دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا از جمله تجهیزات پزشکی است که در منزل، محل کار و مراکز درمانی، در ابعاد و مدل های مختلف کاربرد دارد. مهمترین نیاز بشر برای زنده ماندن هوای قابل تنفس است. اما متاسفانه همیشه هوای سالم به ویژه در شهرهای بزرگ در اختیار مردم نیست.

به ویژه در فصول پاییز و زمستان که با پدید وارونگی هوا روبرو هستیم، هوای بیشتر آلوده میشود. از این رو نیاز به دستگاه ها و تجهیزاتی است که هوا را تصفیه کرده و سالم در اختیار ما قرار دهد.

دستگاه های تصفیه هوا یا سیستم تصفیه هوای خانگی، آلودگی هوا را به میزان زیادی از بین میبرند. عملکرد این دستگاه ها به وسیله فیلترها و با جذب آلاینده ها طراحی شده است. فیلترهای این دستگاه انواع آلاینده شیمیایی و فیزیکی را به خود جذب میکنند و هوای محیط را تمیز و سالم مینمایند.

استفاده از این دستگاه ها به ویژه در محیط های بسته ضروری است و افراد نیاز بیشتری به آن خواهند داشت. عملکرد این دستگاه ضدعفونی کردن محیط است و انواع ویروس و باکتری، گرد و غبار و گازهای سمی محیط را از بین میبرند.

انتخاب دستگاه مناسب باید با توجه به متراژ فضا باشد تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

 

عملکرد دستگاه تصفیه هوا - دستگاه تصفیه هوا

 

عملکرد دستگاه تصفیه هوا

انواع مختلف این دستگاه دارای فیلترهایی هستند که آلودگی های مختلف را جذب میکنند. از مهمترین این فیلترها باید به فیلتر کربن اشاره کرد.

این فیلتر به ویزه در محیط های صنعتی، سموم و آلاینده های شیمیایی را از بین میبرد. برخی دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلتر هپا هستند که ذرات معلق محیط را به خود جذب میکند.

انواع دیگر این دستگاه دارای تکنولوژی یونیزه کردن برای هوا می باشد. یون های منفی توسط دستگاه تولید میشوند و با ذرات معلق و آلاینده واکنش نشان داده و آنها را از حالت معلق خارج میکنند. سپس این ذرات توسط دستگاه جذب شده و هوای تمیز و سالم را خواهید داشت.

برخی از این دستگاه ها دارای تکنولوژی ازن هستند که با تولید گاز ازن هوای محیط را ضدعفونی میکنند. گاز ازن دارای خاصیت ضدعفونی کننده بالایی است.

نوع پیشرفته این دستگاه، تصفیه فرابنفش (UV) است. این دستگاه از نظر عمکلرد و هزینه در رده مطلوب قرار دارد. فیلترهای این دستگاه از دو نوع فیلتر کربن فعال و فیلتر هپا و هم فیلتر ضدعفونی کننده فرابنفش هستند.

هوا در این دستگاه، در شش مرحله تصفیه میشود. در مرحله اول تا سوم هوا توسط کاتالیزور سرد، فیلتر کربن فعال سلولی و فیلتر آنتی باکتریال تصفیه میشود. در این مراحل آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق حذف میشوند.

در مرحله چهارم تا ششم به ترتیب فیلتر هپا، ضدعفونی کننده فرابنفش و فیلتر یونیزاسیون کار تصفیه را انجام میدهند. هو با گذشت از این شش مرحله کاملا پاک و تمیز خواهد شد.

وزن این دستگاه ۶.۸ کیلوگرم است و برای فضاهایی با متراژ بین ۴۰ تا ۶۰ متر مناسب است. این دستگاه بهترین وسیله برای پاک کردن هوا در منازل مسکونی می باشد.

  چند نکته درباره عملکرد دستگاه تصفیه هوا - دستگاه تصفیه هوا    

چند نکته درباره عملکرد دستگاه تصفیه هوا

نکته مهم درباره دستگاه های تصفیه هوا این است که بایددر زمان خرید، مدل و کارکرد آن را بررسی کرد. زیرا هرکدام ویژگی ها و مزایای مختلفی دارند که باید به آن توجه کرد.

 همانطور که گفته شد بهترین کاربرد دستگاه تصفیه هوا برای پاک کردن هوا در محیط های بسته است. استفاده از این دستگاه برای محیط هایی با فضای باز کاربرد چندانی ندارد و نمیتواند به پاکیزگی هوا کمک کند.

دستگاه های تصفیه هوای خانگی با توجه به شاخص CADR ( نرخ تصفیه هوا) در هر ساعت می توانند هوای محیط های گوناگون را به سرعت تصفیه کنند.

شاخص توصیه شده بر اساس معیارهای جهانی برای این دستگاه ها معمولاً بیش از ۲ است. یعنی در طی دو ساعت تنها میتواند ۱۰۰ مترمربع را از آلودگی تهویه کند.

  انواع فیلتر تصفیه هوا - دستگاه تصفیه هوا  

انواع فیلتر تصفیه هوا

فیلتر هپا : این فیلتر اصلی ترین فلیتر دستگاه تصفیه هوا است و توانایی جذب ذرات تا ۰.۳ میکرون را دارد. فیلتر هپا غیرقابل شست و شو است و باید هربار تعویض شود.

فیلتر کربن فعال : این فیلتر در اثر تغییر شیمیایی، بعد از جذب مواد، باعث از بین رفتن بوی محیط میشود. فیلتر کربن فعال برای از بین بردن بوی سیگار در منزل و محل کار عملکرد مطلوبی دارد. ویژگی مهم دیگر این فیلتر، قابل شست و شو یودن آن است.

فیلتر ذرات جامد : این فیلتر در برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که قابلیت شست و شو با جاروبرقی را دارد. کاربرد این فیلتر برای جذب ذرات نسبتا بزرگ موجود در هوا است و باعث دیرتر آلوده شدن فیلتر هپا میشود. فیلتر هپا نسبتا گران است و قابل شست و شو نمی باشد.

یونیزاسیون و استفاده از گاز ازن : فیلتر یونیزاسیون دستگاه های تصفیه هوا قابلیت جذب ذرات با بار مثبت را دارند. اغلب ویروس ها و باکتری ها نیز دارای مثبت هستند و به این جهت به راحتی جذب این فیلتر میشوند.

یون منفی با جذب این ذرات، انها را سنگین کرده و به زمین میاندازد. این ویژگی در بسیاری از مراکز بهداشتی مانند اتاق عمل کاربردی است.

اشعه ماوراء بنفش یا UVC : کاربرد اشعه ماوراء بنفش به طور کلی ضد میکروبی است و از طریق تغییر در ژنتیک ویروس ها و باکتری ها آنها را غیر فعال میکند. این ویژگی تنها در برخی از دستگاه های تصفیه هوا وجود دارد.

   

انواع دستگاههای تصفیه هوا دستگاه تصفیه هوا - دستگاه تصفیه هوا

ضرورت استفاده از دستگاه های تصفیه هوا

عده ای از مردم گمان میکنند که آلودگی هوا تنها مختص هوای آزاد شهرها و خیابان ها است. اما گاهی در خانه  و محل کار نیز با وجود بسته بودن پنجره ها، آلودگی ما را تهدید میکند. آلودگی های یک محیط بسته میتواند ناشی از آلاینده های مختلفی همچون گازهای شیمیایی وسیله های چوبی و پوشش الیاف همچون پرده و فرش و … میشود. گاهی این آلاینده ها میتوانند حتی خطرناک تر از آلودگی هوای آزاد هستند.

به این دلیل استفاده از دستگاه های تصفیه هوا ضرورت دارد تا هوای سالم را برای شهروندان فراهم کند. یک دستگاه مناسب با کیفیت بالا میتواند گازهای شیمیایی را جذب کرده و هوای پاک را در محیط فراهم آورد. استفاده از این دستگاه ها به ویژه برای مبتلایان به آسم و آلرژی ضرورت دارد.

  تصفیه هوای ایستاده - دستگاه تصفیه هوا    

انواع دستگاه های تصفیه هوا

استفاده از دستگاه های تصفیه هوا همانطور که گفته شد برای انواع فضای بسته مناسب است. همچنین باید بر اساس متراژ و مساحت محل مورد نظر انواع این دستگاه را انتخاب کرد. ظرفیت هوای تصفیه شده بر اساس مترمکعب بر ساعت سنجیده مشود و با در نظر گرفتن ابعاد محل مورد نظر باید اقدام به انتخاب و خرید این دستگاه نمود.

در ادامه انواع مختلف این دستگاه را ذکر کرده ایم:

تصفیه هوا رومیزی

این دستگاه باتوجه به محل قرار گیری آن در ابعاد کوچک طراحی شده است و به راحتی روی میز قرار میگیرد. در محل کار و منزل میتوانید از آن برای داشتن هوای سالم و پاک استفاده کنید.

 

تصفیه هوای ایستاده

این مدل به حالت ایستاده و با ارتفاع بیشتری از مدل های رومیزی ساخته میشود. انواع مختلف این دستگاه در منزل و محل کار مورد استفاده است و تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت هوا دارد.

 

تصفیه هوا پرتابل

این مدل از دستگاه های تصفیه هوا قابلیت جابجایی و حمل دارند. وزن آنها سبک است و به سادگی دور گردن آویخته میشوند. هوای سالم را با این دستگاه خواهید داشت. اگر برای انجام کارهای روزانه در روزهای آلوده مجبور به ترک محل کار یا منزل هستید، این دستگاه بهترین انتخاب است.

 

تصفیه هوا اتومبیل

این دستگاه را میتوانید در اتومبیل خود داشته باشید و از هوای پاک برخوردار شوید. منبع تغذیه این دستگاه باطری قلمی، یا شارژ فندکی اتومبیل است. فیلتر این دستگاه دائمی است و قابل شست و شو می باشد. استفاده از این دستگاه در ماشین شخصی شما را از آلودگی های محیط دور نگه میدارد.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب