دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

علائم کبد چرب و درمان آن

علائم کبد چرب و درمان آن

علائم کبد چرب و درمان آن

کبد چرب بیماری است که بر اثر  عادات غذایی اشتباه ایجاد میشود و تا حدود ۴۰ درصد از مردم به آن گرفتار هستند. این بیماری عوارض شدیدی دارد. در این مطلب به علائم کبد چرب و درمان آن خواهیم پرداخت.

کبد دومبن عضو بزرگ بدن است که وظیفه اصلاح تمام مواد غذایی و نوشیدنی را دارد. کبد انواع خوراکی را از صافی خود عبور میدهد و این به آن معنی است که فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به شکلی سالم و بی ضرر به سیستم های دیگر بدن انتقال میدهد.

کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم میکند و اگر فاکتور منفی وارد بدن شده باشد در کار کبد اختلال ایجاد میشود. وجود چربی ها در کبد انسان طبیعی است. اما اگر میزان چربی بین ۵ تا ۱۰ درصد شود، عارضه کبد چرب ایجاد میشود.

این بیماری یک موقعیت مخرب در بدن است و در ابتدا هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارد.

انواع کبد چرب:

کبد چرب الکلی (ALD)

کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)

استاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH)

استاتو هپاتیت الکلی

 

علل ایجاد کبد چرب :

مهمترین عامل ایجاد بیماری کبد چرب رفتارها و عادات غلط غذایی است. از مهمترین علائم کبد چرب اضافه وزن می باشد. مصرف الکل و مشروبات الکلی، مواد غذایی چرب و نداشتن فعالیت بدنی سالم (ورزش و تحرک)، سوء تغذیه و فشارخون بالا و حتی بارداری نیز میتوانند موجب ابتلا به کبد چرب باشند.

همچنین مصرف داروهای آسپرین، تتراسایکلین و استامینوفن نیز عامل این بیماری هستند. تا ایجا اطلاعاتی درباره علائم کبد چرب و درمان آن دانستیم. در ادامه با نشانه های آن نیز آشنا خواهیم شد.

 

علائم و نشانه های بیماری کبد چرب - علائم کبد چرب و درمان آن

 

علائم و نشانه های بیماری کبد چرب

همانطور که اشاره شد، کبد چرب در ابتدا علائم و نشانه ای ندارد. اما در صورت پیشرفت بیماری با بی حالی، احساس خستگی و کاهش وزن، کم شدن اشتها، حالت تهوع، درد در بخش مرکزی شکم یا بالای شکم، مشکل در تمرکز و گیجی در فرد بروز میکند.

این نشانه های از مهمترین علائم کبد چرب هستند. اما در سطوح بالاتر و پیشرفت این بیماری، علامت ها متفاوت و شدید تر خواهند بود.

کبد چرب تا نارسایی کبدی پیشرفت کند به آن سیروز کبدی یا التهاب کبدی نیز گفته میشود. علائم بیماری در این سطح شامل اختلالات کبد، زرد شدن رنگ چشم، پر شدن شکم از آب، احساس خارش مدام در بدن، احساس خستگی و عدم تمرکز و گیجی است.

درمان کبد چرب

یکی از راه های درمان کبد چرب استفاده از داروهایی مانند متفورمین است. این دارو مقاومت به انسولین را درمان میکند و در درمان کبد چرب نیزموثر است. داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی میوه ها، سبزیجات و غذاهای کم چرب نیز در بهبود بیماری موثرند. کنترل قندخون و درمان آن با دستگاه تست قندخون امکان پذیر است و برای جلوگیری از آسیب به کبد موثر می باشد.

مصرف مواد غذایی همچون سیر، پیاز، چغندر، کلم و … نیز در درمان کبد چرب موثرند. مصرف آبلیمو در آب داغ برای کسانی که مشکل معده دارند، توصیه نمیشود.

کاهش وزن و تحرک میتواند در درمان این بیماری موثر باشد. همچنین از مصرف خودسرانه دارو در هر زمان و به هر علتی باید پرهیز شود.

مصرف داروهایی همچون ویتامین E باید با تجویز پزشک باشد.

بیماران مبتلا به کبد چرب نباید از مواد مخدر و سیگار استفاده کنند.

مصرف مواد غذایی فریز شده، زود پز، ترشیجات، رب، سس، نمک زیاد، چای پررنگ، فست فودها و نوشیدن آب به همراه میتواند علائم بیماری را تشدید کند و یا موجب بروز کبد چرب شود.

همچنین باید مصرف تنقلات شور، روغن های سرخ کردنی و لبنیات چرب نیز باید ترک شود.

  درمان کبد چرب - علائم کبد چرب و درمان آن  

میوه ها و سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش شدت کبد چرب:

انواع کلم

چغندر

رزماری

آووکادو

سیب سبز

گریپ فروت و دارابی

پاپایا

آرتیشو (کنگرفرنگی)

موز

گردو

بادام زمینی

بادام تلخ

عناب

خربزه و طالبی

عرقیات گیاهی (دم کرده گل مریم، سکنجبین عنصلی، شاه تره و خارشتر)

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب