دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

انواع کاربرد گوشی پزشکی

انواع کاربرد گوشی پزشکی

انواع کاربرد گوشی پزشکی

گوشی پزشکی از تجهیزات پزشکی مورد استفاده ای است که تقریبا تمام مردم با آن آشنایی دارند. استتوسکوپ یا گوشی پزشکی از مهمترین تجهیزات و ملزومات معاینه بیماران است و برای شنیدن صدای قلب، معاینه ریه ها، روده ها و جریان خون در ورید و شریان ها مورد استفاده قرار میگیرد. دراینجا میخواهیم درباره انواع کاربرد گوشی پزشکی صحبت کنیم.

 

تاریخچه استفاده از گوشی پزشکی

استفاده از انواع کاربرد گوشی پزشکی به سال ۱۸۱۶ میلادی و در پاریش باز میگردد. نخستین بار یک پزشک فرانسوی از این وسیله استفاده کرد. این گوشی در شکل ابتدایی خود به شکل یک لوله چوبی و شبیه شیپور بود. پیش از آن برای معاینه پزشک باید سر خود را مستقیم روی قفسه سینه بیمار میگذاشت.

بعد از آن استتوسکوپ پیشرفت های زیادی کرد و در مدل های متنوعی ساخته و استفاده شد. امروزه  گوشی پزشکی از تجهیزات پزشکی به شمار میرود.

شنیدن صدای اندام های داخلی بدن با این وسیله راحت تر است و در حقیقت صداها تقویت میشوند. استتوسکوپ‌ خطای تشخیص را پایین می آورد و کار پزشک را آسان تر مینماید.

با این وسیله صدای قلب، عملکرد ریه ها و معده به راحتی بررسی میشود و کار معاینه در محیط های شلوغ راحت تر خواهد بود. کیفیت مدل های جدید گوشی پزشکی به قدری است که از روی لباس نیز میتوان بیمار را معاینه کرد.

 شنیدن صداهای غیرطبیعی بدن، درمان را وارد فاز جدیدی می کند و اطلاعات بیشتری در اختیار پزشک قرار میدهد. تشخیص و درمان دو تکنیک و جنبه مهم کار پزشکی هستند و شامل دستورالعمل های تجویزی می باشند.

  template - انواع کاربرد گوشی پزشکی  

قسمت های مختلف استتوسکوپ

به طور کلی استتوسکوپ از ۴ بخش تشکیل شده است که شامل موراد زیر می باشد :

سرگوشی :

سرگوشی های پزشکی به شکل زنگوله است و برای معاینه روی بدن بیمار قرار میگیرد. این قسمت لرزش و ارتعاشات بدن را تقویت میکند و صداها واضح تر به گوش پزشک میرسند. بخش اصلی سرگوشی پزشکی، دیافراگم است. این بخش معمولا از پلی اتیلن ساخته میشود و دارای فرکانس بالا (صداهای زیر) می باشد.

برای معاینه بهتر و شنیدن واضح تر صدای بدن بیمار، باید این قسمت روی بدن به خوبی فشار داده شود. پشت دیافراگم فاقد پرده است و به آن “بل” میگویند. این بخش به شنیدن صداهای بم کمک میکند و برای معاینه کودکان مناسب است. هرچه عمق بل بیشتر باشد، توانایی دریافت صدا راحت تر خواهد بود. معاینه بیماران تنها یکی از انواع کاربرد گوشی پزشکی است.

 

تیوب :

تیوب یا لوله پلاستیکی کار انتقال صوت را با کمترین اتلاف انرژی انجام میدهد. این لوله به اندازه کافی ضخیم است تا صداها با فرکانس بالا از دست نروند.

 

گوشی :

قسمت گوشی، یا هدست وارد گوشی شده و صدا با این قسمت شنیده میشود. معمولا برای ساخت هدست از لاستیک نرم استفاده میشود تا کار با استتوسکوپ برای پزشک آزار دهنده نباشد. مهم است که هدست به خوبی داخل گوش قرار بگیرد. بر این اساس در زمان خرید به سایز سری گوشی پزشکی دقت کنید.

 

پرده دیافراگم :

پرده دیافراگم حساسیت زیادی به لرزش های مختلف دارد و به این دلیل میتوان از آن برای شنیدن صدای قسمت های دیگر بدن نیز استفاده کرد. این بخش از گوشی های پزشکی اهمیت زیادی دارند و در زمان خرید باید دقت کرد که محکم در جای خود قرار گیرند. در غیر این صورت با مشکل صدا روبرو خواهید شد. از دلایل خرابی گوشی های پزشکی نیز، دفرمه شدن پرده دیافراگم است.

برای تمیزکردن گوشی پزشکی هرگز آنرا داخل آب غوطه ور نکنید. برای پاک کردن آن میتوانید از پارچه آغشته به الکل یا آب و صابون استفاده کنید.

  معیارهای انتخاب استتوسکوپ - انواع کاربرد گوشی پزشکی  

معیارهای انتخاب استتوسکوپ

در زمان انتخاب گوشی پزشکی باید به حساسیت صدایی که با آن شنیده میشود دقت کرد. دلیل اصلی استفاده از این دستگاه همین شنیدن صدای دقیق داخل بدن بیمار است. پس بهترین استتوسکوپ، آن است که حساسیت صدای بالا و قدرت تفکیک صدای بالا داشته باشد.

گوشی پزشکی انتخابی شما باید قابل شست وشو باشد و به آب و رطوبت حساس نباشد. براین اساس بهترین گوشی های پزشکی موجود ساخت برند ریشتر هستند. استتوسکوپ ریشتر با طراحی ارگونومیک و قیمت مناسب، از محصولات خوب موجود در بازار تجهیزات پزشکی می باشد.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب