دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

همه چیز درباره حجامت

همه چیز درباره حجامت

همه چیز درباره حجامت

در این مطلب میخواهیم همه چیز درباره حجامت را بیان کنیم و ابزار و تجهیزات پزشکی لازم برای آن را معرفی نمائیم.

حجامت یک روش درمانی در طب سنتی است که با روش های مشخص و در مواضع مشخصی از بدن انجام میگیرد. این یک روش خونگیری از بدن است که مقاصد مختلفی دارد. برای افرادی که بیماری خاصی ندارد، میتواند پیشگیری کننده از بیماری باشد و برای بیماران مبتلا به غلظت و چربی خون، درمان کننده می باشد.

حجامت در لغت به معنی ایجاد حجم می باشد و به وسیله بادکش انجام میشود. این روش درمانی از گذشته در ایران رواج داشته و امروزه در اکثر نقاط دنیا از ان استفاده میشود.

پزشکان سنتی معتقدند که حجامت روی ۲۰۰ بیماری و اختلال موثر است و موجب درمان انها میشود. اعتقاد بر این است که اکثر بیماری های جسمی و روحی با این روش درمانی برطرف میشوند و بهبود پیدا میکنند. همچنین حجامت کردن موجب کاهش چربی خون و قند خون میشود.

این شیوه با ایجاد انباشت خون یا بندآوری خون در اطراف پوست عمل میکند و جریان خون در زیر لیوان بادکش کاهش یا افزایش می یابد.

بسیاری این روش را تسکین دهنده انواع درد و درمان بیماری ها میدانند اما دانشمندان هنوز در این مورد به قطعیت نرسیده اند.

 

کاربرد حجامت

تکسین درد (سردرد، تهوع، بی خوابی و سرگیجه)

درمان بیماری ها و عوارض پوستی (مانند پسوریازیس)

ریکاوری بعد از ورزش

رفع جای جوش، زخم، سوختگی و عفونت

  انواع حجامت - همه چیز درباره حجامت  

انواع حجامت

حجامت خشک : این کار با مکانیسم سرد و خشک عمل میکند و محل مورد نظر را با روغن مالی و ماساژ گرم کرده و سپس بااستفاده از دستگاه اقدام به بادکشی مینمایند.

حجامت تر : این روش در کشور ما رایج است. ابتدا عضو مورد نظر را بادکش میکنند و سپس با تیغ استریل چند خراش سطحی روی ان ایجاد میکنند. سپس لیوان حجامت را دوباره روی محل زخم قرار داده و با ایجاد خلاء خون را خارج میکنند.

 

مزایای حجامت کردن

تا اینجا همه چیز درباره حجامت و انواع روش های آنرا معرفی کردیم. حتی اگر به بیماری یا عارضه ای مبتلا نباشید نیز، با انجام حجامت جریان خون شما تازه میشود و ریه هایتان باز تر خواهد شد. تنش عضلانی کمتری خواهید داشت و به عملکرد موثر مغز کمک میکند.

علت درد و خستگی بدن معمولا تجمع برخی مواد مانند اسید لاکتیک و مواد زاید سلولی در مویرگ های سطحی بدن است. بادکش کردن با ایجاد خلاء موجب انبساط عروق سطحی و تحمع خون در موضع و افزایش خون رسانی خواهد شد. در نتیجه اکسیژن و غذای بیشتری به سلول ها میرسد و درد و خستگی از بین میرود.

با افزایش خون رسانی موضعی، باعث ترمیم آسیب ها و زخم ها و عفونت میشود. ترمیم و درمان زخم بستر نیز با این روش امکان پذیر است.

با ایجاد خلاء در تخلیه سموم و عفونت های موضعی (مانند گزیدگى مار و عقرب) موثر می باشد.

با ایجاد فشار منفی باعث باعث انبساط عضلات شده و به رفع اسپاسم عضلانی کمک میکند. به این ترتیب بسیاری از دردهای موضعی رفع میشوند.

با تحریک روده ها و دستگاه گوارش در درمان یبوست، زخم معده و تنبلی روده ها کمک کننده است.

درمان متناوب با جذب خون به عضلات در رفع لاغری های موضعی کمک میکند و باعث افزایش بافت ماهیچه ای خواهد شد.

بادکش کردن در سوزاندن چربی های موضعی نیز موثر است و این روش به لاغری موضعی نیز کمک میکند.

روی اعصاب حسی بین ماهیچه ها تاثیر گذاشته و دردهای ناشی از فشار روی عصب ها را برطرف میکند.

در رفع خواب رفتگی ها و گزگز اندام ها به وسیله خونرسانی و اکسیژناسیون موثر است.

  نقاط مختلف مورد حجامت بدن 1 - همه چیز درباره حجامت  

نقاط مختلف مورد حجامت بدن

سر : محل انجام بادکش بالای سر می باشد و خواص درمان بیماری های اعصاب و روان را دارد. مچنین موجب تقویت بینایی و مغز میگردد.

بین کتف ها : در این مورد از بین دو کتف خونگیری انجام میشود که به تصفیه خون، درمان خفقان، طپش قلب ، هموراژیک ، دوران سر که از سنگینی معده کمک میکند.

کتف ها : پشت کتف ها و روی استخوان های اسکاپولا خون گیری میشود و در نتیجه درمان و رفع سنگینی سر را به همراه خواهد داشت. این کار به برطرف کردن درد دست ها، درمان سندرم مچ دستی و … کمک میکند.

زیر چانه : درمان زخم های دهانی، بهبود وضعیت گردن و رفع بیماری های دهان و دندان و فک و لثه

پشت گوش ها : درمان سرگیجه، پیری زودرس، بیماری های چشمی و سفید شدن موها و …

گودی کمر : بادکش گودی کمر برای رفع درد کمر، رفع جوش و دمل در این ناحیه و درمان التهاب تخمدان و مثانه، خارش پشت و … انجام میشود.

زانو ها : رفع دمل چرکی و مزمن در ساق پاها و رفع اختلاط گرم از زانو و درمان درد زانو

 ساق پاها : تصفیه خون، بازکردن خون قاعدگی و بیماری های ارثس همچون تالاسمی و …، رفع خارش بدن و درمان سندرم های ساق پای بی قرار، درمان واریس پاها، درمان درد سیاتیک ، درد کمر و اسپاسم ساق پاها.

  مضرات و معایب بادکش کردن - همه چیز درباره حجامت  

مضرات و معایب بادکش کردن

در ادامه بررسی همه چیز درباره حجامت باید گفت، پزشکان و محققان بر اساس مطالعات انجام شده، مضرات و خطرات این روش را بیش از فواید ان دانسته اند.

از دلایل رد کردن حجامت میتوان به غیر استریل بودن وسیله ها در ان اشاره کرد. در صورت آلوده بودن ممکن است به راحتی بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت منتقل شوند. همچنین خراش های ایجاد شونده روی گوست در صورت عمیق بودن، احتمال لخته شدن خون و ابتلا به هموفیلی در بیماران قلبی را شود.

مناطقی که برای حجامت انتخاب میشوند بسیار حساس هستند و در صورت عدم تسط فرد ممکن است موجب سکته مغزی گردد.

بنا بر دلایل ذکر شده کسانی که حجامت میکنند تا یکسال اجازه اهدای خون را ندارند و باید در صورت نیاز به بستری و خوندهی حتما ذکر کنند که این روش درمانی را دریافت کرده اند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب