی و انواع آن

سوزن پزشکی و انواع آن

سوزن پزشکی و انواع آن

در این مطلب به بررسی و معرفی سوزن پزشکی و انواع آن خواهیم پرداخت. سوزن های پزشکی از مهمترین و پرکاربرد ترین تجهیزات پزشکی هستند.

سوزن پزشکی به طور کلی دارای سه نوع اصلی می باشد که برای تزریق، نمونه برداری و بخیه استفاده میشود.

سوزن تزریق خود دارای دو نوع می باشد که بر اساس نوع تزریق متفاوت هستند.

سوزن تزریق زیر پوستی و سوزن تزریق وریدی

  سوزن تزریق زیر پوستی - سوزن پزشکی و انواع آن  

سوزن تزریق زیر پوستی

سوزن های تزریق زیرپوستی برای تزریق دارو در بافت سلولی یا زیرجلدی استفاده میشوند. این سوزن در بیمارستان ها، کلینیک و درمانگاه و همچنین مراکز مراقبت یا در منزل مصرف میشوند. از این سوزن به همراه سرنگ آماده استفاده میشود.

سوزن تزریق پس از هربار استفاده باید دور انداخته شود و مجدد قابل مصرف نخواهد بود. در غیر این صورت ناقل بیماری و آلودگی خواهد بود.

برای تزریق داروی زیر پوستی دستگاه های خاصی به نم قلم تزریق وجود دارد که کار تزریق را آسان تر میکند. این دستگاه قابلیت تنظیم میزان دوز دارو را به کاربر میدهد و دارو به طور کارتریج به بدن بیمار وارد میشود.

سوزن تزریق علاوه بر دارو، برای تزریق انسولین نیز استفاده میشود.

 

سوزن تزریق وریدی

سوزن پزشکی و انواع آن شامل سوزن تزریق وریدی نیز میشود. از این سوزن برای تزریق مایع یا محلول دارویی در ورید یا رگ بیمار استفاده میشود. با این وسیله دارو به طور مستقیم وارد رگ بیمار میشود. برای یافتن رگ لازم است تا از تورنیکت یا گارو به منظور بستن بازوی بیمار استفاده شود. تورنیکت ده سانت بالاتر از محل تزریق بسته میشود و به پیداشدن رگ بیمار کمک میکند.

تزریق وریدی درمان را سرعت میدهد و نسبت به تزریق زیر پوستی ایمن تر خواهد بود. زیرا خطر واکنش بدن با تزریق زیر پوستی بیشتر است.

  سوزن های نمونه گیری خون - سوزن پزشکی و انواع آن  

سوزن های نمونه گیری خون

سوزن نمونه برداری برای نمونه گیری خون از رگ و نمونه برداری یا بیوپسی استفاده میشوند. در نمونه گیری از طریق رگ استفاده از تورنیکت ضروری است. برخی از سوزن های نمونه گیری خون یا تزریق مجهز به آداپتور هستند که پیش از تزریق به بدن بیمار متصل میشوند.

 

سوزن نمونه برداری

سوزن نمونه برداری یا بیوپسی، سوزن بسیار باریک و محکمی است که برای نمونه برداری از اعضای بدن استفاده میشود. به طور مثال برای نمونه برداری از ستون فقرات نیاز به سوزن بسیار باریکی است تا وارد فضای بین مهره ای در ستون فقرات شود. این سوزن ماده سخت (غشای الیافی سفت و سخت) را سوارخ میکند و از مایع نخاعی نمونه برداری مینماید.

 

سوزن بخیه و  سوزن جراحی

سوزن بخیه برای انجام بخیه مورد استفاده قرار میگیرد و این کار میتواند برای بافت های مختلف بدن انجام شود. فارغ از اینکه نخ بخیه قابل جذب باشد یا نباشد، سوزن مورد استفاده به این منظور یک مدل است.

  سوزن نمونه برداری - سوزن پزشکی و انواع آن

سوزن بخیه

سوزن بخیه شکل و اندازه های متفاوتی دارد. جنس این سوزن میتواند از استنلس استیل و یکبار مصرف باشد. همچنین احتمال شکستگی و خم شدن آن کم است.

انواع سوزن بخیه امکان عبور از بافت های بدن را دارند و بخیه را به وسیله آنها میتوان ایجاد کرد.

انواع سوزن های بخیه امکان استفاده مجدد را دارند. نوعی از این سوزن ها متصل به نخ هستند و استفاده آنها امروزه متداول است.

مزیت این سوزن ها در صرفه جویی برای انجام بخیه می باشد. زیرا نخ کردن باید در محل جراحی انجام شود و استفاده از این مدل سوزن ها کار پزشک را سرعت میدهد.

 

انواع سوزن بخیه

صاف (Straight)

۴/۱ دایره

۳/۸ دایره

۲/۱ دایره ( این مدل دارای سایزهای مختلف از بزرگ به کوچک می باشد و تحت عنوان CT، CT-1، CT-2 و CT-3 نامیده میشوند.)

۸/۵ دایره

منحنی مرکب

نیمه منحنی (که به ski نیز معروف است)

نیمه منحنی که در هر دو انتها قسمت صاف است. (به سوزن canoe نیز معروف است)

از سوزن های ski و canoe برای جراحی‌های لاپاراسکوپیک استفاده میشود. در این نوع جراحی سوزن از طریق مجرای باریکی به بدن وارد میشود و جراحی انجام میگیرد.

 

انواع سوزن بخیه

راند : این سوزن ها دارای سطح مقطع گرد هستند که ممکن است با انتهای تیز یا انتهای کند باشد.

برای انجام بخیه که نیاز به برش های بزرگ دارد از انتهای کند و برای بستن بافت های ظریف از انتهای تیز استفاده میشود.

کاتینگ : این سوزن بخیه دارای سطح مقطع مثلثی با نوک تیز می باشد. از این سوزن برای بخیه در بافت های ضخیم مانند تاندون ها، پوشت و صلبیه چشم استفاده میشود. این سوزن به راحتی از بافت بدن عبور میکند.

 اسپاچولا (Spatula) : این سوزن دارای سطح مقطع ذوزنقه ای شکل است و برای بخیه در بافت های سفت و فیبروزه تر مانند پوست، فشیا، حلق و حفره دهان از این سوزن یا سوزن کات استفاده میشود.

برای سوچور زدن پوست حتما از سوزن کات استفاده میشود. سوزن اسپاچولا نسبت به سوزن کات ترومای کمتری ایجاد میکند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب