دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

پمپ تزریق سرنگ

پمپ تزریق سرنگ

پمپ تزریق سرنگ

پمپ تزریق سرنگ | اینفیوژن پمپ

پمپ تزریق سرنگ دستگاهی است که با برنامه ریزی، مقادیر زیاد مایعات و یا فرآورده های خونی را به بدن بیمار تزریق می کند. میزان جریان و سرعت تزریق مایعات توسط این دستگاه کنترل می شود.

این پمپ معمولا وزن زیادی ندارد و قابلیت نصب بر روی پایه را نیز دارد هم چنین برخی پمپ ها تک کانال و بعضی چند کاناله هستند. پمپ های سرنگ چند کاناله می توانند هم زمان از طریق چند ست سرم، عملیات تزریق را انجام دهند. پس از نصب دستگاه بر روی پایه، یک کیسه حاوی مایع تزریقی مورد نظر بالای پایه نصب می شود. پس از پایان تزریق، آلارم دستگاه به صدا در می آید و جریان مایع قطع می شود.

نوع دیگری از این پمپ ها، قطره شمار هستند و عملکردشان از طریق شمارش قطرات تزریق شونده توسط یک چشم الکترونیکی است. در این مدل پمپ، این که چه تعداد قطره برابر با یک سی سی محلول است از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور کل دستگاه های پمپ تزریق باید به هرگونه مشکلات رگ و تغییر در روند تزریق حساس باشند و در صورت لزوم روند تزریق را قطع کنند.

  پمپ تزریق سرنگ1 - پمپ تزریق سرنگ  

پمپ های تزریق در سرم درمانی، تزریق خون، دارو و شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین این دستگاه در تمام بخش های مراقبت ویژه به خصوص مراقبت های ویژه ی قلبی استفاده می شوند. از دیگر کاربردهای پمپ تزریق می توان به تزریق مواد غذایی به صورت مایع به بیمار اشاره کرد.

هنگام استفاده از این دستگاه باید نهایت دقت به عمل آید تا میزان داروی تزریقی از مقدار مورد نظر کمتر یا بیشتر نشود. قطر داخلی سرنگی که برای تزریق انواع داروها و مایعات مورد استفاده قرار می گیرد ثابت است و تنظیمات دستگاه بر اساس این قطر و نیز میزان مایع تزریقی مورد نظر انجام می شود.

اصول عملکرد پمپ تزریق سرنگ 

این دستگاه حدود ۲ کیلوگرم وزن دارد که قابل نصب بر روی پایه ای مخصوص است و شامل یک بخش مکانیکی و یک بخش الکتریکی است.

بخش مکانیکی : در این دستگاه یک پمپ وجود دارد که با جلو بردن پیستون سرنگ، مایع را با نرخ تنظیم شده تزریق می کند. در اکثر پمپ های سرنگ، یک موتور پله ای پیچ هدایت کننده را به جلو می راند. سرعت این موتور بسته به نرخ جریان تنظیم شده و اندازه سرنگ تغییر می کند.

قسمت مکانیکی دستگاه وظیفه دارد تا حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی جهت فشار دادن پیستون سرنگ به سمت جلو تبدیل کند. از طریق پالس های اعمالی به موتور پله ای، میزان درجه چرخش محور موتور مشخص می شود. با استفاده از یک چرخ دنده ی گرد و پیچاندن پیچ که به موتور پله ای متصل شده است ، اهرم جلو رفته و به سرنگ فشار می آورد.

در بخش فیدبک از طریق پتانسیومتری که به انتهای اهرم متصل است ، هر گونه خطای احتمالی در میزان چرخش محور موتور و یا میزان حرکت اهرم ، آشکار شده و در خروجی دستگاه اصلاح می شود. میزان جریان تزریقی متناسب با قطر سرنگ و سرعت پیش رفتن پیستون سرنگ تنظیم می شود.

بخش الکتریکی : در بخش الکترونیکی دستگاه بر اساس اطلاعات وروردی، پارامترهای نرخ تزریق درخواستی تنظیم و از طریق پالس های الکتریکی مشخص به درایور موتور پله ای فرستاده می شود. همچنین در صورت نیاز کلیه آلارم های دستگاه از طریق سنسورهای تعبیه شده در آن و اندازه گیری پارامترهای مورد نیاز و کنترل نرم افزاری فعال خواهند شد.

 

آلارم های شایع در دستگاه پمپ سرنگ 

Min PRE ALARM که نشان می‌دهد تا دقیقه دیگر تزریق تمام می‌شود بیشتر از ۵ نمی‌باشد. Low BATTERY VERY LOW BATTERY Occlusion گرفتگی No MAIN نشان دهنده قطع برق در طول تزریق

نکات ایمنی پمپ تزریق سرنگ 

• از بکارگیری دستگاه در محلهای مرطوب و یا زمین خیس به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه خودداری کنید. • از بکارگیری پمپ در محل نگهداری مواد شیمیایی یا مکانهایی که گازهای بیهوشی قابل انفجار وجود دارد، خودداری کنید. • برای بلند کردن پمپ از بارل سرنگ یا پلانجر آن استفاده نکنید. • از پرکردن سرنگهای ۵۰ میلی لیتری بیش از ظرفیت آنها خودداری کنید چرا که ممکن است سرنگ در محل خود به طور کامل قرار نگیرد. • همواره از پریزهای دارای اتصال زمین(ارت) جهت اتصال دستگاه به برق استفاده کنید. • هیچگاه از سیمهای رابط و سه راهی جهت اتصال دستگاه به برق استفاده ننمائید. • در صورت وارد شدن ضربه به پمپ و یا سقوط آن ، از بکارگیری مجدد دستگاه قبل از تایید پرسنل سرویس خودداری کنید. • مطمئن شوید که دو شاخه برق دستگاه بعد از شستشو و قبل از استفاده مجدد کاملا خشک باشد.( برای اینکار از خشک کننده ها نظیر پمپ باد یا سشواراستفاده نکنید.( • از فشار آوردن بر روی لامپ های آلارم و لامپهای نشانگر عملکرد دستگاه در هنگام شستشو خودداری کنید.

 

روش های استریل کردن پمپ تزریق سرنگ

همواره قبل از تمیز کردن دستگاه، دستگاه را خاموش و سیم آنرا از برق بکشید. چنانچه در هنگام کار با دستگاه قطراتی از مایع تزریقی یا دیگر مواد بر روی دستگاه پاشیده شده است بلافاصله لکه ها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. دستگاه را یک پریود مشخص با یک دستمال مرطوب تمیز کنید برای انجام این کار نکات زیر را رعایت کنید. از غوطه ور کردن پمپ در آب خودداری کنید. از پاک کننده های ارگانیک مانند تینر و الکل در تمیز کردن سطح دستگاه استفاده نکنید.

 

پمپ تزریق سرنگ3 - پمپ تزریق سرنگ

 

قابلیت های پمپ های تزریق سرنگ یا اینفیوژن 

Blous: این خاصیت اپراتور را قادر می سازد تا در حین تزریق و بدون توقف حجم کوچکی از دارو را با سرعت زیاد و با فشار به بیمار تزریق نماید. تنظیم سرعت تزریق

VOLUME TO BE INFUSED(VBI): در این حالت می توان حجم و دوز نهایی دارو را برای دستگاه تعریف کرد. به این ترتیب که وقتی حجم یا دوز مورد نظر تزریق شد، دستگاه خود به خود متوقف شده و آلارم می زند.

 

KEEP VEIN OPEN (KVO): در صورتی که تزریق به هر دلیل متوقف گردد ، برای جلوگیری از انسداد سر سوزن و نیز بسته شدن رگ مقدار کمی دارو به بیمار با سرعت بسیار کم تزریق می شود.

 

(SBS) STEP BY STEP: این قابلیت برای وقتی است که بخواهیم دارویی را در نوبت های مختلف و با حجم ها و سرعت های یکسان به بیمار تزریق کرده و در پایان حجم کل را مشاهده کنیم.

 

سیستم آلارم: اغلب پمپ های اینفیوژن در مواقع اضطراری که برای دستگاه تعریف شده اند، شروع به آلارم می نمایند و اپراتور خود را از وضعیت موجود مطلع می سازند. برخی از مواردی که منجر به شروع آلارم می شوند عبارتند از : تمام شدن دارو، وجود حباب در مسیر تزریق، بالا رفتن فشار تزریق و . . .

 

کنترل فشار در سیستم: اکثر پمپ ها این قابلیت را دارند که لحظه به لحظه فشار تزریق را اندازه گرفته و نشان دهند. همچنین از طریق کنترل جریان پمپ در اکثر دستگاه ها می توان فشار تزریقی را تنظیم کرد.

 
اطلاع از وجود حباب هوا در مسیر تزریق

برای این منظور از دو روش می توان استفاده کرد.

ترانسدیوسرهای نوری که امروزه به دلیل وجود محدودیت در تشخیص حباب های هوا هنگام استفاده از ست های سرم رنگی و داروهای رنگی قابل استفاده نیست. ترانسدیوسرهای اولتراسونیک، که دارای دقت بالاتری بوده و به رنگ دارو وابسته نیست.

آشکار ساز قطره: برای این منظور از سنسورهای نوری استفاده می شود.

عملکرد PIGGYBACK : با استفاده از این قابلیت اپراتور قادر خواهد بود تا دو تزریق با دو مقدار و دو سرعت متفاوت را برنامه ریزی کند. به طوری که دستگاه پس از اتمام حالت اول، حالت دوم را شروع و در پایان نیز آلارم بزند.

شما عزیزان میتوانید کالای پزشکی مورد نظر خود را ازشرکت تجهیزات پزشکی افراطب با سابقه درخشان در تامین وعرضه صفر تا صد تجهیزات پزشکی تهیه کنید. برای خرید انواع پمپ‌های اینفیوژن و دیگر کالاهای پزشکی به صورت شبانه روزی با مشاوران و کارشناسان شرکت افراطب تماس حاصل کنید وبا توجه به نیاز خود کالا را خریداری کنید.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب