دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

آی یو دی (IUD)

آی یو دی (IUD)

آی یو دی (IUD)

آی یو دی (IUD) مخفف کلمه Intrauterine Device می باشد. آی یو دی از تجهیزات پزشکی مورد استفاده برای جلوگیری از بارداری در قسمت بالایی حفره رحم جاگذاری میشود. این محصول انواع مختلف دارد و باتوجه به نوع آن تا ده سال میتواند از بارداری پیشگیری نماید.

انتخاب زمان مناسب برای قرار دادن IUD در تاثیر آن نقش دارد. یکی از روش های مطمئن برای پیشگیری از بارداری است و نتیجه مطلوبی را ارائه میدهد.

  انواع IUD - آی یو دی (IUD)

انواع IUD

آی یو دی هورمونی : 

IUD هورمونی به شکل T و از جنس پلاستیک است. این مدل از آی یو دی به مرور زمان موجب ترشح پروژستین  میشود که به دنبال آن مخاط ضخیمی در دهانه رحم ایجاد خواهد شد. به این ترتیب راه ورود اسپرم به رحم محدود میشود.

 

 آی یو دی مسی :

IUD مسی با آزاد کردن یون های مس مانع از لقاح تخمک و اسپرم میشود و از بارداری جلوگیری میکند.

  آی یو دی میرنا چیست؟ - آی یو دی (IUD)  

آی یو دی میرنا چیست؟

آی یو دی میرنا یک سیله داخل رحمی است که برخلاف آی یو دی های معمولی عوارض کمتری دارد. کاربردهای این وسیله نیز فراتر از پیشگیری از بارداری است و این به عنوان مزیت آن شناخته میشود.

جنس آی یو دی میرنا از پلاستیک است و شکل T مانند دارد. طول آن ۳۲ میلی متر است و نوعی پروژسترون به نام لونورژسترول آزاد میکند. به این ترتیب خطرات هورمونی آن (مروط به استروژن ) برای زنان کمتر است.

تاثیر پیشگیری با میرنا بلند مدت و برگشت پذیر می باشد. استفاده از این آی یو دی سیستم هورمونی زنان را تغییر نمیدهد و به راحتی در هر زمانی میتوان آنرا خارج کرد. قدرت باروری نیز از بین نمیرود.

برای کارگذاری میرنا میتوان شش هفته پس از زایمان اقدام کرد. استفاده از این روش تاثیری روی کیفیت شیردهی مادران ندارد و عملکرد آن به صورت موضعی است. استفاده از میرنا برخلاف سایر آی یو دی ها موجب عفونت لگنی نمیشود و حتی نقش محافظت کننده در برابر عفونت نیز دارد. این وسیله بر افزایش غلظت موکوس دهانه رحم تاثیر دارد و مانع از ایجاد عفونت خواهد شد.

استفاده از این وسیله همچنین احتمال بارداری ناخواسته را افزایش نمیدهد و به دلیل کاهش ضخامت بافت مخاطی رحم، در کاهش خطر سرطان رحم موثر خواهد بود. علاوه بر این باعث از بین رفتن دردهای لگنی لکه در اثر آندومتریوز ایجاد شده است میگردد.

میرنا کمترین میزان دوز هورمون را دارد و در مرحله پیش از یائسگی تضمین کننده خواهد بود. این روش مطمئن و تدریجی است و جایگزین خوبی برای مصرف هورمون می باشد.

اثربخش میرنا برابر با اتخریب لایه آندومتر (برداشتن لایه ای از بافت داخل رحم که ا غلب خانم ها با نام کورتاژ تشخیصی با آن آشنا هستند ) و یا برداشتن رحم می باشد.

 

موارد مصرف آی یو دی میرنا :

پیشگیری از بارداری

 قاعدگی ها با خونریزی زیاد

برای رفع علائم یائسگی

در قاعدگی های دردناک جایگزین پروژسترون خوراکی در هورمون درمانی

 

میزان اثرگذاری میرنا چقدر است؟

استفاده از آی یو دی میرنا موثرترین روش قبرگشت پذیر برای جلوگیری از بارداری است. این وسیله موجب تاثیر مثبت در جلوگیری از بارداری خواهد شد و عوارض جانبی محدودتری دارد.

بالافاصله پس از کارگذاری، میرنا تاثیر خود را شروع میکند و نیازی به استفاده از سایر روش های ضدبارداری نخواهد بود. تاثیر گذاری این وسیله تا ۵ سال است و پس از چند ماه موجب کاهش حجم و طول مدت قاعدگی میشود. همچنین در افزایش ذخیره آهن و هموگولبین خون تاثیر دارد.

    آی یو دی کاپرتی - آی یو دی (IUD)  

آی یو دی کاپرتی

IUD  کاپرتی حاوی مس می باشد و برای ۵ تا ۸ سال پیشگیری از بارداری ایجاد میکند. این مدل انتخاب خوبی برای زنانی است نمیتوانند از داروهای هورمونی ضدبارداری استفاده نمایند. با این حال برخی زنان در معرض افزایش خونریزی قاعدگی با این وسیله قرار میگیرند.

این مشکل معمولا در ماه های اول پس از کارگذاری IUD رخ میدهد و فرد دچار خونریزی شدید و لکه بینی خواهد شد.

زنانی که روابط پایدار دارند گزینه بهتری برای نصب این مدل از آی یو دی هستند. پیش از قرار دادم آن باید یک معاینه برای تعیین موقعیت رحم و عمق حفره آن انجام گیرد. باتوجه به پروتکل های فردی اقدام به کارگذاری میگردد. با معاینه نخ انتهای کاپرتی میتوان موقعیت آنرا تشخیص داد.

 

ساختار آی یو دی کاپرتی

قسمت تی شکل این آی یو دی از پلیاتیلن ساخته شده و ۳۸۰ میلی متر از مساحت قسمت افق و عمودی از مس می باشد. یون های مس آزادشده در تحرک اسپرم ها دخالت دارند و روی اسپرم هایی که در محیط اطراف هستند تاثیر خواهند گذاشت.

سولفات باریم به ماده پلی اتیلن موجود در ساختار کاپرتی اضافه میشود تا دستگاه در سونوگرافی قابل شناسایی باشد. در پایه IUD یک توپ پلاستیکی ۳ میلی متری واقع شده و یک سیم ساخته شده از مواد پلی استر به آن متصل است.

  عملکرد کاپرتی در جلوگیری از بارداری - آی یو دی (IUD)  
عملکرد کاپرتی در جلوگیری از بارداری

نتایج اخیر در بررسی عملکرد  کاپرتی نشان داده این آی یو دی در مکانیزم های قبل و بعد از لقاح تاثیر دارد.  IUD آزاد کننده مس و هورمون به ترتیب ۹۹.۲ درصد و ۹۸ درصد از بارداری جلوگیری میکنند و به مدت یکسال با استفاده معمولی موثر خواهند بود.

اقثرات ضدبارداری IUD پس از برداشته شدن قابل بازگشت است. اما مطالعات اخیر نشان داده احتمال اختلال در بارداری وجود دارد.

 
کارگذاری آی یو دی کاپرتی برای چه کسانی خطرناک است؟

 افرادی که مبتلا به بیماری کبدی حاد یا کارسینوم کبدی هستند

افراد مبتلا به سرطان پستان

کسانی که سابقه حاملگی مشکوک داشته اند

زنانی که به مس آلرزژی دارند

افرادی که سابقه حاملگی خارج رحمی دارند

افراد دارای سابقه بیماری التهابی لگن، اختلالات ایمنی، یرقان، بدخیمی شناخته شده یا مشکوک لگن

کسانیکه شرکای جنسی متعدد دارند

مبتلایان به آستینومایکوسیس تناسلی

مبتلایان به آندومتریت پس از زایمان یا سقط جنین در سه ماهه قبل و خونریزی واژینال تشخیص داده نشده

کسانیکه دارای  اختلالات رحم هستند

 
زمان مناسب برای برداشتن کاپرتی

اگر علاقه مند به بارداری هستید

دچار احساس انقباض یا سوزش در ناحیه ی رحم شده اید

نیاز به عمل جراحی در ناحیه رحم دارید

 
مزایای استفاده از آی یو دی IUD 

استفاده از آی یو دی (IUD) علاوه بر جلوگیری از بارداری در بلند مدت، برگشت پذیر است و درصد شکست آن کمتر از سیار روش های جلوگیری از بارداری می باشد. با استفاده از این روش تا ده سال میتوان از بارداری جلوگیری کرد و اثربخشی آن حدود ۹۹.۸ درصد می باشد.

استفاده از IUD  عوارض کمی دارد و در مقایسه با سایر دارو ها، اثرات بلند مدت روی اعضای بدن نخواهد داشت.

  زمان مناسب برای کارگذاری IUD  - آی یو دی (IUD)  
زمان مناسب برای کارگذاری IUD 

بهتر است کارگذاری IUD  در ۵ ورز اول قاعدگی انجام شود. در این مدت به علت نرمی سرویکس این کار به راحتی قابل انجام است و درد ناشی از آن کمتر حس خواهد شد.

این زمان بهتر است ۶ ماه پس از زایمان (طبیعی یا سزارین) و در صورت اطمینان از عدم بارداری انجام گیرد.

در صورت کورتاژ یا سقط ، زیر ۱۲ ماه میتوان برای این کار اقدام کرد. میتوان کارگذاری آی یو دی را در ۵ روز اول پس از سقط انجام داد. در موارد سقط بالای ۱۲ هفته باید این کار با ۶ هفته تاخیر و پس از بررسی های لازم توسط پزشک انجام گیرد.

 
معاینات لازم برای قبل و بعد از کارگذاری IUD 

در نخسیتین معاینه موارد زیر توسط پزشک بررسی میشود:

میزان هموگولوبین خون برای اطمینان از عدم کم خونی در بیمار

تشخیص فقرآهن در فرد، خونریزی های شدید در فرد باید مورد توجه قرار گیرد.

معاینات بالینی جهت بررسی وضعیت رحم و تخمدان ها و برسی ترشحات و حساسیت دهانه رحم و تخمدان ها

تست سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر)

تشخیص عدم بارداری در فرد

اطمینان از عدم وجود عفونت واژینال

 
معاینات لازم بعد از کاشت آی یو دی :

نخ آی یو دی در فواصل زمانی ۶ ماهه چک میشود. در چند ماه نخست به خصوص در دوران قاعدگی ممکن است IUD به صورت خودکار از رحم خارج گردد. اگر طول نخ بیشتر شود، احتمال خارج شدن آن وجود دارد و لازم است سونوگرافی انجام گیرد.

اگر در معاینات و بررسی ها جابجا شدن IUD مشخص شود، باید سریعا برای خروج آن اقدام کرد. در صورت عدم عفونت و عدم بارداری میتوان مجددا IUD را کارگذاشت.

     
عوارض IUD چیست؟

 لکه بینی و خونریزی

 احساس درد در زیر شکم

 احتمال افزایش خونریزی پس از جایگذاری IUD به خصوص در ماه های اول

 افزایش ترشحات واژینال

 
نکات مهم درباره کارگذاری IUD :

بعد از قرار گیری IUD عملکرد آن در رحم شورع میشود. نوع هورمونی این وسیله پس از هفت روز تاثیر خود را میگذارد و چنانچه این کار در دوران تخمک گذاری انجام کیرد، باید تا ۷ روز بعد روش دیگری استفاده گردد.

از آنجا که آی یو دی داخل رحم کار گذاشته میشود، نخ آن در واژن حس میشود و در صورت آزاردهنده بودن میتوان آنرا کوتاه کرد.

در صورتی که IUD در جای مناسب خود در رحم قرار گیردو جابجایی نشود، احتمال بارداری بسیار کاهش می یباد. اما این احتمال را نمیتوان صفر در نظر گرفت.

بهترین زمان برای برداشتن آی یو دی در زمان قاعدگی است. با خراج کردن آن در صورت داشتن رابطه جنسی، باید از روش های دیگر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب