دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دستگاه تست ورزش

دستگاه تست ورزش

دستگاه تست ورزش

دستگاه تست ورزش | خرید انواع تست ورزش

دستگاه تست ورزش وسیله ای برای بررسی وضعیت قلب و اطمینان از سلامت رگ ‌های قلب در حین فعالیت، استرس و فشار های خارجی می باشد. تست ورزش قلب ، در واقع یک روش غربال گری جهت بررسی تأثیر ورزش بر بیماری قلبی می‌ باشد که این تست معمولا از طریق یک دوچرخه ی ثابت یا راه رفتن بر روی یک تردمیل انجام می شود.

در این حالت، نوار قلب، فشار خون و ضربان قلب به طور مداوم اندازه گیری می شود. این دستگاه از تجهیزات پزشکی بیمارستانی و کلینیکی به شمار میرود.

تست ورزش با تست ورزش قلب، استرس تست و همچنین به عنوان یک آزمون تشخیصی قلب، تست ورزشی قلب ریوی و یا به اختصار آزمون CPX نیز عنوان می‌ شود.

 

اجزای دستگاه تست ورزش 

الف- کامپیوتر یا سخت افزار دستگاه تست ب- تردمیل ج- کابل ها و اتصالات تست ورزش

 

علل انجام تست قلب:

– تشخیص بیماری شریان کرونر – تشخیص علت درد قفسه سینه – بررسی وضعیت کار قلب بعد از انفارکتوس میوکارد – بررسی تاثیر داروهای ضد آریتمی و آنژین – شناسایی دیس ریتمی ها ی حین ورزش – تنظیم برنامه فیزیکی مناسب برای بیماران

 

دستگاه تست ورزش2 - دستگاه تست ورزش

 

انواع تست ورزش :

دو نوع تست ورزش وجود دارد :

۱-دوچرخه ثابت ۲-تردمیل که روش دوم در ایران معمول تر است .

هنگام تست ورزش بیمار به مدت ۶ تا ۱۵ دقیقه تحت فعالیت مداوم و پیشرونده قرار می گیرد و پس از هر ۳ دقیقه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

روش انجام تست ورزش :

برای انجام این تست اول نبض و فشارخون اندازه ‌گیری و ثبت می ‌شوند به فرد الکترود های مربوط به نوار قلبی را متصل می‌ کنند و نوار قلب اولیه گرفته می شود سپس بیمار جهت ورزش (دویدن) بر روی دستگاه تردمیل قرار می گیرد. این دستگاه به صورت یک صفحه لاستیکی متحرک و غلطانی است (شبیه چرخ نقاله) که بیمار بر روی آن ایستاده و باید بر اساس سرعت آن بر روی آن راه برود یا بدود.

هر ۳ دقیقه شیب نوار و سرعت حرکت آن براساس برنامه از پیش تعریف شده، افزایش خواهد یافت. ابتدا دستگاه آرام حرکت می ‌کند اما به تدریج سرعت می‌ گیرد و فرد باید روی تسمه نقاله متناسب با سرعت تسمه نقاله مخصوص بدود. بتدریج دستگاه شیب پیدا می‌ کند و حالتی ایجاد می‌ شود که فرد در حال دویدن از سربالایی پیدا می ‌کند.

علائم حیاتی و نوار قلب بیمار در حالت های مختلف کنترل می ‌شود تا تغییرات قطعات و امواج آن در حالت ورزش مشخص شود. بر اساس سن و جنس ، حد معینی از ورزش و حداکثر ضربان قلب که بیمار باید به آن دست یابد ، پیش از شروع ورزش مشخص شده و دویدن تا آن زمان ادامه خواهد یافت.

در صورتی که طی آزمون ضربان قلب به حداقل ۸۵% از حداکثر ضربان قلب مورد انتظار سن و جنس برسد نتایج آزمون قابل تفسیر خواهد بود. بهترین و قابل اعتماد ترین نتیجه مربوط به زمانی است که به حداکثر (۱۰۰%) فعالیت پیش ‌بینی شده بدون بروز درد سینه، تنگی نفس مفرط یا تغییرات نوار قلب نایل شود و این ، حدودا به ۱۲- ۱۰ دقیقه ورزش نیاز دارد.

  دستگاه تست ورزش3 - دستگاه تست ورزش  

سیستم تست ورزش قلبی (ETT)

در هر زمان که بیمار واقعا احساس کرد قادر به ادامه ورزش نیست یا چنانچه دچار بعضی علائم بالینی نظیر درد سینه ، تنگی نفس مفرط ، سرگیجه و سردرد شدید شود، یا تغییرات غیر عادی در نوار قلب بروز کند یا فشار خون افت کند، آزمایش پیش از موعد باید قطع ‌شود.

برخی افراد مسن یا کسانی که درد های مفصلی و عضلانی دارند و ناتوان از انجام تست ورز شی هستند نیز افرادی که به دلیل تغییرات نوار قلب پایه امکان تفسیر تغییرات نوار قلب جدید وجود ندارد باید از روش های دیگر مثل اسکن رادیو ایزوتوپ قلب با استرس دارویی (تست تالیوم) یا استرس اکوکاردیو گرافی به جای ورزش روی آن ها انجام گیرد. اسکن قلب و استرس اکوکاردیو گرافی نسبت به تست ورزش آسان تر و دقیق تر می ‌باشد اما هزینه بیشتری دارد.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب