دنبال چیزی میگردید ؟
جستجو

دستگاه رادیولوژی آنالوگ

دستگاه رادیولوژی آنالوگ

دستگاه رادیولوژی آنالوگ

دستگاه رادیولوژی آنالوگ، از نظر ساختاری غالبا از قطعات آنالوگ بهره مند بودند. در رادیولوژی های آنالوگ اشعه پس تابش توسط تیوب و عبور از مقطع به کاست می رسد. پس از رسیدن اشعه به کاست، تصویر در کاست ثبت میشود.

برای چاپ تصاویر این دستگاه به تاریک خانه و دستگاه پروسسور نیاز است. این دستگاه از تجهیزات پزشکی پرکاربرد است و سالهاست که در پزشکی موورد استفاده قرار میگیرد.

در سالهای اخیر اما در این سیستم ها از سیستم CR استفاده میشود. استفاده از این سیستم کار ظهور عکس را آسان تر کرده و کیفیت تصاویر نیز افزایش یافته است.

  سیستم CR - دستگاه رادیولوژی آنالوگ  

سیستم CR چیست؟

سیستم CR سیستمی است که تصاویر ثبت شده توسط دستگاه رادیولوژی آنالوگ را به تصاویر دیجیتال تبدیل میکنند. تیوب های قدیمی آنالوگ با سیستم های دیجیتال امروزی همخوانی ندارند. پس باید با همان سیستم های آنالوگ به کار گرفته شوند.

سیستم رادیوگرافی سی آر در گروه سیستم های رادیوگرافی دیجیتال غیرمستقیم قرار میگیرد.اصول ثبت عکس در دستگاه های آنالوگ و دیجیتال یکی است و تفاوت تنها در کارتخوان تصاویر دیجیتال می باشد. به این جهت برای تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال باید از سیستم نیمه دیجیتال استفاده کرد. در این جا از سیستم CR استفاده میشود.

دستگاه سی آر به جای کاست حاوی فیلم، دارای صفحه ای از فسفر است که برای عکس برداری از آن استفاده میشود. این صفحه از لایه های محافظ در برابر ضربه، فسفر حساس به نور و لایه منعکس کننده برخوردار می باشد.

نقاط مختلف صفحه با اعمال اکسپوز، متناسب با انرژی فوتون های جذب شده، انرژی دریافت میکنند. با قرار گرفتن کاست در کارتخوان یا اسکنر و تابش لیزر به تک تک این نقاط و طی نمودن طول خطوط توسط لیزر، انرژی جذب شده ذرات به صورت نور ساطع میشود. انرژی توسط لامپ مخصوص دریافت میشود و سیگنال حاصله وارد مبدل آنالوگ به دیجیتال میگردد.

تصویر دیجیتالی به این شکل ایجاد میشود و کارتخوان به طور مستقیم فایل تصویر نهفته در فسفر را جهت جذب اشعه در آینده آماده میکند.

تفاوت تصویر دیجیتال و آنالوگ در رادیوگرافی - دستگاه رادیولوژی آنالوگ

تفاوت تصویر دیجیتال و آنالوگ در رادیوگرافی

تفوات تصاویر دیجیتال و آنالوگ در رادیوگرافی تفاوت نقطه و مربع است. فارق از اینکه تصویر مربوط به رادیوگرافی باشد یا دستگاه دیگر، اجزای تشکیل دهنده تصاویر آنالوگ نقاط ریز به هم پیوسته هستند. اما تصاویر دیجیتال از واحدهای ریز مربع شکل تشکیل شده اند که پیسکل نامیده میشوند.

در رادیوگرافی از اشعه ایکس برای تشکیل تصویر استفاده میشود و در فتوگرافی معمول ار فیزیک نور استفاده میگردد. دیجیتالی بودن یا آنالوگ بودن تصاویر ربطی به دستگاه رادیوگرافی ندارد. هر تصویری از یک فرم آنالوگ تشکیل میشود که باید به ماتریس های عددی تبدیل شود. این تفاوت در گیرنده های خروجی است. اما فیزیک و تکنولوژی دستگاه همان است.

دوربین های دیجتال به جای فیلم های قدمی دارای یک گیرنده هستند که فوتون های نور را به شاترهای الکتریکی قابل پردازش تبدیل میکند. عکس های رادیولوژی سابقا به تاریکخانه برای چاپ نیاز داشتند. این تکنولوژی نخستین ارمغان تصویربردای دیجیتال است.

به این ترتیب سرعت و دقت کار رادیوگرافی بیشتر شده است. دستاورد دیگر تبدیل تصاویر چاپ شده بر روی فیلم یا کاغذ به جای تصاویر دیجیتال است که مانند یک فایل کامپیوتری قابلیت ذخیره و پردازش خواهد بود.

  مزیت رادیوگرافی با تصاویر دیجیتال - دستگاه رادیولوژی آنالوگ  

مزیت رادیوگرافی با تصاویر دیجیتال

تصاویر دیجیتال دارای سه ویژگی منحصر به فرد هستند. اول اینکه به جای نقطه ها شاهد نمایش پیکس ها هستیم و دیگر اینگه پردازش این تصاویر نیاز به مواد شیمیایی ندارد و سالم تر خواهد بود. همچنان که پردازش انها سریعتر است و قابلیت ذخیره و انتقال را دارند.

فرآیند تبدیل عکس های انلوگ به دیجیتال ADC (Analog to Digital Conversion) نامیده میشود. در جمع بندی این ویژگی ها میتوان گفت تصاویر دیجیتال صرفا برای چشم انسان و تصاویر دیجیتال برای چشم کامپیوتر ساخته میشوند.

در تصویربرداری پزشکی گستره ADC شامل رادیوگرافی ساده و مشابه ماموگرافی است. دلیل این موضوع این است که بیشترین تصاویر تولید شده در رادیولوژی ساده هستند . دلیل دیگر این است که وسائل پیشرفته پزشکی نظیر سی تی اسکن یا ام آر آی تصاویر دیجیتال و استاندارد لازم را تهیه میکنند. پس نیاز یبه تبدیل تصاویر وجود ندارد.

ویژگی تصاویر دیجیتال به طور خلاصه :

امکان تشخیص سریع بیماری ها

انتقال آسان و سریع اطلاعات

امکان استفاده از نرم افزار و کامپیوتر برای تشخیص و درمان بیماری ها

نوشته های مرتبط
Call Now Buttonتماس با افرا طب