دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی

عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی

عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی

از ابتدای گسترش ویروس کرونا درخواست اسکن ریه افزایش پیدا کرده است و گاهی افراد با کوچکترین علامت، درخواست اسکن ریه دارند.

تصویربرداری از ریه برای تشخیص عوارض کوئید ۱۹ امر بسیار مهمی است. در هفته اول بیماری تصویر اسکن ریه میتواند از پچ های Ground glass در نواحی پریفرال دیده میشود. Ground glass در حقیقت لکه هایی است که در در اطراف عروق ریه دیده میشود.

پس از تشخیص بیماری کرونا و مثبت بودن تست بیمار الزاما نیاز به اسکن ریه نخواهد بود. زیرا سی تی اسکن ارگان های بدن را تحت تاثیر تابش اشعه قرار میدهد. قسمت هایی از بدن مانند تیروئید، سینه و معده در معرض این اشعه خواهند بود. از آنجا که اکثر زنان دچار سرطان سینه میشوند و سرطان معده نیز در مردان شایع است، بهتر است این قسمت ها با اشعه اسکن تحریک نشوند.

در نتیجه بهتر است بیماران مبتلا به کرونا که دارای بیماری زمینه ای نیز هستند، اقدام به اسکن ریه نکنند و به تشخیص پزشک اکتفا نمایند. بهتر است روند بهبود طی شود و بدن در معرض آسیب جدی تر قرار نگیرد زیرا عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی تشدید سایر بیماری ها را نیز به همراه دارد.

تنها در صورتی اسکن ریه مجاز است که علائم بیماری پیش رونده باشد و شدت درگیری ریه با بیماری مدنظر پزشک باشد. گاهی علائم بیماری به سمت برگشت ناپذیری پیش میروند و ممکن است حتی به فیبروز ریه نیز منجر شود. د راین زمان اسکن ریه لازم است تا پزشک بتواند داروی مناسب را تجویز کند.

با یک رادیولوژی ساده نیز میتوان علائم کوئید ۱۹ را تشخیص داد. در رادیولوژی حداقل اشعه با کمترین عوارض نسبت به سی تی اکسن تابیده میشوند و خطر جدی بیمار را تهدید نمی کند. درمان کرونا به وسیله تجهیزات پزشکی به آسانی در منزل امکان پذیر است.

  سی تی اسکن چیست - عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی

سی‌تی‌اسکن چیست؟

سی تی اسکن (CT Scan) از روش های تصویربرداری پزشکی است. دستگاه سی تی اسکن از رادیوگرافی پیشرفته تر است و به تشخیص دقیق بیماری ها کمک بیشتری میکند. با سی تی اسکن میتوان بافت های درون بدن را راحت تر تشخیص داد و از بیماری های احتمالی مطلع شد.

سی تی اکسن در مقایسه با رادیولوژی تصاویری از سطح مقطع بدن نمایش میدهد و کار بررسی بیماری را آسان تر میکند. اما این شیوه مضراتی نیز دارد.

برای انجام سی تی اسکن، مانند رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده میشود. این اشعه از تمام بافت های بدن عبور میکند و همین مسئله میتواند بافت های درونی بدن را تحریک کند. از این جهت CT Scan خطرناک است و حتی در مقایسه ب اسونوگرای و ام آر آی نیز میتواند مشکلات بیشتری را متوجه بدن بیمار کند.

علاوه بر این هزینه بالاتری نسبت به سایر روش های تشخیص دارد و عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی نیز زیاد است. از این جهت تنها زمانی تجویز میشود که نتایج به دست آمده از آن به بهبود بیمار و تشخیص بیشتر بیماری کمک کند.

  سی تی اسکن ریه - عوارض اسکن ریه برای بیماران کرونایی

بیمار کرونایی چه زمانی نیاز به سی تی اسکن دارد؟

زمانیکه بیمار کرونایی دارای علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، تب طولانی و افت اکسیژن خون به زیر ۹۳% باشد یا کوفتگی و ضعف شدید بدنی داشته باشد، باید سی تی اسکن با نظر پزشک انجام شود.

اینکه به طور دقیق باید سی تی اسکن در روز چندم بیماری انجام شود، مشخص نیست و به علائم بالینی بیمار بستگی دارد. معمولا اسکن ریه در پنج روز اول و با وجود علائم شدید در بیمار تجویز میشود.

از عوارض اسکن ریه برای بیماران کروناییف بالابردن دُز تجمعی اشعه را در بدن بالا میبرد و در صورت تکرار میتواند منجر به سرطان و بیماری های لاعلاج گردد.

همچنان مهمترین عارضه اسکن ریه، انواع سرطان است که به علت پرتو تابی بالا، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

سی تی اسکن برای کودکان نیز خطراتی را به همراه دارد. به طور کلی سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان تیروئید و سرطان غدد لنفاوی با انجام سی تی اسکن تشدید میشوند. این بیماری ها ناشی از رادیو اکتیویته می باشد.

معمولا کودکان به این اشعه حساس ترند و بهتر است هرچه کمتر در معرض آن قرار بگیرند.

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب