دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی

تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی

تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی

تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی را در این مقاله بررسی میکنیم. شایع ترین بیماری در فصول سرد سال، سرماخوردگی است. سرماخودرگی درمان های زیادی دارد و از مهمترین آنها مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده است. اما راه های زیادی برای کنترل این بیماری و درمان خانگی آن نیز وجود دارد. اسفاده از این دسته از تجهیزات پزشکی یکی از بهترین راه ها است.

از جمله این روش ها میتوان به استفاده از دستگاه بخور اشاره کرد. مکانیزم عملکرد این دستگاه تولید بخار و افزایش رطوبت هوا است. سطح بالای رطوبت میتواند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. رطوبت بالا، ویروس و باکتری را از بین میبرد و حفظ رطوبت به کاهش میزان ابتلا به بیماری کمک زیادی میکند.

استفاده از دستگاه بخور میتواند برای بزرگسالان و کودکان مفید باشد. این بهترین راه برای ایجاد رطوبت و داشتن تنفس بهتر و راحت تر است. به این وسیله از تراکم بینی و تنفس هوای آلوده جلوگیری میشود. همچنین مشکلات سینوسی نیز برای کاربران وجود نخواهد داشت.

  فواید استفاده از دستگاه بخور - تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی  

فواید استفاده از دستگاه بخور

دستگاه بخور یک دستگاه تولید کننده بخار آب در هوا است تا سطح رطوبت محیط افزایش یابد. استفاده از ایندستگاه مشکلات ناشی از تنفس هوای خشک را کاهش میدهد. تنفس هوای خشک موجب بروز مشکلات تنفسی و سینوسی میشود. در فصول سرد رطوبت هوا کم میشود و احتمال بروز این مشکلات بیشتر خواهد بود.

کاهش رطوبت همچنین میتواند خشکی پوست را به همراه داشته باشد. استفاده از دستگاه بخور نرمی و لطافت پوست را با افزایش رطوبت محیط فراهم میکند.

در رطوبت کم، پوست بدن و داخل دستگاه تنفسی خشک میشود. به این دلیل بهبود سرماخوردگی سخت تر است. محدوده ایده آل برای رطوبت بدن و جلوگیری از سرماخوردگی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد می باشد. استفاده از بخور میتواند التهاب سینوسی را کاهش دهد و در تسکین سرفه نیز موثر خواهد بود.

بخور به رفع مشکلات گلو نیز کمک میکند و شرایط مناسبی را برای مسیر بینی و راه تنفسی فراهم میکند. تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی علائم سرفه و عطسه را کاهش میدهد و به بهبود شرایط بیماری کمک میکند.

بهبود در تنفس، شرایط خواب را بهتر میکند. با استراحت بیشتر و  خواب راحت تر میتواند با بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی راحت تر مقابله کرد.

استفاده از این دستگاه در اتاق خواب و برای زمان استراحت چه برای بزرگسالان و چه کودکان میتواند موثر تر و بهتر عمل کند.

  دستگاه بخور سرد یا گرم - تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی  

مشخصات دستگاه بخور مناسب

برای خرید دستگاه بخور مناسب باید ابتدا ابعاد و ظرفیت دستگاه را بررسی کرد. به این ترتیب باید محلی که برای استفاده از این دستگاه در نظر دارید را بررسی کنید. انواع دستگاه های بخور، میزان مختلفی از رطوبت را تولید میکنند و بر این اساس برای متراژ مختلف باید از دستگاه مختلف استفاده کرد.

 

دستگاه بخور سرد یا گرم

دستگاه بخور گرم، نخست آب را میجوشاند و سپس از طریق فن، بخار را به هوا میفرستد. از آنجا که آب پیش از وورد به هوا به نقطه جوش رسیده است، پس احتمال آلوده بودن هوا و و جود باکتری در آن کمتر است.

اما بخور سرد آب را جوش نمیکند و از طریق ارتشاعات رطوبت را در هوا میپراکند. استفاده از ایندستگاه خطر سوختگی با بخار آب را ندارد و برای استفاده در اتاق خواب مناسب تر است. جدیدترین مدل این دستگاه ها با تکنولوژی اولتراسونیک کار میکنند و دارای پراکندگی بخار بهتری هستند. ذارت ریز با این دستکاه بهتر پخش میشود و کارکرد دستگاه کاملا بیصدا می باشد.

مدل اولتراسونیک دستکاه برای بخور سرد معنا دارد. برخی از انواع این دستگاه، امکان انتخاب بین بخور سرد و گرم را به شما میدهند و در هر زمان که بخواهید میتوانید بین این دو حالت انتخاب کنید.

این انتخاب به شرایط موجود برای شما بستگی دارد. به طور کلی بخور سرد گرم هوا را به اصطلاح “خفه” میکند. زیرا افزایش بخار گرم، اکسیزن را کاهش میدهد و هوای تازه کمتری در فضا وجود خواهد داشت. اغلب پزشکان و متخصصان استفاده از بخور سرد را برای بهبود سرماخوردگی پیشنهاد میکنند.

صرف نظر از اینکه از کدام نوع این دستگاه استفاده میکنید، باید به تمیز بودن دستگاه توجه داشته باشید. زیرا در رطوبت بالای ۵۰ درصد احمتمال ایجاد کپک و رشد باکتری در دستگاه مورد استفاده شما وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکل از آب جوشیده شده و خالص یا آب مقطر استفاده کنید.

  ایمنی در زمان استفاده از دستگاه بخور - تاثیر دستگاه بخور بر سرماخوردگی  

ایمنی در زمان استفاده از دستگاه بخور

برای استفاده صحیح از انواع دستگاه بخور باید موارد زیر را در نظر داشته باشید :

به جای آب شهری از آب مقطر یا آب خالص استفاده کنید. این کار مانع از رسوب مواد معدنی در دستگاه خواهد شد.

دستگاه بخور خود را هر دو یا سه روز یکبار تمیز کنید. برای این کار قطعات دستگاه باید جدا شده و آب ان تخلیه شود. همه قطعات باید کاملا با آب شسته شوند.

مخزن آب دستگاه را خالی کنید و آنرا خشک نمائید. دستگاه در این زمان نباید به برق وصل باشد.

اگر از دستگاه بخور گرم استفاده میکنید، آنرا دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین روی فرش یا جای بسیار بلند نگذارید.

استفاده از این دستگاه برای بهبود و تسریع روند درمان سرماخوردگی است و نقش مستقیم در  درمان این بیمار ندارد. پس آنرا راه حل قطعی برای درمان ندانید.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب